Een kunststofkast.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Een kunststofkast.

Bericht door Hans van der Post. » vr 06 sep 2002, 16:03

Wat was nu de aanleiding om een kast te maken van isolatieplaten Roofmate. Afbeelding
Enige jaren mailde ik met de fam. van den Berg. De "zoemers" van weleer kennen die naam nog wel. Ria van den Berg was en is een prettige schrijfster maar heeft nu weinig tijd om zich te buiten te gaan in grote verhalen. De "van den Bergen" hebben een fam.bedrijf ze hebben voor zover mij nu bekent 900 bijenvolken.
Nieuwsgierig als ik was/ben, wilde ik wel eens weten wat voor ramen daar werden gebruikt. Ria beloofde mij, als ze op familie bezoek naar Nederland zou komen, ramen mee te brengen dit was eind december 2000.
In 2001 was ik enigszins gehandicapt ik strompelde het eerste halfjaar door het leven. De aan leiding was dat een figuur in een auto meeraandacht voor zijn mobiele telefoon had dan voor het verkeer voor hem.
Hierdoor had ik wel meer tijd om eens na te denken hoe en wat voor een kast ik zou maken de ramen zijn van een zeer afwijkende maat namelijk 54 cm lang en 23½ hoog.
Mogelijk was de voorkant van een kast slopen en dan verlengen en ook de kast 3 ½ hoger maken.
Uiteindelijk heb ik besloten "om" de tien kunststof ramen een kunststof kast te bouwen. Deze ramen zijn uit een stuk. De "latten" en de middenwand met celindruk. De bijen bouwen het heel mooi uit dit had ik niet gedacht. Het enigen wat je zorgvuldig moet doen is met een kwast een dun laagje vloeibare was op de kunststof "kunstraat " aanbrengen. De kast heeft 6cm dikke wanden, plaatsen waar ik met een beitel kan of moet komen heb ik 4 mm hout gelijmd Ook het vlieggat heeft een houten omlijsting om te voorkomen dat de wachtbijen uit verveling gaan zitten prutsen aan de randen van de vliegopening. .Afbeelding
De lijm die heb gebruikt is constructie lijm watervast die ook voor metaal, steen en kunststof wordt gebruikt. De buitenkant heb ik beschilderd met "latex voor buiten" dit om te voorkomen dat het uv licht de kast langzaam zou verpulveren. Nu is hij nog wit maar de winterschilder moet nog komen het wordt groen zoals al mijn kasten.

De kast is klaar. Op 15 juni heb ik een "veger"gemaakt van een volk (carnica F1! AlberNuy) wat nog geen zwermneiging vertoonde. Dit bewuste volk zat in een Dadantkast om uit te proberen of carnica bijen wel een Dadantkast kunnen vullen. Om u te informeren geen enkel probleem!
Nu, 5september is het volk klaar voor de winter. .Afbeeldingom even een indruk te geven in de verhouding van het Amerikaanse/ Canadese raam ten opzichte van het simplex- en het hoge broedraam wat ik zelf gebruik.

Een kunststof kast zoals ik die gemaakt heb is natuurlijk kwetsbaar het is geen kast om te reizen er moet zorgvuldig mee worden gewerkt maar dat moet je met bijen ook.
Dat bijen hele wanden afknagen is een fabel! Ik heb al een flink aantal jaren twee drie ramers in gebruik om goede moeren te overwinteren zoals Hennie Kroese. Als je zo'n volkje in het voorjaar te lang in dit kastje laat zitten willen ze ruimte en inderdaad ze gaan knagen.
Dit is soms ter grote van een euro dit is makkelijk te repareren.
Het enige waar je op moet letten is dat je de juiste sterkte van kunststofplaten gebruikt er zijn verschillende sterktes. Ik heb sterkte "loopbaar" en wordt op platte daken gebruikt.
Over een halfjaar weten hoe het volk heeft overwinterd in deze zelfgemaakte kast.
Hans.

Peter Bal
Berichten:141
Lid geworden op:do 15 feb 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Een kunststofkast.

Bericht door Peter Bal » ma 09 sep 2002, 20:47

Wat was nu de aanleiding om een kast te maken van isolatieplaten Roofmate.
Het kan makkelijker; niet dat het daar altijd leuker van wordt. Zelf knutselen is een heel aardig aspect van het bijenhouden.

Als je niet zelf wil knutselen, en toch een paar reserve koninginnen wil overwinteren dan staat op http://www.warnholz.de/Deutsch/Neuheiten/neuheiten.html een idee.

Wel gemaakt voor Segeberger EN voor ramen in duits normaal (iets afwijkendvan Simplex)

Ik heb nu twee volkjes in een bak (met tussenschot) ondergebracht. In het voorjaar zal ik berichten of het een succes was.

Groeten,


Peter

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Een kunststofkast.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 01 okt 2002, 16:21

Hoi Peter en Hans,

Ik heb zowel een vraag en een opmerking aan jullie.

De drie drieramers in een segebergerkast heb je ook in de Nederlandse maat, maar ja dan moet je grof betalen.

~~~~
Verder een vraag voor Hans. Ik heb vandaag een isolatieplaat polystyreen bij de doe-het- zelf markt gekocht. Hetzelfde materiaal als dat van de Segeberger kast. Misschien is het iets zachter, maar veel zachter zal het nooit zijn. Het was verkrijgbaar in de kleur geel en paars. Ik heb de gele kleur meegnomen en betaalde er 7 euro nog wat voor.
Ik wil namelijk ook nog een drie ramer maken en dat moet snel gebeuren. Wat is namelijk het geval. Ik moet een moer laten overwinteren uit een groot volk. Vervolgens vereniging ik het grote volk met een kleiner volk. De moer van dat kleine volk is van puike afkomst. Ik weet dat dat niet ideaal is gezien de verhouding winterbijen van het grote en kleine volk. Echter ik durf de drie-ramer niet de goede moer mee te geven. Stel dat het mislukt.

En nu mijn vraag. Hoe heb jij die drie ramer die stond op het garagedak gemaakt Hans? Zit er een gaasbodem in? En de dekplank is die ook van roofmate??

J.P.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Een kunststofkast.

Bericht door Hans van der Post. » di 01 okt 2002, 23:48

En nu mijn vraag. Hoe heb jij die drie ramer die stond op het garagedak gemaakt Hans? Zit er een gaasbodem in? En de dekplank is die ook van roofmate??
J.P.
Om met de laatste zin te beginnen; alles van roofmate anders heeft het geen zin dan lekt er warmte/kou naar buiten/binnen!!
Ga morgen, het is al bijna morgen,(23.45) eerst die drieramer van "kunst" maken dan praten we verder over verenigen, wat ik ook riskant vind.

Waarom zo moeilijk doen. Als je het laat zoals het is neem je geen enkel risico!Als het "kleine" volk (goede moer) een drieramer groot is, dan deze overwinteren in de nieuw te bouwen roofmate kast! Dit gaat geweldig goed.
Ga je de goede moer nu verenigen met een groot volk loopt ze de hele winter het risico om te worden vervangen. (stille moer wisseling) Dit komt doordat er nog maar weinig aanwas is/zal zijn van haar eigen bijen. Ze loopt dan de hele winter "spitsroede"!
Hans.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Een kunststofkast.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 02 okt 2002, 18:13

Ok
De hele middag getimmerd, gelijmd, en gezaagd. En kijk eens aan, alles zit nu stevig in de lijmtang. Een leuk kastje van polystyreen en hout. Inderdaad ook hout. Ik wil dat de buitenkant goed beschermd blijft en daarom heb ik er een houten bekisting van 9 mm om heen gemaakt. De bodem 18 mm.
Het is een leuk kastje geworden. Er moet nog een vlieggat in en een deksel op. De deksel kan later nog wel gemaakt worden. Waar ik wel erge problemen mee heb is de ventilatie. Een vlieggaatje zou dus afdoende moet zijn. :?: Ik hoop het.

~~~~
Zo Hans en nu de volgende stap. Hoe gaan we het aanpakken??

J.P.

Peter Bal
Berichten:141
Lid geworden op:do 15 feb 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Een kunststofkast.

Bericht door Peter Bal » wo 02 okt 2002, 22:03

[quote]
Ik heb vandaag een isolatieplaat polystyreen bij de doe-het- zelf markt gekocht. Hetzelfde materiaal als dat van de Segeberger kast. ................En de dekplank is die ook van roofmate??
[quote]

Hallo JP,
je gooit twee dingen door elkaar lijkt me.
Polystyreen is inderdaad het materiaal van de Segeberger maar Roofmate is iets heel anders.

De normaal in de handel verkrijgbare polystyreen is PS 20 of PS 40 (een aanduiding voor de drukvastheid)
Segeberger kasten hebben naar ik meen een PS 120.
Ik heb er een boekje van. Als ik dat gevonden heb kom ik er nog op terug.

Overigens zou ik altijd een ventilatiebodem maken. Overwinteren op een (in ieder geval deels) open bodem lijkt (uit de reacties van mensen die er verstand van hebben) beter.

Groeten

Peter

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Een kunststofkast.

Bericht door Hans van der Post. » wo 02 okt 2002, 22:48

Overigens zou ik altijd een ventilatiebodem maken. Overwinteren op een (in ieder geval deels) open bodem lijkt (uit de reacties van mensen die er verstand van hebben) beter.
Groeten Peter
Peter het lijkt me geen goed advies om een drieramer met een open gaasbodem op deze wijze te overwinteren!
Waarom een open bodem? Dit is voor grote volken! En dan naar mijn idee alleen maar volken in houtenkasten. Deze open bodem is om het vocht wat bijen produceren bij verbranding van suiker snel af te voeren.
Het zit ingewikkelder in elkaar het komt er hierop neer dat het dauwpunt binnen de kast ligt (is de temperatuur waarbij vocht uit de lucht condenseert) Als nu de temperatuur van de raten onderin de kast zo is dat daarop vocht uit de lucht kan condenseren, hebben we een probleem. Beschimmelde raten in het voorjaar! Als je nu maar een koelere plek buiten de kast (open gaasboden) creëert dan slaat het vocht niet neer in de kast.
Hans.
J.P.kijk even naar mijn art. van gister, het is af!

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Een kunststofkast.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 02 okt 2002, 23:08

Hoi Peter en Hans!
Ik heb vandaag een isolatieplaat polystyreen bij de doe-het- zelf markt gekocht. Hetzelfde materiaal als dat van de Segeberger kast. ................En de dekplank is die ook van roofmate??
Hans zijn drie ramer is van roofmate. Die van mijn van polystyreen. Zal dat qua isolatiecapciteiten veel verschillen? (Ik vermoed van eigenlijk niet) Inderdaad zal het waar zijn dat je verschillende hardheden van polstyreen hebt. Zo is mij gebleken dat mijn gekocht materiaal toch iets zachter is dan de Segeberger kast. (De rofmate platen kwam ik niet meer tegen in de doe het zelf zaken)

~~~~
Hans WAAR blijft het water in jouw kastje dan?????
Weet je waarom ik liever die puike moer liever niet weg wil stoppen in een (geisoleerde) drieramer??? Omdat ik nu twee jaar achter elkaar een zesramer (met zo'n vier ramen erin) plus twee kantramen heb verloren in de winter.

J.P.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Een kunststofkast.

Bericht door Hans van der Post. » wo 02 okt 2002, 23:16

Het is een leuk kastje geworden. Er moet nog een vlieggat in en een deksel op. De deksel kan later nog wel gemaakt worden. Waar ik wel erge problemen mee heb is de ventilatie. Een vlieggaatje zou dus afdoende moet zijn. :?: Ik hoop het.
Zo Hans en nu de volgende stap. Hoe gaan we het aanpakken??

J.P.
Het vlieggat is over de breedte van drie ramen dat is voldoende voor goede ventilatie. Het dak kan van hout zijn als maar de "dekplank"van hetzelfde mat. is als de kast. Zelf leg ik er eerst een vel plastik over de raten heen en daarop de "dekplank".
Neem aan dat je de zaak al hebt ingewinterd!? Zoniet dan maak je een extra "dekplank" waar een jampot, met gaatjes in het deksel, inpast. Nu kan er niets meer misgaan!
Hans.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Een kunststofkast.

Bericht door Hans van der Post. » wo 02 okt 2002, 23:24

Hoi Peter en Hans!
Hans WAAR blijft het water in jouw kastje dan?????
Weet je waarom ik liever die puike moer liever niet weg wil stoppen in een (geisoleerde) drieramer??? Omdat ik nu twee jaar achter elkaar een zesramer (met zo'n vier ramen erin) plus twee kantramen heb verloren in de winter.

J.P.
Nooit geen probleem gehad met water! :)
Ik heb juist de goede moeren bewaard in drieramers(kunststof). Als je maar zorgt voor minstens 8 cm gesloten voer boven het broednest(je)
In het voorjaar moet alert zijn dat het volk(je) niet uitpuilt van de bijen en broed!
Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten