darren op 2-11`; wat te doen?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

darren op 2-11`; wat te doen?

Bericht door Oude Essink » za 02 nov 2002, 17:13

darren op de vliegplank op 2 november

Vandaag, 2 november, een prachtige vliegdag. Gauw even de vliegplanken langs; alles in orde, op één na:

Afbeelding
Meer darren dan bijen! Een bij komt nog met stuifmeel thuis van de klimop.

Toen ik het volk in ging winteren op 15 augustus was de jonge moer broedgoed; twee plaatjes Thymovar opgelegd en na veertien dagen weer verwijderd; paar honderd dode mijten.
Jerrycan siroop gevoerd; deze was op 1 sept. opgeslagen.
Wat ging er mis; je kunt de moer beschadigen , dan legt zij niet meer, maar wordt niet zomaar darrenbroedig; slecht bevrucht en snel door haar voorraad sperma heen?
Wat te doen? Ik wil het volk laten staan en in het voorjaar bezien wat er nog leeft; zal niet veel zijn. De bijen voor de stal afstoten lijkt mij geen goed plan: het verstoort de andere ingewinterde volken; bovendien kunnen zij met een voorraad darren worden opgescheept, waar zij niet op zitten te wachten. De vroegere heide-imkers zouden het wel weten. Ik houd niet van afslachten.
Mijn vraag: heeft iemand een ander idee dan gewoon laten staan?
Hennie oes


Afbeelding

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: darren op 2-11`; wat te doen?

Bericht door maartenkleijne » za 02 nov 2002, 21:04

Gewoon laten staan en hopen dat het allemaal in dienst is van een 'geplande' stille moerwisseling.

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: darren op 2-11`; wat te doen?

Bericht door Romée van der Zee » za 02 nov 2002, 21:07

Een enkele dar die met de werksters mee overwintert is niet ongewoon. Maar zoveel als er bij jou op de vliegplank zaten, dat zou mij ook verontrusten. Waarom kijk je niet even in het volk. De temperatuur is nog goed, en een beetje broed is misschien nog aanwezig.
Dat vooral om zekerheid te krijgen. Als je werksterbroed aantreft valt het weer mee. Of het nu goed of slecht is, maatregelen kun je beter niet nemen, dat ben ik met je eens.
Romée

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten