bijen gezond

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

bijen gezond

Bericht door frits dalm » zo 09 feb 2003, 23:28

Els, misschien moeten we over gaan op een ander systeem,
dat wil zeggen zovroeg mogelijk in het jaar broedafleggers
maken om het jaar daarop produktievolken te hebben.
Zoals ik eerder schreef was vorig jaar onze ( in mijn vereniging vnif) de ervaring dat nieuw opgezette volken de winter beter
doorkwamen als oude volken, dwz. volken met een oudere moer.

Frits

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: bijen gezond

Bericht door wilde » ma 10 feb 2003, 14:17

Frits, ik neem aan dat je broedafleggers maakt met in elk geval een raam met één of meer rijpe zwermdoppen. Eventueel redcellen gebruiken, maar liever niet lijkt me. Als je dat al doet dan neem ik aan dat je geen kunstzwerm meer maakt met de oude moer. Knijp je die dan dood? Het hoofdvolk krijgt dan ook een jonge moer. Je hebt er dan wel twee maal zo veel als eerst, dus enig verenigen zal ook moeten plaatsvinden. Daarnaast geldt dat het risico van een mislukte jonge koningin soms vrij groot is, terwijl oude koninginnen niet slecht hoeven te zijn.

Heb je je afgevraagd waarom volken met een oude koningin het slechter zouden doen? Ik ben daar namelijk absoluut niet van overtuigd, ook niet door eigen ervaringen. De leeftijd van een koningin is niet van belang, maar de kwaliteit en dan met name de vruchtbaarheid. Dat laatste aspect loopt met het echt oud worden terug, maar een tweejarige koningin kan gewoon beter zijn dan een jonge.
Stelling: het is niet onverstandig om zuinig te zijn op goede koninginnen, want er zijn meer slechte jonge dan goede oude moeren.

Groeten, Albert

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijen gezond

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 12 feb 2003, 23:46

Zie voor mijn reactie: rubriek bedrijfsmethoden, onderwerp "Hoe houden wij onze bijen gezond"
Els

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten