Dubbel Honingkamer formaat = duhoka

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Dubbel Honingkamer formaat = duhoka

Bericht door Kroese » wo 22 jan 2003, 01:26

Een stukje wat ik voor ons blad heb geschreven over mijn Hoge Broedramen.

Waarom ik ben overgestapt op het dubbel honingkamer raam formaat komt omdat ik bij een collega imker eens de combiramen in de praktijk gezien heb.
Het broednest was prachtig eivormig(op de kop), en aaneengesloten. Maar in het voorjaar op de fruit kon je weinig oogsten. Hij overwinterde op zo'n 5 a 6 ramen breed.
Net voor de fruit hing hij er 1 a 2 KR tegen het broednest. Het volk kon weer bouwen en uitbreiden. Maar een nadeel was dat vrijwel alle fruithoning op het combi raam werd opgeslagen. Een honingkamer werd niet bezet in het nog koude voorjaar.

Het aaneengesloten broednest sprak mij wel erg aan. Als je naar de hoogte van het broednest op het combi raam keek, dan was dat bij de meeste volken zo'n 25 a 30 Cm hoog. Daarboven zat een brede rand wintervoer. Het op 5 a 6 ramen inwinteren was noodzakelijk, om het voer boven het volk te krijgen, en niet er naast.

Zelf winterde ik in met een lage broedkamer (LBK) en een honingkamer (HK) eronder. In een enkel geval bij zeer sterke volken op 2 LBK's. In het voorjaar zat het volk hoofdzakelijk in de bovenste LBK. De onderste HK was in de midden vaak al wel bezet. Maar de buitenste HK ramen waren vaak verschimmeld, omdat deze ramen buiten de warmte van het wintervolk zaten. In het voorjaar moest die onderste HK weer naar boven gedraaid worden. De verschimmelde ramen moesten worden vervangen. Dit draaien hoef ik nu met dubbel honingkamer formaat niet meer te doen.

Ik heb mijn LBK's verhoogd naar 30 Cm met een losse opvulrand van zo'n 7 Cm. Ook kan ik natuurlijk 2 HK's van 15 Cm hoogte gebruiken. De raammaat is 29 Cm hoog geworden. De resterende 1 Cm is verdeeld 3mm boven en 7 mm onder het raam. De ramen heb ik zelf gemaakt. Totaal zo'n 400 ramen.

De kunstraat giet ik zelf op mijn watergekoelde KR pers. Natuurlijk kun je die ook bestellen bij het Bijenhuis.
Nu zullen de meeste BF imkers zich wel afvragen, waarom geen Dadant? Nu ik heb met 2

Dadant kasten geïmkerd. Mijn vrouw hielp mij wel eens met het wegbrengen van de kasten. Met voor die Dadant kasten moest ik maar een andere sjouwhulp gaan zoeken. Ik zelf had in die tijd ook problemen met de rug, dus het was snel duidelijk voor mij. Ook gezien het kosten plaatje. Het verschil in raatoppervlak is dacht ik zo'n 5 x 5 Cm. Dat was het stukje wat ik overhield bij het oversnijden van een Dadant darrenraat met darrenbroed van een teeltmoer die ik voor de KI wilde gaan gebruiken. Het hoge broedkamerraam (HBK) is hoger en korter dan een Dadant raam, en daardoor geschikter voor het broednest, maar ook voor het overwinteren, omdat het voer goed boven het najaars broednest kan worden opgeslagen.

Ik overwinter dus de meeste volken op 1 HBK bak, met 8 ramen en 2 sluitblokken. In het voorjaar geef ik 2 KR tegen het broednest voor de bijen naar het fruit gaan. Ook gaat er dan natuurlijk een HK op het volk. Nadat de volken terug zijn van de fruit, geef ik de volken een 2e HBK met een rooster ertussen. Ik laat de koningin in de onderbak zitten. Uit deze onderbak neem ik een aantal HBK ramen met gesloten broed, en hang deze in de 2e HBK boven het rooster. De onderste HBK geef ik weer KR terug, tegen het broednest aan. De 2e HBK krijgt evt. voerramen (indien nodig) of mooie uitgebouwde als ik die heb, of KR. Meestal hang ik in deze 2e HBK aan de buitenkant 1 a 2 sluitblokken. Dit doe ik om ze iets later te vervangen door ramen met darrenbroed, die ik neem van geselecteerde moeren. Deze 2e HBK word dan eerst vrijgemaakt van darren en evt. gesloten darrenbroed op het overige gesloten broed van de eigen koningin.

Ook geef ik in deze 2e HBK die dan uitlopend broed heeft, wel aangeblazen 1 dags larven tussen 2 ramen met jonge larfjes. Gecombineerd met mijn manier van koninginnen telen, verjong ik toch veel raten. Veel raat laten bouwen geeft schone, vitale volken. Het bouwen van raat hoeft niet ten koste te gaan van de honingoogst, zoals sommige im

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten