Natuurlijk imkeren

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Natuurlijk imkeren

Bericht door Piet Jager » vr 08 nov 2002, 18:32

Sterke accenten leggen op meer natuurlijk bijenhouden

A. beter 10 imkers met elk 2 volken, dan 2 imkers met elk 10 volken
- geeft aan meer mensen voldoening
- geeft een betere spreiding
- geeft optimale bestuiving
- geeft minder overlast
- geeft meer honing
- geeft bijna geen werk
- een kleine stal is voldoende

B. de bijen zoveel mogelijk eigen raat laten bouwen
- komt de gezondheid van het volk ten goede
- een zeer goede activiteit voor het volk
- minder residuen van bestrijdingsmiddelen in was en honing
- altijd raathoning voorradig

C. zo mogelijk 1 x natuurlijk laten zwermen
- geeft een prachtige opzetter
- geeft prima jonge moeren in overvloed
- geeft broedpauze voor varroabeheersing
- geeft veel jonge, vitale bijen voor een volgende dracht
- heeft een enorme impact op de omwonenden

D. volken huisvesten op 1 BK en 1 HK
- beter harmonisch geheel
- beter in harmonie met de leefomgeving
- gemakkelijk te behandelen
- gemakkelijk te vervoeren
- minder varroa door kleinere broednest
- minder varroa door betere broedzorg

E. een derde van de honingoogst opleggen en als wintervoorraad terug geven
- gezonde volken
- tijdig ingewinterd
- drogere kasten
- minder slijtage aan de winterbijen
- sterkere volken in het voorjaar

F. Niet reizen (of zo min mogelijk reizen)
- bijen zijn altijd goed ingevlogen
- geen verlies bij opnieuw invliegen
- minder besmetting van buitenaf
- minder risico’s

G. Al met al
- geen dure hobby
- een prachtige natuurbeleving
- genoeg honing voor je zelf, buren, familie en kennissen
- veel voldoening
- 1 + 1 = 1 (hoofdvolk + voorzwerm = 1 volk, je hebt bij verenigen
dus geen uitbreiding en houdt constant hetzelfde aantal volken)

Zie ook:
http://www.bijenhouden.nl/bedrijfsmetho ... rmpiet.asp

!Piet

marianvoor
Berichten: 63
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 12:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Natuurlijk imkeren

Bericht door marianvoor » za 09 nov 2002, 18:10

Beste Piet,
Je mening over natuurlijk bijenhouden is mij uit het hart gegrepen. Niet zolang geleden had ik het hierover met Romee die ook voor zo'n methode is.
In juni van dit jaar heb ik een veger gekregen van mijn leraar bijenteelt en de cursus heb ik in oktober afgesloten. Ik ben dus nog maar een jonkie op dit gebied. Mijn bijen staan bij mijn schoonzoon die een bloemzaadkwekerij heeft. Wat dat betreft staan ze op een paradijsje.
De varroa (in vergelijking met mijn medecursisten heb ik er niet veel) bestrijd ik zoals de Eko Bijkers uit Friesland met Lavendelolie. Ik heb een opleiding aromatherapie gevolgd en ben er van overtuigd dat die methode goed is. Met lavendelolie maak ik voor mezelf massageolie en crème, iets dat ik met mierenzuur niet zal proberen. Lavendelolie kan je puur op 1e graads brandwonden smeren. Het gaat de pijn tegen en de huid geneest mooi. Dit weet ik uit eigen ervaring. Wat voor mij goed of slecht is, zal voor mijn bijen ook wel goed of slecht zijn, denk ik.
Je hebt mijn idee bevestigd dat zelf raat bouwen goed is voor de gezondheid van de bijen. Tegenwoordig worden ouderen (zoals ik) niet voor niets gestimuleerd om te blijven werken; daar blijven we gezond bij. Ik ben dan ook van plan om mijn volgend volkje alleen kleine strookje kunstraat te geven dat ze verder kunnen uitbouwen. Goed voor de bijen, goedkoop voor mij.
Piet, wat ben ik blij dat je zegt dat we een derde van de honingvoorraad aan de bijen terug moeten geven omdat je dan gezonde volken krijgt. In veel artikelen kan je lezen dat witte suiker schadelijk is voor de gezondheid en dat honing heel goed is. Als je de verhalen van de imkers leest en hoort, krijg je het idee dat je pas een goede imker bent als je veel honing kan verkopen. De imkers zouden toch raar opkijken als er een reus komt die het dak van hun huis haalt, met zijn grote handen de biefstuk uit hun diepvries haalt en er spek voor in de plaats doet. En zo'n stunt halen wij uit met onze bijen. In het "Werkboek bijen houden" van J.J.Speelziek (5e druk, blz. 45) staat ook dat bij proeven is gebleken dat bijen uitsluitend gevoed met honing 40-50 dagen oud kunnen worden. Bij het voeren van alleen maar suiker slechts 20-25 dagen.
Piet, ik hoop dat je niet alleen op je site, maar ook op het forum blijft schrijven over natuurlijk bijenhouden. Ik denk dat je dat zo meer onder de aandacht kan brengen van andere imkers.
Ik hoop dat je veel positieve reacties zult krijgen en imkerend Nederland massaal je adviezen zal opvolgen.
Nogmaals heel hartelijk dank en veel succes toegewenst.
Marian Voorneman

marian voorneman

beequeen
Berichten: 31
Lid geworden op: di 25 feb 2014, 11:38
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Natuurlijk imkeren

Bericht door beequeen » do 17 jul 2014, 09:47

Uit het hart gegrepen, zo wil ik imkeren! Waar kan ik meer informatie of nog liever, mentor vinden?

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Natuurlijk imkeren

Bericht door Ewout » do 17 jul 2014, 10:38

De link die Piet (die ons heeft verlaten) plaatste werkt niet meer, maar in de krochten van het internet is nog een kopie te vinden:
http://web.archive.org/web/200304250555 ... rmpiet.asp

Misschien kun je bij de BD-imkers een mentor vinden, de principes die zij hanteren komen veel overeen met wat Piet schrijft.

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Natuurlijk imkeren

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 17 jul 2014, 11:02

Klinkt heel goed en zo zou ik het zeker willen. Alleen is natuurlijk laten zwermen met een 40-urige baan en een gezin erg lastig. Ik kan niet iedere dag bij de bijen kijken en een zwerm vangen.

Hoe geef je de honing weer terug? Gewoon in de voerbakjes?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Natuurlijk imkeren

Bericht door Tieme » do 17 jul 2014, 14:11

Honing teruggeven doe je in de vorm van gevulde raten. Als je honing eerst slingert en dan weer voert "verdwijnt" het. Op de een of andere manier blijft er dan weinig van over....

Als je echt natuurlijk wilt imkeren moet je eigenlijk een volk in een boomstronk stoppen en alleen maar naar kijken. Volgens mij heel mooi, alleen een beetje overlast als er gezermd wordt. Stel nou dat je volledig vrij woont dat is het niet zo erg als je er af en toe eentje mist. In een drukker gebied zal men er op een gegeven moment van gaan balen, :be5: en dan zul je zwermwacht moeten houden. Ik ken iemand die dit doet, maar die heeft een enorme hoeveelheid korfvolken en dan is het zinnig. Zonder dat wordt het een soort van vakantie waarbij je veel naar een holle boom met bijen tuurt...

Op zich best leuk :D

marianvoor
Berichten: 63
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 12:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Natuurlijk imkeren

Bericht door marianvoor » do 17 jul 2014, 23:42

Wat fijn dat er weer aandacht besteedt wordt aan de methode van !Piet. In onze vereniging is er onder de jonge imkers ook steeds meer aandacht voor het natuurlijk imkeren.
De BD imkers hebben afdelingen in verschillende provincies.
Wie een lezing of cursus kan volgen van Wim van Grasstek, zou dat zeker moeten doen. Als je zijn naam opzoekt kom je een mooi verslag over hem tegen en kan je ook zijn mailadres vinden.
Veel succes.
Marian Voorneman
marian voorneman

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Natuurlijk imkeren

Bericht door bee-tree » za 26 jul 2014, 10:57

Marian en Piet bedankt voor jullie uitvoerige bijdragen aan het forum.
Net als broeder Adam gedomesticeerde bijenrassen kruiste, zo kunnen al die verschillende bijenteeltmethoden
elkaar bevruchten. Zelf ben ik al een eind op weg om biologisch te imkeren, maar de volmaaktheid
bereiken, dat zal het wel niet worden.

Ik ga jullie opvattingen de komende tijd goed bestuderen.
Omdat ik zelf de Varroa terug breng met bologische zonnebloem-olie tot 'n ........ 'nagenoeg veilige besmettingsgraad',
om maar eens, misschien foutief, de woorden te gebruiken van
de heer Bruggink van de NVWA [naar aanleiding van het aantreffen van 'n verboden kankerverwerwekkend antibioticum
in kalveren], ben ik erg geïnteresseerd in de bestrijding van Varroa volgens de methode van de Friese Eco-imkers.
HOE PASSEN ZIJ DE LAVENDELOLIE TOE ? Marian, kun je me op sites wijzen of zelf de methode beschrijven ?
De tijd is aangebroken om wat aan Varroa te doen . Gelukkig tref ik tot nu toe nauwelijks 'n exemplaar aan in het broed
en in de la onder de gazen bodem. Zj.

ndj
Berichten: 209
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Natuurlijk imkeren

Bericht door ndj » za 26 jul 2014, 12:57


marianvoor
Berichten: 63
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 12:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Natuurlijk imkeren

Bericht door marianvoor » zo 27 jul 2014, 11:33

De lavendelolie-methode gebruik ik zoals de Eko-Bijkers en ik wissel die af met thijmolie. Het allerbeste merk is CHI, die wordt ook in de aromatherapie gebruikt.
Ik gebruik het eigen merk van "De Tuinen", een winkel met diëetproducten, soorten thee, zeep e.d.
Geen gewone goedkope geurolie gebruiken.
Marian
marian voorneman

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten