Hoe houden wij onze bijen zo gezond mogelijk?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoe houden wij onze bijen zo gezond mogelijk?

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 24 feb 2003, 22:02

Beste Josee,

Ja hoor, bijen accepteren stuifmeel als dit ze aangeboden wordt. Vooral als je het stuifmeel vermengt met honing (alleen van eigen bijen!), of als je er een soort honing/suiker/stuifmeel mengsel van maakt, dan moet het een broed- en gezondheidsstimulans van jewelste zijn. De imkers van 100 jaar geleden zworen bij het bijenbrood. Dit was niets anders dan raat waarin nog (open) honing en stuifmeel zat, (overgebleven van de korven die geslacht waren) dat werd fijngestampt en als koeken aan de volken gevoerd in het voorjaar. Rond 1910 werd er zelfs door imkers die begonnen waren met het bijenhouden in kasten geklaagd dat ze, door de kastimkerij, geen goede voeding voor hun bijen meer hadden in het voorjaar. Sommigen gingen daarom ook terug naar de korfimkerij.

Je moet in ieder geval geen stuifmeel gebruiken dat niet door jouw eigen bijen is verzameld, en al helemaal niet uit een potje van onbekende herkomst. Verdwenen volken op dit moment is helemaal niet leuk, maar Amerikaans vuilbroed is een ramp. En dat kan je op je stand introduceren door je bijen honing of stuifmeel van elders te voeren.

In de rubriek 'Ziekten, parasieten en bestrijding'

jgralike
Berichten: 16
Lid geworden op: di 23 apr 2002, 22:03
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoe houden wij onze bijen zo gezond mogelijk?

Bericht door jgralike » di 25 feb 2003, 09:36

hallo els,

de conclusie dat het roer was, trok ik na de dag dat er een reinigingsvlucht kon zijn geweest, maar er nog niet echt gevlogen werd. omdat er nog zoveel voer in de kasten was toen ik er in keek denk ik minder aan roverij. kasten zonder bijen heb ik afgesloten (zonder bodemplank, wel met gaasbodem) of weggezet van de stand.

stamphoning ken ik natuurlijk, in theorie dan, maar ik vroeg me af of niet door bijen gehaalde stuifmeel door ze werd aangenomen. weer wat geleerd dus!

volgens de wasmul op de bodemplank van de overgebleven kast zitten die bijen nog op twee of drie ramen.
daar heb ik wel aan roverij gedacht, maar het zag er wel vreedzaam uit. toch zo dadelijk weer eens naar ze toe en het vlieggat wat kleiner maken. ook wel handig met die mezen daar in de buurt?

groeten, josee

jgralike
Berichten: 16
Lid geworden op: di 23 apr 2002, 22:03
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoe houden wij onze bijen zo gezond mogelijk?

Bericht door jgralike » di 25 feb 2003, 18:12

vervolg: wat zo enthousiast vloog waren echt de bijen die in die kast horen, gelukkig.
vanmorgen het vlieggat verkleind, nadat ik gezien had dat ze er echt nog waren, net te vroeg om te gaan vliegen.
toen afgewacht: om half twaalf kwam een kopje naar buiten, gevolgd door de rest,tien minuten later begonnen er meer te vliegen.
sommigen wat verbaasd over dat vreemde ding (schuimrubber) in het vlieggat, kwamen ze toch mooi weer binnen met hun stuifmeel (knaloranje en grijsbruin)!

hoop op in elk geval een overlevend volk, dus.

josee

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoe houden wij onze bijen zo gezond mogelijk?

Bericht door Piet Jager » wo 26 feb 2003, 21:16

Josee,
maar vier van de 7 namen veel te weinig voer op
Wat heb je gevoerd?

1. Een zelf gemaakte oplossing (3s : 2w ) van kristalsuiker door even de 'kook' er overheen te laten gaan.

2. Idem, maar dan in koud water opgelost.

3. Een of ander kant en klaar gekocht invertsuikerstroop.

!Piet

jgralike
Berichten: 16
Lid geworden op: di 23 apr 2002, 22:03
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoe houden wij onze bijen zo gezond mogelijk?

Bericht door jgralike » do 27 feb 2003, 11:51

hallo piet,

ik voer versie nummer 1.
op advies van een collega niet helemaal laten afkoelen toen bleek dat ze niet veel meer opnamen, maar ook lauw wilde het er niet in.

groeten, josee

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten