Vermeerdering van volken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Imkerij Westland
Berichten: 143
Lid geworden op: do 21 feb 2002, 13:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Vermeerdering van volken

Bericht door Imkerij Westland » wo 10 apr 2002, 08:36

Even wat praktische reacties vragen

Ben van plan een hoofdvolk (2 BK bijen, voer, etc.) uit te splitsen in een aantal kleine volken, mijn plan is als volgt:
Indien er voldoende darren aanwezig zijn (+/- begin mei)van het hoofvolk het raam met de oude moer in een 6-ramer te hangen en hierbij 6 ramen met bijen te schudden (2 uitgebouwde ramen en 3 ramen met kunstraat toevoegen).
Vervolgens dit volkje op een nieuwe plaats (> 3 KM) te zetten om te voorkomen dat de vliegbijen afvliegen naar het oude volk.
Het oude volk doppen aan te laten zetten (indien nog niet aanwezig op het moment van het verwijderen van de oude moer) en nadat deze gesloten zijn het volk te splisten in 2 of 3 zesramers en ook allemaal op een nieuwe plaats (>3 km) te zetten.
In elk van deze laatste 2-3 zesramers moet minstens één gesloten dop aanwezig zijn en 5 ramen bijen (geen kunstraat, moerloze volken bouwen niet).

Vraag; heeft deze methode kans van slagen en zijn er nog addertjes onder het gras?

Maarten

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Vermeerdering van volken

Bericht door maartenkleijne » wo 10 apr 2002, 16:19

De door jou gesuggereerd methode heb ik meer dan eens toegepast, ook omdat ik in verband met varroaselectie graag meerdere kleine volken wil. Grappig is dat een drieramer op 1 mei zich nog kan ontwikkelen tot een prima haalvolk tegen de tijd van de lindedracht. Ik vergeet vaak dat de haalbijen in de tweede helft van juni allemaal op 1 mei nog een eitje moeten zien te worden. Als er een goede koningin in zo'n drieramer blijkt te zitten en de omstandigheden werken mee, kan zo'n volkje elke 2 weken verdubbelen: 3 ramen op 1 mei, 6 ramen half mei, broedkamer vol op 1 juni, etc..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten