Mijn eerste zwerm v. h. jaar, ready voor de korf.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Mijn eerste zwerm v. h. jaar, ready voor de korf.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 19 mei 2002, 20:15

Als afgevuurde raketten stormden ze met tien zusters tegelijk zij aan zij uit het vlieggat. En maar weer. En telkens weer en weer en weer. Mijn vuurwerk hield deze middag niet op, totdat de klap op de vuurpijl verscheen met een witte ronde stip op haar rug. Snel riekde mijn hand naar voren. I've got you!!!!!!!!!!!
Zelden ging een zwerm scheppen zo makkelijk. Snel heb ik de geknipte koninging in een lucifersdoos gedaan. Het was een leuke slanke moer, die ik vorig jaar via een zwerm in mijn bezit heb gekregen. De bijen dirigeerden het nieuwe volk in wording zonder koningin naar het al over bekende plekje, waar altijd mijn zwermen hun nestelen. Ik heb daar de korf plus luciferdoos neergezet en binnen enkele uren kon ik weer een nieuw volk op mijn stand zetten. Deze koningin ga ik niet wegdoen, omdat deze ze nog altijd in de race is voor de varroatolerantiecontest. Ik heb nog geen schadelijke invloeden van de varroa, laat staan veel varroa bij dit volk aangetroffen.
De korf die ik enkele weken geleden heb gekocht bij Cees van Holland is dan nu eindelijk, voordat ie eerder al een brandbeurt van mij heeft gekregen, officieel in gebruik genomen. Spijlen zaten er al in; dus hoef ik de goede raad van HOE niet meer te gebruiken. De eerste kleine waskrisstalletjes zag ik om zes uur liggen. Dus het zit wel snor. En Hans, de volgende zwerm is voor de klotzbeute.

J.P.



Bijgewerkt door - Jelte Pieter Dijkstra op 19/05/2002 20:16:32

Bijgewerkt door - Jelte Pieter Dijkstra op 15/07/2002 14:25:41

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Mijn eerste zwerm v. h. jaar, ready voor de korf.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 20 mei 2002, 20:06

Als een vis in het water voelt de zwerm zich in zijn korf. Ze vliegen af en aan. Onder de korf tilt het op van de witte wasschubjes. Een prachtig gezicht. Ik ben dan ook in m'n nopjes ermee. M'n buurman die vandaag naar Amen is geweest, waar het zeer druk was, zegt dat zo'n korfvolk prachtige zwermen kan leveren. "Dat folk swermt aanst noch wolris in kear". En dat vind ik niet erg, want als ik weer zo snel ben (ja Robert, je moet een beetje getraind zijn) dan laat ik later in het jaar die zwerm opnieuw ramen uitbouwen.
M'n buurman zijn bedrijfsmethode staan boordevol bijzonderheden. Ik heb daar wel eens wat over verteld:http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=122

Gisteren heb ik samen met hem in vier van zijn volken gekeken. We waren in tien minuten klaar. Het ging er dan ook niet heel zachtaardig aan toe. Zijn bedrijfsmethode bestaat immers ook uit eenvoudigheid en opbrengst! Geen bijen voor de aardigheid. Van één volk hebben we doppen gebroken en kunstraat in gehangen. Als dit volk geen doppen opnieuw aanzet en het kunstraat uitbouwt, dan mag de koningin het volk blijven regeren. Anders laat hij een zwerm afkomen of maakt hij een aflegger. Twee keer doppen breken Robert is eigenlijk wat teveel van het goede. De koningin en het volk behouden haar zwermneiging. Ik had gekozen voor de koningin omzeep helpen en het volk op 1 dop laten staan. Je bent dan voor een hele tijd zeker dat er geen zwermen afkomen. Bij zo'n jonge koningin duurt het een hele lange tijd dat zij aan de leg raakt. Tussentijds kan het volk honing verzamelen.

***

Ik heb van de bedrijfsmethode van mijn buurman weer iets nieuws mogen ondervinden: Zijramen boordevol stuifmeel en honing moest ik van bijen ontdoen. De komende week voert hij de honing uit die ramen aan de bijen op. Achter een haag heeft hij een binnenbak van een simplexkast vol met deze voerramen. Het is een drukste van jewelste. Het stuifmeel laten de bijen zitten en die stuifmeelramen hangt ie vervolgens in de zogenaamde lokkasten. Vijf van deze lokkasten staan her en der verspreid op zijn erf. Hij vindt het nodig dit '˜bijvoeren', omdat de volken veel kunstraat moeten uitbouwen. 'En dat kostet hunning!'

leendert
Berichten: 61
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Mijn eerste zwerm v. h. jaar, ready voor de korf.

Bericht door leendert » ma 20 mei 2002, 23:52

Ik wil me nu op de linde dracht gaan toeleggen, omdat dat Lindehoning heerlijk is.

Lekkerder dan paardebloemhoning......




Leendert van den Bosch

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Mijn eerste zwerm v. h. jaar, ready voor de korf.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 15 jul 2002, 14:24

'Lastig te voeren, lastig te controleren, lastig dit en lastig dat!'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten