vlieger en dan????

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Robert
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 22 mar 2002, 21:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

vlieger en dan????

Bericht door Robert » vr 10 mei 2002, 21:33

Het volgende is het geval. Dinsdag heb ik van drie volgen vliegers gemaakt. (Of zijn het vegers, ik vergeet dat steeds??)Dus de oude koningin onder met raat voer, broed en stuifmeel en opgevuld met kunstraat. De jonge bijen met broed in alle stadia naar boven in een eigen bak. De doppen niet gebroken. Er waren er al gesloten!!

Dus elke dag luisteren, want je weet niets. Vanavond was het zover. Je hoorde ze al buiten de kast, prachtig.

Nu heb ik het volgende gedaan: van het beste volk de doppen gebroken. Er waren er al twee uitgelopen!. Toen de kast dicht. Doppen geopend en zie daar 6 jonge prachtige koninginnen. Nu heb ik in de andere twee ksten ook de doppen gebroken en in alle kasten twee koninginnen laten inlopen. De laatste twee kasten hadden wel gesloten doppen, maar nog geen enkele rijpe dop.

Is dit slim, dom, verstandig?? Wat nu te doen?

Zelf denk ik over XXXX dagen kijken voor gesloten broed, en anders een raam eitjes van het volk waarvan ik een koningin wil hebben?? Goed of fout? En fout hoe dan anders?

Alvast bedankt voor jullie professionele hulp.

Collegiale groet,



Robert

Bijgewerkt door - robert op 10/05/2002 21:34:16

Imkerij Westland
Berichten: 143
Lid geworden op: do 21 feb 2002, 13:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: vlieger en dan????

Bericht door Imkerij Westland » di 14 mei 2002, 07:38

Robert,

Ik begrijp niet waarom jij de oude moer in de onderbak stopt en in de bovenbak doppen laat zitten.
Wat zit er tussen de twee bakken; moerrooster, seperator?

In elk geval zonder seperator, zal de oude moer de benen nemen zodra de eerste doppen gesloten zijn of er zich een tutende moer in de bovenbak verschijnt.

Je idee om in drie dezelde toestand (moerdoppen) verkerende volken jonge moeren in te laten lopen (van je top volk), kan geen kwaad.
Wel zou ik duidelijk herkenbare verschillen tussen de kasten aanbrengen, daar nagenoeg tegelijkertijd drie moeren op bruidsvlucht gaan en bij terugkomst het wel eens mogelijk is dat één zich vervliegt.

Robert
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 22 mar 2002, 21:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: vlieger en dan????

Bericht door Robert » wo 15 mei 2002, 10:27

In de onderbak zitten dan de oude moer en de vliegbijen. De bovenbak gewoon los boven op de andere kast, dus geen separator of zo. Krijgt al het broed mee en de jonge bijen. De vliegbijen zijn immers afgevlogen naar de oude koningin.

In de bovenbak heb ik de doppen laten zitten, omdat die al gesloten waren. Alleen ik weet nu niet wanneer die uitlopen. Heb inmiddels zoals je kon lezen de tuters en kwakers gehoord en toen alle doppen gebroken en in alle drie de volken koninginnen laten inlopen.

Maar waarom zou volgens jou de oude koningin vertrekken?? Ze heeft alleen oude bijen, weinig broed en verder kunstraat om uit te bouwen. Van de doppen die uit gaan lopen kan ze niks meer mee krijgen ze staan immers in een afzonderlijke kast. Waar doel je precies op? Wat gaat er fout??

Was het beter de vlieger als volgt te maken: Oude koningin met jonge bijen afslaan in een nieuwe kast. Broed met wat jonge bijen op de oude plaats. Oude koningin met jonge bijen naar boven. Nu krijgt het broed alle vliegbijen en die maken een nieuwe koningin. Mij is altijd verteld dat een koningin optrekken met oude bijen is niet slim.
Verder is het zo dat de jonge bijen de oude koningin hebben, zij moeten kunstraat uitbouwen.

Wat is beter? En wie wordt nu het haalvolk? Ik zou denken de oude koningin met de oude vliegbijen, desnoods nog een keer laten afvliegen.

De markeringen breng ik aan. Gaarne jullie reactie op bovenstaande

Groet

Robert

Imkerij Westland
Berichten: 143
Lid geworden op: do 21 feb 2002, 13:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: vlieger en dan????

Bericht door Imkerij Westland » vr 17 mei 2002, 08:23

Robert,

Het niet leuke aan E-mail/internet is de éénweg communicatie, waardoor regelmatig langs elkaar heen gel... wordt.
Ik begrijp nu dat je de kunstzwerm in een aparte kast gehuisvest hebt en op de andere kast geplaatst hebt.
Dit is uiteraard heel goed mogelijk er is geen contact meer tussen de oude moer en de jonge moer/doppen en van zwermen is nu geen sprake meer.

Verder kan ik goed meegaan met je bedrijfsmethode; het nogmaals aanlaten vliegen van het oude moersvolk (haal volk) door de kunstzwerm is prima. In het najaar kan je de volken verenigen en de oude moer (2001) vervangen door de jonge (kunstzwerm 2002) moer.

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: vlieger en dan????

Bericht door Romée van der Zee » vr 17 mei 2002, 10:17

Robert,

Het niet leuke aan E-mail/internet is de éénweg communicatie, waardoor regelmatig langs elkaar heen gel... wordt.
Hoe bedoel u. Het forum is juist tweerichtingsverkeer, zoals ook uit jullie discussie blijkt.
Romée

Robert
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 22 mar 2002, 21:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: vlieger en dan????

Bericht door Robert » za 18 mei 2002, 10:41

dag Imkerij Westland,

Romee, bedankt, Helemaal mee eens.

Dat het soms wat LASTIG is om iets goed te verwoorden is een ander probleem. Voor de verteller wellicht heel duidelijk wat hij kwijt wil, voor de ontvanger toch lastig te volgen. Dan is een wedervraag voor nadere toelichting toch geen bezwaar. Althans ik ervaar dat zeker niet zo.

Ik ben blij dat we met een stukje toelichting elkaar toch wat kunnen helpen. In iedergeval bedankt voor jullie toelichting.

Groet,


Robert

Imkerij Westland
Berichten: 143
Lid geworden op: do 21 feb 2002, 13:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: vlieger en dan????

Bericht door Imkerij Westland » wo 22 mei 2002, 11:28

Romée/Robert,
Mijn reactie was niet persoonlijk bedoeld maar meer in de trend dat je bij E-mail, etc. niet direct een wedervraag kan stellen om te verifiëren wat iemand bedoeld.
Hierdoor wordt er regelmatig (onbedoeld) langs elkaar heen gesproken wat de helderheid van de discussie niet ten goede komt.

Maarten

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten