zwerm voeren.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

zwerm voeren.

Bericht door Oude Essink » zo 30 jun 2002, 22:17

Er was een volk gaan zwermen. Dat moest geplaatst worden in een lege zesramer. Kunstraat was voorhanden. Ervaren imkers die aanwezig waren gaven aan dat een raat met voer...stuifmeel en honing... beter was. Dus uit een groot volk even een raatje 'pikken'... Huib Koel vanuit de Floriade.
Hier begrijp ik iets niet: als ik een zwerm in een kast zet, waarin ook voer aanwezig is, is hij binnen de kortste keren weer vertrokken!! Zo'n woning waar voer in zit ervaart hij als reeds in gebruik; wegwezen dus. Op cursus (welliswaar lang geleden) leerde ik:
geef nooit onmiddellijk voer aan een zwerm maar wacht tot hij zich na een paar dagen genesteld heeft in zijn nieuwe woning. Na een paar dagen is het meegebrachte voer op en kan het dienstig zijn bij te voeren, omdat hij al het kunstraat moet uitbouwen.
Welke ervaren imker kan hierover zijn/haar licht laten schijnen. Enige tijd geleden kwam ook hier op het forum naar voren, dat bijvoeren pas na een paar dagen mag gebeuren.
hennie oes

Afbeelding

Bijgewerkt door - Oude Essink op 30/06/2002 22:20:00

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zwerm voeren.

Bericht door Huib Koel » ma 01 jul 2002, 09:05

Dag Hennie,
Wellicht was mijn omschrijving over de zesramer (a.g.v. de vele opgelopen steken) iets onvolledig. Er was een zesramer beschikbaar en twee raampjes met ingesmolten kunstraat. Er waren wel vier vulblokken. Van de kunstraat waren al wat kantjes afgebroken (mensen willen nu eenmaal overal aanzitten). Els, Gerard en ik kwamen na overleg tot de conclusie: in een groot volk kunnen we wel een vulblok kwijt en dan hebben we tenminste drie raten (en drie vulblokken). Een uitgebouwd raam en twee kunstraat leek ons een goede verhouding. 'Een zwerm kan je immers horen bouwen', zo leerde ik op de imkercursus. Dat er stuifmeel en onverzegelde honing meekwam, was niet de opzet, maar erg leek het ons niet.

groet
Huib 'Bee-Koel'

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zwerm voeren.

Bericht door Piet Jager » ma 01 jul 2002, 10:56

Welke ervaren imker kan hierover zijn/haar licht laten schijnen.
Aangezien ik nog veel uitgebouwde ramen met voer had, heb ik dit jaar - geheel tegen de regels in - 3 grote zwermen direct op 10 uitgebouwde ramen met veel voer gezet. Dit kan echter niet zomaar!

Zodra de zerm afkomt en goed en wel zit, moet je de zwerm scheppen en wachten tot bijna alles is aangevlogen op de korf. Vervolgens de korf luchtig opdoeken, afsluiten en koel/luchtig wegzetten. Zo kunnen ze dus geen verkenners er op uitsturen en de herinnering aan de eventueel eerder verkende locatie vanuit de oude kast wordt hierdoor snel verbroken en vergeten.

Na ca een halve dag ( 6 uur) in de late avond de zwerm op de kast zetten. Ze kruipen supersnel tussen de raten en vliegen de volgende dag weer als voorheen.

Heb je de zwerm elders geschept, dan hoef je deze regels niet in acht te nemen.

!Piet (My experience!)

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: zwerm voeren.

Bericht door Frans vanTongeren » ma 01 jul 2002, 12:39

Dag ervaren imker..!
Je schreef:

*Heb je de zwerm elders geschept, dan hoef je deze regels niet in acht te nemen*.

Nou eh ..Piet, ik zou me toch maar aan de regels houden. Als buurtbewoners een zwerm in hun tuin krijgen en jij schept deze om 14.00 uur en zegt dat je de schepkorf na zevenen op komt halen, zal je het merendeel van de bijen wel in de kieps hebben zitten. Maar...die buurtbewoners gaan dan nog drie tot vier dagen 'genieten' van de bijen die zich al hebben ingevlogen.
Dus...?

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zwerm voeren.

Bericht door Piet Jager » ma 01 jul 2002, 13:16

jij schept deze om 14.00 uur en zegt dat je de schepkorf na zevenen op komt halen,
Met elders bedoel ik een zwerm die niet van je stal afkomt en die je overver hebt geschept. Een zwerm van elders bij buurtbewoners neergestreken (dus vlak bij jouw stal) moet je uiteraard daar niet eerst (ca 5 uur lang) laten invliegen of weer laten wegvliegen, dat spreekt voor zich. Voor deze dien je deze regels uiteraard wel in acht te nemen, omdat je hem niet overver hebt geschept.

Zo beter Frans? Hoe noem je dat alweer? Spijkers op laag water zoeken?

!Piet

Imkerij Westland
Berichten: 143
Lid geworden op: do 21 feb 2002, 13:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zwerm voeren.

Bericht door Imkerij Westland » ma 01 jul 2002, 13:22

Frans,
Ik nam aan dat Piet bedoelde met "elders gevangen" niet de directe buren naast zijn eigen bijenstand.
Hetgeen Piet schrijft kan ik het mee eens zijn maar in het voorbeeld wat jij schetst zit ook een kern van waarheid.
Die speurbijen vanuit het oude volk (voordat de zwerm vertrekt) is dit eigenlijk een feit?
Soms lees je ook dat de speurbijen pas op pad gaan zodra de zwerm is afgekomen.
Heeft iemand wel eens een zwerm zien afkomen en na het vormen van de tros, vrijwel direct in een lege kast/korf zien trekken. Hiermee zou bewezen worden dat de speurbijen al vanuit de oude woning op verkenning zijn geweest.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: zwerm voeren.

Bericht door maartenkleijne » ma 01 jul 2002, 15:23

Mijn achterbuurman heeft heel andere bijen dan ik, groot en robuust gebouwd.
Soms komen die een paar dagen veel op de stal met name inleg kasten of korven. Even later hoor ik dan dat er ergens in de straat een zwerm hing. Voor mij is dus het verschijnseel speurbijen voorafgaande aan het zwermen duidelijk. Ik wacht nog op de dag dat er zwerm met deze stoere bijen rechststreeks een lege kast intrekt.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: zwerm voeren.

Bericht door Frans vanTongeren » ma 01 jul 2002, 15:33

Hallo Piet,

OVERVER..??? Nooit van gehoord (en Van Dale ook niet).
ELDERS.. Piet, is OP EEN ANDERE PLAATS
En..in iedere wijk zitten buurtbewoners. Ook al zijn het jouw buren niet!
-
Maar..we zitten, dacht ik, inmiddels op dezelfde golflengte.
:wink:

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zwerm voeren.

Bericht door Els Kleijnendorst » di 02 jul 2002, 00:27

Piet Jager schrijft:
Met elders bedoel ik een zwerm die niet van je stal afkomt en die je overver hebt geschept. Een zwerm van elders bij buurtbewoners neergestreken (dus vlak bij jouw stal) moet je uiteraard daar niet eerst (ca 5 uur lang) laten invliegen of weer laten wegvliegen, dat spreekt voor zich. Voor deze dien je deze regels uiteraard wel in acht te nemen, omdat je hem niet overver hebt geschept.
Jullie weten inmiddels dat mijn ervaringen met zwermen bijzonder klein is. Maar laat ik nu destijds geleerd hebben dat je de buurtbewoners veel narigheid onthoudt als je een geschepte zwerm tot het einde van de vlucht op de kieps laat aanvliegen en ze dan pas meeneemt. En dat doe ik dan ook braaf, 1x naar de plek des onheils om te scheppen en 1x om de kieps op te halen. En dan leg ik de bewoners ook altijd uit dat ik dat doe omdat ze dan geheel van de overlast bevrijd zijn. Nooit iets geleerd, gehoord of nagedacht over een 6 km z´ne. Terwijl het eigenlijk heel logisch is. Bedankt voor de tip.

Ook ben ik blij dat de door mij geschepte zwermen de regels niet kennen wat betreft één raam bijgehangen voer in hun nieuwe behuizing. Dat doe ik ook altijd ..... alhoewel altijd is in mijn geval ca 10 maal in 20 jaar. Maar geen enkele maal was een zwerm het niet met deze gift eens. 's Avonds bij het laatste daglicht gaan de bijen in hun nieuwe behuizing en de volgende morgen ruikt de kast en alle ramen daarin naar de zwerm. Dan alsnog wegtrekken voor de geur van een ander volk is m.i. geen sprake meer. Maar door dat ene raam met honing en stuifmeel behoef ik nooit te voeren. Maar nogmaals, wellicht heb ik tot nog toe geluk gehad.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten