Waswafels

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
michielsen.herman
Berichten: 18
Lid geworden op: za 05 jan 2002, 10:51
Locatie: Belgium
Contacteer:

Waswafels

Bericht door michielsen.herman » do 21 mar 2002, 21:01

Bedrijfsmethode: zelf wasraat persen.

Vorige week en het jaar 2001 hebben ik en 3 colega imkers was gewafeld deze uitspraak is belgische uitspraak in nederland is dit kunstraad als ik het goed voor heb.
het toestel hebben wij 4 imkers samen aangekocht,de kostprijs per imker is ongeveer 167 euro,en de maat is ongeveer 30 X 4O cm en is als ik mij niet vergis dadantblad,uit deze maat kunnen bijna alle maten uit,wij alle 4 imkeren met sebergerkasten duits normaal.
vorige week was het weer waswafeldag. 15 kgr. was gesmolten in bain-marie,en wij waren gestart,uit die 15 kgr.heb ik 145 waswafels gehaald.totaal hebben wij zo 580 wafels gegoten en gesneden.
Zo een dag is om naar uit te kijken zo een belevenis is niet te beschrijven(of misschien toch) dit zijn prachtdagen Ik raad dit elke imker aan niet te geloven.Misschien is het grootste probleem ze bij elkaar te brengen.
Uitlenen van het toestel doen wij NIET, kwestie van het gade te slaan
Elk jaar komt deze belevenis hopenlijk terug,ik kijk er nu al naar uit
Van de overschot hoop ik kaarsen te maken.Een vorm heb ik mij al aangeschaft nl. een kandelaar 3 in kgr.prachtstukken.Zo hoop ik links en rechts nog vormen in bruikleen te bemachtigen (niet gemakkelijk)Met de stoomwassmelter ook niet te missen hoop ik, om de 3 a 4 jaar alle ramen te vervangen.
Zo ik hoop dak ik op deze manier vele imkers kan samenbrengen,en op deze manier samen te werken dit gebeurd spijtig genoeg te weinig.
Veel saùmenwerking,imkergroeten
HMO

herman michielsen

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Waswafels

Bericht door Els Kleijnendorst » do 04 apr 2002, 00:18

Beste Herman,

het is alweer een paar weken geleden dat je een lans brak om van was, afkomstig van eigen bijen, zelf kunstraat te maken. Ben het volkomen met je eens: het geeft enorme voldoening als je na afloop van een dagje persen naar je eigengemaakte stapel kunstraat kijkt.

Al een jaar of 18 maak ik mijn raat zelf. Eerst gebruikte ik daarvoor, net al jij nu, was afkomstig van alle raat en zegeltjes. Natuurlijk goed geschoond, zodat zij een prachtig lichtgele kleur had. En ook ik maakte eerst mijn raten en als ik daarvan genoeg had, werd het restant aan was gebruikt voor het gieten of tonken van kaarsen.

Die eerste jaren was mijn zelf geschoonde was inderdaad 'schoon'. De varroamijt en de daarmee gepaard gaande bestrijdingsmiddelen waren nog een 'ver van mijn bed show'. Rond 1987 was de varroamijt ook tot de Westen van Nederland opgerukt en werd bestrijding voor mij een feit. In de Achterhoek had men op dat moment al 3 jaar de mijt in huis en bestreed deze met Folbex.
In datzelfde jaar (1887) vertelden imkers uit de Achterhoek, die ook een waszemerij hadden, mij dat zij de aangeleverde vuile was niet meer binnenshuis konden reinigen omdat zij daar zware hoofdpijn van kregen en misselijk van werden.

In een "Groentje" van rond die tijd werd gepropageerd om je was te scheiden en wel de slechte, meest vervuilde was afkomstig van broedkamerramen alleen te gebruiken voor het maken van kaarsen. Deze waren immers in direct contact geweest met bestrijdingsmiddelen. En de overige was, afkomstig van HK-ramen, braamraat en zegeltjeswas, te benutten voor het maken van kunstraat.

Sinds die tijd worden deze 2 bronnen door mij apart verzameld en geschoond. Uit ondervinding kan ik je zeggen, als je bij iedere ingreep in je volken alle braamraat verwijderd en een redelijke hoeveelheid honing per jaar oogst (= zegeltjeswas), dan verzamel je op deze manier ruim voldoende was om al je raat voor het volgend jaar van te maken.
En van de was afkomstig van BK-ramen maak je kaarsen (en die geef je weg :-) ) Wel is het zo dat de raat waar de Apistan-strippen tegenaan gehangen hebben door mij met de vuilnisman worden meegegeven. Deze zijn makkelijk te herkennen doordat de bijen op de plek waar de strippen hebben gehangen een holte hebben gemaakt (zodat zij zo min mogelijk met de strip in aanraking behoefden te komen, denk ik).

Natuurlijk weet ik dat de was voor braamraat door de bijen vaak afgeknaagd wordt op andere plekken, dus ook van de BK-ramen afkomstig is.
Toch denk ik, mede doordat zoveel mogelijk vervuilde oudere raat, niet hergebruikt wordt voor raat, dat mijn bijen nog steeds betrekkelijk weinig last hebben van varroamijten. D.w.z. dat door het vrijwel ontbreken van restanten bestrijdingsmiddelen in de was de nog aanwezige mijten geen of minder snel resistentie zullen opbouwen en dus beter (of eigenlijk slechter :-) ) reageren op het bestrijdingsmiddel wanneer deze wordt toegepast.

Herman, bovenstaande is natuurlijk zomaar een ideetje van mijzelf, maar als je toch aan het zelf vervaardigen van kunstraat bezig bent, kan je voornoemde splitsing van wasaanbod net zo makkelijk meenemen.

Wel is het zo dat Prof. Jacobs tijdens de Alg. Ledenvergadering in Wageningen een paar weken geleden pleitte om in de toekomst alle imkers aan de kunstraat te krijgen gemaakt van "kunst"was en hen alle van bijen afkomstige was in te laten leveren, juist om een volkomen 'schone was' , vrij van bestrijdingsmiddelen te krijgen.
Maar voor mijzelf hou ik het voorlopig maar op mijn eigen geschoonde was. (En dan ben ik wellicht net zo tegen de vooruitgang en vernieuwing als die korfimkers van 100 jaar geleden, die niet aan de kasten wilden).

Met vriendelijke groet,
Els

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten