bouw dwars op de raampjes

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
marianvoor
Berichten: 63
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 12:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

bouw dwars op de raampjes

Bericht door marianvoor » ma 28 jul 2003, 09:54

Dag Piet,
Mag ik bij je uithuilen?
Je hebt geschreven dat het goed is om de bijen zoveel mogelijk zelf te laten bouwen (Bedrijfsmethoden 08/11/2002). Dat heb ik geprobeerd. Jawel de dames hebben werkelijk schitterend mooie raten vol honing gebouwd, alleen de moeilijkheid is dat ze de raten dwars in de ramen gebouwd hebben.
Ik heb tegen iedere bovenste lat een reepje kunstraat geplakt. Het reepje hangt dus horizontaal i.p.v. vertikaal. Maar dat besefte ik pas weken later toen ik zag dat alle latten aan elkaar gebouwd waren. De honingkamer heb ik 1 juni op Mell. mell.'s op dubbele broedbak gezet. Het is een gezond volk dat heel veel propolis maakt.
26 Juli heb ik de hk eraf gehaald. Er zat ongeveer 7 kg. honing in, maar de honing was niet helemaal verzegeld. Brokken die aan beide kanten verzegeld waren heb ik zelf gehouden. De rest heb ik zo goed mogelijk met wollen draadjes in raampjes gehangen en in de hk. weer teruggegeven aan de bijen. Ik ben van plan deze tot september op de kast te laten in de hoop dat de honing goed verzegeld wordt en de lege raampjes weer gevuld worden. Als het dan weer zo'n rommeltje is met aan elkaar gebouwde ramen, ben ik van plan de hk er gewoon op te laten voor de winter en niet bij te voeren. Is dat een goed idee?
Mijn bijen heb ik toch in de eerste plaats om te bestuiven; honing komt op de tweede plaats.

Begin juli heb ik een klein zwerm (waarschijnlijk) Carnica's gekregen. Wonderlijk dat je onbeschermd boven ze kan hangen; die doen echt niks! Ze maken heel weinig propolis, daarom ik vrees dat ze niet erg sterk zijn.Ik heb ze bespannen bk-ramen gegeven met kunstraat voor honingkamers, zodat ze een beginnetje hebben en toch veel zelf moeten bouwen. Nou, ze doen erg hun best hoor en het zwermpje is al wat groter geworden. Mijn probleem is dat ze nu weer 2 ramen aan elkaar vastbouwen.
Ik heb simplex kasten en gebruik plastic oortjes voor de ramen. De ellende is dat je deze niet precies tegen elkaar mag schuiven en het ene raampje bij mij wat verder van de andere hangt. Een mens wordt zomaar geen imker!
Ik heb gehoord dat als je "natuurlijk" wil imkeren, je niet te veel metaal in de kast moet hebben omdat dat als stoorzender werkt. Nu ben ik toch maar van plan om metalen afstandstrips in de kasten te timmeren , zodat de raampjes in ieder geval op de goede afstand hangen. Wat denk jij ervan? Hoe doe jij dat nou precies?

Omdat ik de bijen graag zo vrij mogelijk wil laten bouwen, zal de honing moeilijk geslingerd kunnen worden. Ik heb in Schotman (809)gelezen dat vroeger de Labordoos werd gebruikt om slingerhoning uit korven te winnen. Weet jij of zo'n soort slinger nog bestaat?
Ik word een beetje moedeloos van mijn eigen gerommel en ik hoop dat je me wil helpen. Mijn broer heeft mij al eens meer gezegd: "If all fails, read the instructions".
Bij voorbaat heel hartelijk dank. Vriendelijke groeten,
Marian Voorneman


marian voorneman

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bouw dwars op de raampjes

Bericht door Piet Jager » ma 28 jul 2003, 11:13

Ik heb tegen iedere bovenste lat een reepje kunstraat geplakt. Het reepje hangt dus horizontaal i.p.v. vertikaal
.

Gebruik je dan geen ramen met zaagsnede, waarin je heel gemakkelijk over de hele lengte een strookje van 1,5 cm in de zaagsnede kwijt kan, zodat er nog een halve cm onder uitsteekt.

Staan je kasten constant in dezelfde richting? Noord-Zuid? Oost-West? Of heb je ze tijdens het bouwen 10x verplaatst (bestuiving!!!), zodat de volle, pas aangezette stukken raat zijn afgebroken en dwars zijn komen te liggen? Ja, dan gaan ze daarop gewoon verder.
Ik heb simplex kasten en gebruik plastic oortjes voor de ramen. De ellende is dat je deze niet precies tegen elkaar mag schuiven en het ene raampje bij mij wat verder van de andere hangt
Ook dat is funest. De bijen willen de te grote open ruimtes, waarin nog net niet een vertikale raat past, dichtbouwen. Kan het niet vertikaal, dan maar horizontaal. Zij hebben daar geen probleem mee. Kijk maar eens in een lege voerbak, als je die te lang op het voergat hebt laten staan, hoe ze deze soms volbouwen.
Ik heb gehoord dat als je "natuurlijk" wil imkeren, je niet te veel metaal in de kast moet hebben omdat dat als stoorzender werkt.
Je kunt gerust metalen (aluminium) afstandsrepen gebruiken. De bijen voorzien die in no-time van een laagje was en propolis. Aluminium reageert niet op de magnetische velden van de aarde. Ook roestvrijstalen gaasbodems zijn niet gevoelig voor magnetische velden.
Nu ben ik toch maar van plan om metalen afstandstrips in de kasten te timmeren , zodat de raampjes in ieder geval op de goede afstand hangen.
Ik denk dat in jouw geval dit de grootste boosdoener is. Dus je bent er zelf eigenlijk al achter gekomen wat vermoedelijk de werkelijke oorzaak is.

Leuk dat je zo uitvoerig over je 'ellende' schrijft en dan toch maar doorgaan met imkeren.
Een mens wordt zomaar geen imker!
Sterkte!

!Piet

marianvoor
Berichten: 63
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 12:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: bouw dwars op de raampjes

Bericht door marianvoor » ma 28 jul 2003, 15:19

Hartelijk dank voor de informatie, Piet.
Ik gebruik inderdaad raampjes zonder zaagsnede, omdat in het Werkboek staat dat de wasmot daar in gaat zitten.
Maar zodra het depot open is koop ik raampjes-met en aluminium afstandsrepen. Wat een geluk dat dat kan.
De kasten staan langs een sloot met de vliegplank naar het Noord-oosten. Niet de meest ideale stand volgens het boekje, maar ergens anders staan ze in de weg en de sloot verleggen is ook zo wat. De kasten draaien naar het bloeiende perceel toe is nog nooit in me opgekomen. Alleen al vanwege mijn rug zou ik het niet doen.
Ik heb er nu weer moed op dat het wel goed komt met mijn imkerij. Je hebt je goede daad voor vandaag wel verricht: een vrouw gelukkig gemaakt.
Nogmaals dank en hartelijke groeten,
Marian


marian voorneman

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bouw dwars op de raampjes

Bericht door Piet Jager » ma 28 jul 2003, 19:39

Als het dan weer zo'n rommeltje is met aan elkaar gebouwde ramen, ben ik van plan de hk er gewoon op te laten voor de winter en niet bij te voeren. Is dat een goed idee?
Marian,

Snijd 1 sept. de goed verzegelde stukken eruit voor jezelf. De honingkamer met dat overgebleven 'rommeltje' zet je onder de broedkamer en voer ze langzaam, maar regelmatig op. De honing in dat 'rommeltje' van de honingkamer brengen ze keurig naar boven in de broedkamer. De kleine stukjes in de HK die nog verzegeld waren, kun je het beste even openkrabben. Je wintert dus in op honingkamer onder en broedkamer boven. Op 1 april volgend jaar zet je de HK weer naar boven, Dat rommeltje is nu leeg en schoon. Haal alles weg en zet nieuwe afstandsrepen in en een halve cm verticale voorbouw in de zaagsnede aanbrengen. In het midden van de honingkamer hang je een uitgebouwd klimraampje, het liefst vol voer en de bijen doen de rest.

P.S. In plaats van 1 sept, kun je er ook begin augustus of nu al mee beginnen. 'k Weet niet of er bij jou in die tussentijd nog dracht is, anders het liefst zo gauw mogelijk. 1 aug. begint namelijk het nieuwe bijenjaar!!!

That's all!

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten