goud voor de imker

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

goud voor de imker

Bericht door Frans vanTongeren » do 17 apr 2003, 10:09

goud voor de imker..!

Ik kon het niet laten, de dubbelglas- plus enkelglaswassmelter onder het zonnetje te slepen.
En..het is aardig gelukt, ondanks het 'schijnsel van april';
planmatig begin ik pas in mei met de smelterij.
De enkelglassmelter kreeg de was in het opvangbakje vloeibaar en de dubbelglasbak kwam niet verder dan gouden waspegels.
De vloeibare was heb ik in een plastic chinabakje overgegoten met onderin een laagje water.
Prachtig...; goudgele rijkdom voor de imker
(de hostie in de monstrans kan daar niet tegen op!)
-
meer weten over wassmelters?
surf naar:
de zonnewassmelter (enkel -of dubbelglas)
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=179

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: goud voor de imker

Bericht door Piet Jager » do 17 apr 2003, 13:02

Dag Frans,

De dubbelglas- plus enkelglaswassmelter in het zonnetje! Zelf heb ik er momenteel ook twee staan. Ze doen het beide zeer goed. Alleen de met glaswol geisoleerde dubbelglas wassmelter heeft een metalen bak en de enkelglas wassmelter een eterniet bak. De dubbelglas doet het bij mij iets beter. Pal in de zon haalt hij gemakkelijk 100 graden celsius op de thermometer.

!Piet

Henkn
Berichten: 38
Lid geworden op: do 18 okt 2001, 09:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: goud voor de imker

Bericht door Henkn » vr 18 apr 2003, 23:32

goud voor de imker..!

Ik kon het niet laten, de dubbelglas- plus enkelglaswassmelter onder het zonnetje te slepen.
Hallo Frans!

Ik ben sinds veertien dagen ook in het bezit van een zonnewas-smelter. Ik had geld gekregen voor mijn verjaardag en was daarom in de gelegenheid er eentje te kopen in het bijenhuis in Wageningen. Het is echt een openbaring voor mij, dat uit die vieze bruin-zwarte raten, zulke mooi goud-gele was te voorschijn komt! De afgelopen week was het warm genoeg en ik heb al een veertien-tal ramen gesmolten. Er blijft dan een donker zwart residu over. Is dat verder waardeloos? Is dat verder om weg te gooien?

Hartelijke Groeten

Henk Noppe

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: goud voor de imker

Bericht door Frans vanTongeren » za 19 apr 2003, 08:32

Dag Henk,

Ik schreef in mijn eerste artikel:

De proef is geslaagd!
De SAPSTOMER heeft 5,7 kilogram restantjes uit de zonnewassmelter opgestoomd en de nog aanwezige WAS in een goudgele stroom afgeleverd.
Er bleek nog 0,9kg WAS aanwezig te zijn in die gore zwarte troep.
Dus EEN/ZESDE deel (16,6%) van wat er over blijft in de zonnewassmelter, is nog bruikbaar voor de bijen!


Die sapstomer mag jij (of iemand anders) van mij overnemen..
Heb je geen sapstomer.., dan moet je die gore restanten aan de vuilnisbak toevertrouwen!

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: goud voor de imker

Bericht door Hennie Peters » za 19 apr 2003, 13:48

dag Frans,

Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee over wat voor een apparaat je het hier hebt. Ik krijg de indruk dat het om een apparaat gaat dat normaal gesproken (vruchten?)sap maakt en dat je gebruikt (of misbruikt) om was mee te maken.
Kun je er wat meer over vertellen ?
Hoe is het opgebouwd en hoe werkt het.

Hennie

jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: goud voor de imker

Bericht door jaap » za 19 apr 2003, 17:26

goud voor de imker..!

Ik kon het niet laten, de dubbelglas- plus enkelglaswassmelter onder het zonnetje te slepen.
Hallo Frans!

Ik ben sinds veertien dagen ook in het bezit van een zonnewas-smelter. Ik had geld gekregen voor mijn verjaardag en was daarom in de gelegenheid er eentje te kopen in het bijenhuis in Wageningen. Het is echt een openbaring voor mij, dat uit die vieze bruin-zwarte raten, zulke mooi goud-gele was te voorschijn komt! De afgelopen week was het warm genoeg en ik heb al een veertien-tal ramen gesmolten. Er blijft dan een donker zwart residu over. Is dat verder waardeloos? Is dat verder om weg te gooien?

Hartelijke Groeten

Henk Noppe
jager

jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: goud voor de imker

Bericht door jaap » za 19 apr 2003, 17:26

goud voor de imker..!

Ik kon het niet laten, de dubbelglas- plus enkelglaswassmelter onder het zonnetje te slepen.
Hallo Frans!

Ik ben sinds veertien dagen ook in het bezit van een zonnewas-smelter. Ik had geld gekregen voor mijn verjaardag en was daarom in de gelegenheid er eentje te kopen in het bijenhuis in Wageningen. Het is echt een openbaring voor mij, dat uit die vieze bruin-zwarte raten, zulke mooi goud-gele was te voorschijn komt! De afgelopen week was het warm genoeg en ik heb al een veertien-tal ramen gesmolten. Er blijft dan een donker zwart residu over. Is dat verder waardeloos? Is dat verder om weg te gooien?

Hartelijke Groeten

Henk Noppe
jager

jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: goud voor de imker

Bericht door jaap » za 19 apr 2003, 18:04

goud voor de imker..!

Ik kon het niet laten, de dubbelglas- plus enkelglaswassmelter onder het zonnetje te slepen.
Hallo Frans!

Ik ben sinds veertien dagen ook in het bezit van een zonnewas-smelter. Ik had geld gekregen voor mijn verjaardag en was daarom in de gelegenheid er eentje te kopen in het bijenhuis in Wageningen. Het is echt een openbaring voor mij, dat uit die vieze bruin-zwarte raten, zulke mooi goud-gele was te voorschijn komt! De afgelopen week was het warm genoeg en ik heb al een veertien-tal ramen gesmolten. Er blijft dan een donker zwart residu over. Is dat verder waardeloos? Is dat verder om weg te gooien?

Hartelijke Groeten

Henk Noppe
het donkere zwarte residu verpak ik in een oude krant en dan steek ik er later onze houtkachel mee aan. dat gaat heel goed en geeft veel warmte.

jager

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: goud voor de imker

Bericht door Frans vanTongeren » za 19 apr 2003, 19:51

Hallo Jaap,
Dasz habe ich nicht gewusst..
Ik zal mijn kachel er eens blij mee maken.
(Gaat het niet enorm stinken door al die pophuidjes?)

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: goud voor de imker

Bericht door Els Kleijnendorst » za 19 apr 2003, 21:49

De SAPSTOMER heeft 5,7 kilogram restantjes uit de zonnewassmelter opgestoomd en de nog aanwezige WAS in een goudgele stroom afgeleverd.
Er bleek nog 0,9kg WAS aanwezig te zijn in die gore zwarte troep.
Dus EEN/ZESDE deel (16,6%) van wat er over blijft in de zonnewassmelter, is nog bruikbaar voor de bijen!
Die sapstomer mag jij (of iemand anders) van mij overnemen..
Frans, waarom doe je de sapstomer weg als hij zo rendabel is? Voor mij hoeft zo'n apparaat overigens niet, ooit leende ik een stoomwassmelter van een collega-imker, het smelten ging daarin prima en snel, maar daarna kwam de klus pas: het schoonmaken van het apparaat.

Jaap en Frans; het verbranden in de openhaard is geen goed idee, dat geeft een heel vette roetafzetting in je schoorsteenpijp, iets dat heel snel kan gaan branden als er wat vonken op terecht komen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten