Oxaalzuurverdamper

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Oxaalzuurverdamper

Bericht door Oude Essink » zo 02 feb 2003, 16:59

Oxaalzuur verdamper
Op de Apisticustag zag ik van de fa. Holtermann de volgende
Oxaalzuurverdamper; het plaatje spreekt voor zich:

Afbeelding
H.Holtermann; Brockel. E.mail:info@holtermann.de Dit adres gebruiken!

hennie oes


Afbeelding

Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten: 112
Lid geworden op: zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuurverdamper

Bericht door J A Verwijmeren » zo 02 feb 2003, 19:23

Hennie het kan aan mij liggen maar op welke wijze gaat de oxaaldamp de kast in. Na verhitting sluit je de pot en kan er volgens mij geen damp meer stromen. Of is de pot vanonder open. Moet het voorste gedeelte in de vliegopening en staat dus het geheel in de aanvliegroute, bij een temperatuur waarbij de bijen vliegen.

Kan je nog wat toelichten a.u.b

Groeten Jack

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuurverdamper

Bericht door Oude Essink » zo 02 feb 2003, 22:09

Hallo Jack,
Als het keteltje waar de oxaanzuurkorrels in gaan, na enige verhitting blauw ziet, wordt de flam gereduceerd en schuif je het deksel op die ketel; de damp die door de verhitting ontstaat, kan alleen via die lange pijp ontwijken en zo via het vlieggat de kast binnen gaan.
Voor verdere infomatie zou je een mailtje om informatie moeten sturen naar Holtermann.
Er stonden ook nog andere verdampers, die mij minder geschikt voorkwamen; vandaar dat ik de Holtermann heb laten zien. Verstand heb ik er verder ook niet van.
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Oxaalzuurverdamper

Bericht door wilde » zo 02 feb 2003, 22:43

De Andermatt verdamper op accu of transformator lijkt me heel wat veiliger. Met dit vuurkanon sta je wel erg dicht bij de giftige damp, wel met gasmaker en geheel ingepakt! maar toch.....
Met de Andermatt kun je wat meer afstand nemen en die werkt uitstekend. Omstreeks 20 december heb ik al mijn volken ermee behandeld. Het is bovendien zeker niet duurder, eerder goedkoper. Het gaat waarschijnlijk iets trager. Ik behandelde 6 volken per uur.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuurverdamper

Bericht door Oude Essink » ma 03 feb 2003, 10:33

Hallo Albert,
Jouw Andermatt ken ik niet; wel kwam ik nog de Varrox-verdamper tegen;
imkers in de buurt van de demonstratie waren niet tevreden; hij werkt ook op akku van 12 V, de akku geeft het snel op en je moet opnieuw laden; ondertussen heb je al die Oxaalzuurzooi uitgestald liggen.Hij tast kunststof aan en nauwkeurige controle op de verdampiong ontbreekt. Ik citeer de prijs uit mijn hoofd, maar weet het niet zeker meer. Op internet na te kijken; ik geef het adres erbij.
hier is hij:
Afbeelding
met groet,
hennie oes


Afbeelding

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Oxaalzuurverdamper

Bericht door wilde » ma 03 feb 2003, 17:23

Dat is dezelfde verdamper Hennie. Ik heb deze varrox van Andermatt gekocht op de bijenmarkt in Veenendaal (De Immenhof) voor € 110. Dat is zelfs vrij duur, want op internet kom je hem ook voor iets meer dan de helft tegen. Het plaatje van 'jouw' leverancier is misschien wat ouder, maar deze lijkt me een 'afzetter'. Daar dus niet kopen. Ik gebruik geen accu maar een transformator. Dat gaat perfect.

Ik gebruik in het geheel geen kunststofdelen in de kast, dus dat probleem heb ik niet. De dosering, werking, etc. is niet onnauwkeuriger dan het getoonde 'vuurkanon'. Ook op mierenzuur verdamping is niet meer controle mogelijk dan het effect (dode mijten, eventueel dode bijen) en de dosering. Dat geldt mijns inziens in gelijke mate voor perizin, fluvalinaat, etc. Je zult altijd een redelijk gebruik moeten afwegen tegen de volkssterkte dan wel (bij oxaalzuur) de inhoud van de afgesloten ruimte: 1 broedkamer of een korf/zesramer krijgt uiteraard minder dan 2 broedkamer/dadantkamer. Het is in onze hobby jammer te moeten kiezen uit de beste van de 'kwaden'. Ook daarin kiezen we niet allen hetzelfde want daartoe behoort immers ook het geheel niet behandelen.


Bijgewerkt door - wilde op 03/02/2003 17:37:54

Bijgewerkt door - wilde op 03/02/2003 17:39:07

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten