Renson methode

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
kristeln
Berichten: 25
Lid geworden op: za 27 jul 2002, 13:41
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Renson methode

Bericht door kristeln »

Vandaag heb ik 2 Segerbergerkasten op Renson gezet. Hiervoor heb ik 1 kast voorzien van een constuctie met mooerroosters en een transparantie afdekplaat, zodat er een ruimte onstaat voor 6 ramen BK formaat. Het moerrooster dat vertikal staat heb ik op een BK raam aangebracht met daarin nog een vel kunstraat. Bij het overzetten bleek, doordat ik 14 dagen geleden voer heb opengekrapt, er nu al 7 ramen broed aanwezig te zijn. Ik heb nu 1 raam met veel stuifmeel als eerste in de Rensonruimte geplaats er vervolgens het broednest, maar ik hield dan nog 2 ramen broed over die moest ik in de ruimte plaatsen naast de Rensonruimte en dus naast het raam met moerrooster en kunstraat. Er was ook al wat broed aanwezig in de onderbak, dat heb ik daar gelaten onder het broednest van de Rensonkamer. De Rensonbak heb ik in koudbouw geplaats zodat de kamer achterin zit. Zijn er collega's die ervaring hebben met deze methode en mijn vraag is eigenlijk ook of de opbouw van het broednest zoals die nu gebeurd is problemen op kan leveren?
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Renson methode

Bericht door wilde »

Dag Joop,
Is dit niet wat vragen naar de bekende weg?
Je verstoort het broednest door er in het midden aan alle kanten moerrooster te plaatsen en bovendien door met een raam kunstraat een verdere scheiding aan te brengen. Dat is samen een behoorlijke verstoring.
Als je het met de huidige temperatuur hebt gedaan zal de schade wel meevallen. Toch lijkt het verstandig om in het vervolg een (eerder) tijdstip uit te kiezen, zodat het gehele broednest tussen de roosters geplaatst kan worden. Je kon de uitbreiding verwachten door de voerstimulatie en het mooie weer. Als je hetzelfde had gedaan in de hieraan voorafgaande koudeperiode, dus ook door in het broednest een deling aan te brengen, zou het wel eens verkeerd afgelopen kunnen zijn.
Groeten, Albert de Wilde



Bijgewerkt door - wilde op 16/04/2003 09:14:15
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 47 gasten