Bijenhoudmethoden vanuit levensvisie

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Bijenhoudmethoden vanuit levensvisie

Bericht door wilde » vr 17 jan 2003, 23:03

In het item over afstandsblikjes had ik het over diverse methoden van bijenhouden.
Ik zou het aardig vinden om dat wat duidelijker te krijgen. Het gaat niet zozeer om een zwermbeheersingsmethode, maar om een methode vanuit een bepaalde levensvisie.
Ik onderscheid 4 methoden: biologisch-dynamisch, biologisch, ecologisch en gewoon.

Ik classificeer mezelf in de groep 'gewoon'. Het is echter leerzaam om de andere methoden te kennen. Ik heb een voorzetje gemaakt waarop iedereen mag schieten. Misschien zie ik het geheel verkeerd, maar kan er gezamenlijk een correcte versie ontstaan.

Afbeelding

Wie heeft aanvullingen of verbeteringen?
Groetend, Albert de Wilde

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Bijenhoudmethoden vanuit levensvisie

Bericht door wilde » za 18 jan 2003, 12:38

Correctie wegens typefout:
Kunstraat geven: NJJJ

Aanvulling inzake kastmateriaal:
Gaasbodems gebruiken:NJJJ

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Bijenhoudmethoden vanuit levensvisie

Bericht door Frans vanTongeren » za 18 jan 2003, 16:35

Dag Albert,
Waarin onderscheiden de termen 'biologisch', 'ecologisch' en 'gewoon' zich van elkaar?
Kun je daar een omschrijving van geven?

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Bijenhoudmethoden vanuit levensvisie

Bericht door wilde » za 18 jan 2003, 17:04

Dag Frans,
Ieder onderscheid is slechts mogelijk als je er ook een naam aan geeft. In de tijd dat ik bijen houd heb ik deze 4 soorten zo ongeveer gezien en die namen (behalve '˜gewoon') ook gelezen. Men deelt zich dus ook zelf zo in. Er zijn nog wel wat varianten te verzinnen, maar dan wordt het nogal complex en vertroebelt het de principiële uitgangspunten. Het onderscheid zelf zit denk ik slechts in de '˜strengheid van de leer'. De restgroep '˜gewoon' is waarschijnlijk de grootste, misschien wel 90% van alle imkers. Toch zijn die anderen waardevol door ontwikkelde visies en hun waakhondfunctie ook al zijn ze slechts klein in getal.

Het classificeren moet wat zwart-wit gebeuren lijkt me. Ik weet wel dat de wereld dat niet is en kleur de zaak interessant maakt, maar anders verzand je in zijpaden, die afleiden van de principiële kant van de zaak. Bij reizen bijvoorbeeld staat bij Biologisch-dynamisch dat die groep dat niet wil. Het is echter wat genuanceerder. Zij wensen niet te reizen naar monocultures en liefst zo weinig mogelijk. Zo zijn er meer nuances, maar voor het overzicht minder van belang, althans naar mijn mening. De echt '˜principiëlen' denken daar wellicht anders over, maar laat ze maar reageren.

Zo ben ik benieuwd wat de ecologische werkgroep van Minne Bonnema in Friesland zichzelf voor soort regels stelt. De door anderen onjuist geachte rassenteelt is daar bijvoorbeeld niet van toepassing, want ik heb begrepen dat ze met Carnica's werken.

Groetend, Albert

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Bijenhoudmethoden vanuit levensvisie

Bericht door Romée van der Zee » za 18 jan 2003, 17:13

Albert, je probeert een verband te leggen tussen levensvisie en methode van imkeren. Mij interesseert dit ook (wat niet eigenlijk), en ik maak me er eveneens een voorstelling bij. Maar is het een getrouwe weergave van de werkelijkheid, wie zal het zeggen.

Ik zou het graag willen onderbouwen door imkers vragen te stellen over de onderwerpen die jij in je tabel aangeeft. Vervolgens kun je kijken of er clusters zijn, die in de buurt komen van de indeling die jij geeft.
We hebben in 2000/2001 een pilot gehouden waarin we probeerden kengetallen te verzamelen over de imkerij. De resultaten vind je onder kennis/kengetallen in de menubalk. Bij een herhaling, zouden we bovenstaande kunnen verwerken.
Romée

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Bijenhoudmethoden vanuit levensvisie

Bericht door wilde » za 18 jan 2003, 17:43

Dag Romée,
De genoemde kennispagina had ik nog nooit gezien. Schande he? Het zou wel kunnen zoals jij voorstelt, maar toen zijn slechts 82 reacties verwerkt. Dat lijkt voor een forum wel veel, maar op 5000 imkers is het veel te weinig voor enig inzicht.
Daarom dacht ik een voorzet te doen en na plausibele reacties J of N te veranderen dan wel te handhaven. Ik verwacht hier geen tientallen reacties, maar wel enkele die meer inzicht zullen bieden.
Groetend, Albert

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Bijenhoudmethoden vanuit levensvisie

Bericht door Romée van der Zee » za 18 jan 2003, 19:02

Dag Romée,
De genoemde kennispagina had ik nog nooit gezien. Schande he? Het zou wel kunnen zoals jij voorstelt, maar toen zijn slechts 82 reacties verwerkt. Dat lijkt voor een forum wel veel, maar op 5000 imkers is het veel te weinig voor enig inzicht.
Daarom dacht ik een voorzet te doen en na plausibele reacties J of N te veranderen dan wel te handhaven. Ik verwacht hier geen tientallen reacties, maar wel enkele die meer inzicht zullen bieden.
Groetend, Albert

Afgezien van de incidentele vragenlijstjes en omzetgegevens van de beroepsmatige bijenhouderij, zijn er weinig poging ondernomen om over een langere periode kengetallen te verzamelen.
Ik ben er een voorstander van dat daar meer aandacht aan besteed wordt. Met name om trends te signaleren en daar waar mogelijk standpunten cijfermatig te onderbouwen.

De pilot werd twee jaar geleden niet onder 5000 imkers gehouden, maar onder een beperkte groep deelnemers aan het Imkerforum, en daarnaast een enkeling die het op een afdelingsavond invulde, op aandrang van met name Jelte Pieter Dijkstra. Wat mij betreft was de respons voor een pilot heel behoorlijk.
De betekenis zal in de loop der jaren toenemen, tenminste als mensen de moeite nemen om een vragenlijst in te vullen.

Het begint klein, maar hoeft het niet te blijven, vind je niet?
Romée

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Bijenhoudmethoden vanuit levensvisie

Bericht door wilde » za 18 jan 2003, 21:29

Ja Romée, het hoeft niet klein te blijven, maar daar zit veel werk aan vast en dat had ik niet bedoeld. Maar wat de registratie van trends betreft ben ik het met je eens. Dat is best nuttig.
Ik wilde slechts de globale verschillen proberen vast te stellen tussen enkele hoofdgroepen.

Die groepen zijn eigenlijk slechts biologisch en ecologisch, want van biologisch-dynamisch ben ik vrij zeker en de categorie gewoon, met veel kleine varianten, is toch ook wel min of meer bekend.
Gewoon is misschien geen goede keuze voor een aanduiding, maar dat is '˜normaal' evenmin. Je bent immers gauw geneigd om in een a contrario-redenering de andere categorieën dan ongewoon of abnormaal te vinden. Dat is uiteraard niet de bedoeling. Er schoot me echter niets beters te binnen.

Mogelijk kan de itemlijst dienst doen om de vragenlijst gestalte te geven.
De items zouden nog verder uitgebreid kunnen worden, maar enquêtes zijn over het algemeen het meest betrouwbaar met duidelijke korte vragen en ze krijgen de meeste respons met weinig vragen.

Mijn bedachte items zijn nogal fysiek. Bij biologisch-dynamisch imkeren heeft ook de gehele bejegening van het bijenvolk een belangrijke plaats. Je moet er als het ware een relatie mee opbouwen, er tegen praten, etc.
Dat aspect leent zich niet goed voor vragen en die heb ik daarom weggelaten. Die aspecten zijn overigens niet uitsluitend voorbehouden aan BD-ers. Als een volk het moeilijk heeft, hebben veel imkers daar een rot gevoel bij of blijdschap bij een mooie ontwikkeling, dus zo bijzonder is dat niet.

Hoe had je gedacht dat te organiseren?
Albert

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Bijenhoudmethoden vanuit levensvisie

Bericht door Romée van der Zee » za 18 jan 2003, 23:56

Ik denk dat je het van twee kanten kunt benaderen. Je kunt proberen te formuleren wat nu kenmerkend is voor een omgang met bijen vanuit een bepaalde levenshouding. Zo wil ik persoonlijk meeleunen met bijen, volgen wat er gebeurt, niet onnodig ingrijpen. Het betekent dat ik, voorzover mogelijk, voorzwermen laat afkomen, en daarna doppen snijdt. Ik geef kunstraat, neem na een dracht honing af, laat voor de winter heel wat zitten, maar voer ook nog een suikeroplossing bij. Ik zou het reizen naar de hei niet kunnen missen, en ga in het voorjaar tegenwoordig ook naar het fruit. Zag daar tussen de bloesem een gazen hok met een kale kraai, met een stuk paarsig vlees. Ik dacht wat doe ik hier met de bijen, tussen deze kaarsrechte rijen produktiebomen. Vond de teler en zijn vrouw echter fijne mensen, en begreep dat ze hard werkten voor een fooi.
Ik doe niet (meer) aan koninginnenteelt, ondermeer omdat ik denk dat op die manier de vroegere apis m. m. nog een toekomst heeft.
Toen ik klein was zag ik kinderen de vleugels knippen van vlinders, daarna is zoiets nooit meer in mijn hoofd opgekomen. Ik bestrijd al jaren de varroamijt niet meer in de hoop dat mijn volken die rode wandelende soldatenhelmpjes zullen overleven, en dat lukt tot op heden, maar wie weet zie ik in het voorjaar een catastrofe.
Waar pas ik in je schema.
De andere benadering is in beeld brengen wat imkers in werkelijkheid doen, en dan kijken of er verschillen zijn en of die verbonden zijn met een bepaalde levenswijze. Of daar wat uitkomt weet ik niet.
Beide benaderingen lijken me elkaar aan te vullen.
Romée
ps Op de uitvoering van de enquete kom ik terug. Er wordt al aan gewerkt.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Bijenhoudmethoden vanuit levensvisie

Bericht door wilde » zo 19 jan 2003, 12:36

Romée,
Als reizen gewijzigd wordt van Nee in Ja, pas je uitstekend in de categorie 'biologisch'. De aanleiding om daar Nee in te vullen komt slechts door een voorbeeld in mijn buurt dat ik voor ogen heb. Daarbij weet ik niet zeker of die imker ook niet wil reizen uit principe. Ik zal het nog eens vragen. Je geeft een hele mooie reactie waar wat mee te doen is.
Wat Frans vraagt, namelijk welke kenmerken onderscheidend zijn, dat weet ik ook niet goed. Dat is juist de vraag.

In de landbouw en moestuinliefhebberij komt dezelfde indeling voor. Dat heeft mijn voorzet sterk beïnvloed. In een moestuin kun je echter minder kenmerken vinden voor 'biologisch'. Het niet gebruiken van kunstmest en insecticiden is meestal de hoofdreden om zich daaronder thuis te voelen. Toch zijn ook daar nog wat verdiepingen mogelijk in de wijze van teelten combineren, etc.

Ik ben benieuwd naar je vervolgreactie en blijf hopen op een reactie uit de ecologische hoek: kom op Minne!
Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten