Inwinteren hoe doe je dat?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8255
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Inwinteren hoe doe je dat?

Bericht door Hans van der Post. » do 15 aug 2002, 14:25

Inwinteren hoe doe je dat?

Suiker oplossen of Beefit gebruiken dat is om het even, hoewel? Hoe winter je in. Geef je het in drieën, de 15 liter oplossing of om de dag 1 liter. Twee delen suiker op een deel water of een op een. Hoe zouden bijen reageren op een suikeroplossing die gelijk is aan de gemiddelde nectar afgifte van bloemen.
Het is wel leuk voor het bijenvolk om een suikeroplossing van 73% te krijgen zoals Beefit ook twee delen suiker op een deel water benaderd dit gehalte.
Bijen zijn verzamelaars dus binnen de kortste tijd zijn alle lege cellen voor de moer geblokkeerd. Dit jaar ben ik bij vier van mijn volken vroeg begonnen met voeren van een suikeroplossing van een op een. Om de andere dag 1 liter. Nu hebben deze volken een goede verhouding van broed in alle stadia. Terwijl volken die in drieën werden gevoerd grotendeels gesloten broed hebben.
Hoe is heb bij jullie gegaan of zal het gaan. ?
Hans.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Inwinteren hoe doe je dat?

Bericht door maartenkleijne » do 15 aug 2002, 16:04

Voorop zij gesteld dat mijn bijen in een gebied staan, waar tot diep in oktober altijd nog wel wat dracht is waarop druk gevlogen wordt.

Altijd al had ik de gewoonte vrij laat in te winteren (tweede helft van september) met een 3 op 2 oplossing, zoveel mogelijk ineens, in elk geval binnen een week. Meer uit luiigheid en met een gevoel 'eigenlijk doe ik het niet goed'.
In 1998 liep het fout. Door een combinatie van een buitenlandse reis en een verhuiizng in de eerste week van oktober , kwam het pas van inwinteren in de tweede week van oktober. Bovendien was het toen wekenlang slecht weer en kwam er geen bij meer buiten. Toen dacht ik: 'nu is het echt wel fout, dat wordt nieuwe volken kopen'. Tot mijn vreugde kwamen ze prima uit de winter alsof ik nooit iets fout had gedaan.
Sindsdien geloof ik niet meer dat ik zo fout bezig was. Ik winter ze laat in uit drie overwegingen:
-laat ze maar zo lang mogelijk zelf lekker bezig blijven en stuifmeel halen. Ik geloof niet in zoveel mogelijk winterbijen, maar in een gezonde imme die in het voorjaaar gaat halen voor het nieuwe broed en niet om elkaar in leven te houden.
-in de nazomerperiode met een klein broednest zijn ze ook niet gastvrij voor de varroa
-in verband met de klimaat verandering denk ik dat je bij alle inwinterdata uit de boekjes 3 weken op kunt tellen.
Een bijkomend voordeel van snel inwinteren is dat de bijen zelf de dosering aangeven. Ik geef alle volken 15 liter maar een deel houdt er op een gegeven moment mee op het verder op te nemen. Ik geef die half lege voerbakken dan extra aan de volken die nog graag wat meer blieven.

Dit verhaal gaat natuurlijk niet op op plaatsen waar op een gegeven moment helemaal geen dracht meer is.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Inwinteren hoe doe je dat?

Bericht door maartenkleijne » vr 20 sep 2002, 14:43

Gisteren las ik een cursusboekje bijenteelt uit 1947 voor het lager en middelbaar beroepsonderwijs dat inwinteren uiterlijk ca. half october gereed moet zijn. Sindsdien hebben veel mensen daar andere gedachten over gekregen, maar ik ben zelf weer terug waar het ooit was. Vanaf dit weekend wordt er volop ingewinterd terwijl de vliegbijen des te enthousiaster stuifmeel halen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten