grootte bijen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:
grootte bijen

Bericht door kole.amj » zo 21 sep 2003, 11:21

Dames,Heren,

Als verwoed zwermen-vanger heb ik afgelopen zomer weer
menig tuintje gezien.
Nu ik langs mijn volken loop en observeer valt het mij op
dat de er relatief veel grote bijen vliegen.
Drie jaar geleden begon ik met kleine inlandse bijen,momenteel
is meer dan de helft van de kasten bevolkt door grote bijen.
Kan het zijn dat de invloed van kruisingen groter is dan ik dacht,
of is het puur toeval?
Ik vermoed dat toch via vooral de darren veel invloed uitgeoefend
wordt op grootte van de bijen. Mogelijk zijn de kruisings darren
groter en sterker en is de kans dat zij paren ook groter.

Groet,
Adri

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: grootte bijen

Bericht door maartenkleijne » za 04 okt 2003, 21:06

Adri, ook mijn bijen zijn de afgelopen jaren groter geworden.
Ik zie ook dat de bijen die de winter overleven meestal de grootste zijn. Ik volg een syteem van veel afleggers maken, en in de winter survival of the fittest. De grootste bijen zijn daar kennelijk het beste tegen opgewassen.
Een ander aspect is dat bijen elk jaar kleiner worden als ze geen nieuwe raat bouwen of krijgen: de cellen worden elk jaar kleiner en er komen kleiner bijen uit.
Nog iets: een volk in topconditie zal de larven top voeding geven en dus grotere bijen kweken.
Het raas is niet de enige invloed op het formaat van de bijen. Asl je oplet kun je soms ook binnen 1 volk forse verschillen zien in het formaat van de bijen, al kan dat ook weer met de darren te maken hebben.

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: grootte bijen

Bericht door kole.amj » zo 05 okt 2003, 16:03

Maarten,

Interessant.Hoe maak jij die afleggers? En heb je daar ook een bepaald tijdstip of bepaalde toestand van het volk voor nodig.
Zoals je wellicht vermoed ben ik geen rechtlijnig imker en probeer
ook graag dingen uit.Veelal nadat ik er ergens iets over gelezen heb.
Echter de resultaten zijn niet altijd eenduidig,wat betekent dat ik iets copieer maar onder verschillende omstandigheden.Als ik een groot volk
heb direkt na de fruitbloei durf ik dat wel te splitsen,gewoon de 2
Broedkamers scheiden en later zie je wel waar de koning zit.Meestal doe
ik dat als ik ruimtegebrek vermoed.Het is ook een vorm van zwermverhindering maar alleen succesvol als de koningin niet in de
Broedkamer met de meeste bijen zit. En zo zijn er meer omstandigheden. Zoals deze zomer met een continue beschikbaarheid
van voer en goed vliegweer kan ieder klein volkje zich opwerken maar
dat is geen regelmaat.

Groet,
A-3

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: grootte bijen

Bericht door maartenkleijne » zo 05 okt 2003, 17:26

Adri, ik ben een rommelaar en doe van alles wat 'niet klopt'.

Afleggers maken doe ik niet om goede haalvolken te kweken maar om te selecteren op zelfredzaamheid en varroa-resistentie.

1. Methode 1 deed ik al zo'n beetje maar mijn neef Frank in Italie die echt imker is, heeft mij nog precies uitgelegd hoe dat moet: uiterlijk eind april hebben volken die minstens 5 ramen broed hebben ook al darren. Dat zijn dus de beste na de winter.
Je haalt er drie ramen bijen uit -zonder koningin- met minstens 1 raam eitjes en 1 raam voer. Je zet ze in een 3- of 6 ramer minstens 3 KM verderop. Totaal haal je dus 3-6 ramen weg. Als de jonge moer is uitgelopen zet je hem gauw weer terug op de stal want daar waren die goede darren aan het darren.
Intussen zitten in het hoofdvolk -als ze echt zo goed is- minstens 3-6 ramen met gesloten broed. Dan doe het hetzelfde kunstje nog een keer
of gaat over op methode 2.

Methode 2: je neemt een groot volk dat anders zwermneigingen gaat krijgen. Je verplaatst de kast met moer en al. 2/3 van alle bijen vliegt terug, waar inmiddels een andere kast staat. Je hangt er drie ramen met eitjes in van 1 van je favoriete moeren. Na 13 dagen is het prijs: uit van de 3 ramen loopt een moer uit. De drie ramen met de resterende doppen hang je in 3 3-of 6 ramer met een weinig bijen. Deze 3 kleine kastjes kunnen beter tijdelijk verplaatst worden, als ze maar binnen een week staan daar waar je de moer wilt laten bevruchten.

Methodes 1+2 geeft van 1 goed volk dus binnen 4 weken maximaal 6 afleggers. We ziiten dan eind mei. Eind juni is duidelijk aan het worden welke nieuwe moeren in staat zijn en leuk volk op te bouwen.
Als ik wil kan de hele exercitie tot eind juli nog een keer herhaald worden, dus best veel afleggers zonder koninginnnekwekerij.
Ondertussen kan je de hoofdvolken van methode 2 nog wat versterken door wat gesloten broed bij te hangen, zodat je toch ook een paar goede haalvolken kunt opbouwen.
Aan het eind van de zomer is een deel van de afleggers veelbelovend geworden, die dus goed inwinteren, evenals de hoofdvolken. De al te kleine volkjes geef ik geen extra wintervoer maar als ze in febuari/maart er nog zijn voer ik ze wat bij, omdat ze dan toch zelfredzaamheid hebben bewezen.

Ik ben zelf ook benieuwd waar het op uit gaat draaien. Waar ik ook op uit ben is: mooie grote donkere bijen.

wendy
Berichten:79
Lid geworden op:za 19 apr 2003, 13:04
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: grootte bijen

Bericht door wendy » zo 05 okt 2003, 19:44

dag Adri,

Mij leek het ook dat enkele van mijn bijenkasten grotere bijen hadden, dit verkondigde ik dan ook totdat onze jongste zoon zei dat ze net zo groot waren als de andere, maar omdat ze lichter van kleur waren en met strepen, het alleen LEEK of ze groter waren, het opmeten van enkele gesneuvelde bijen bevestigde zijn veronderstelling.
Ik imker met - vanalles wat- bijen.

Wendy

City2000
Berichten:41
Lid geworden op:ma 01 sep 2003, 18:29
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: grootte bijen

Bericht door City2000 » zo 05 okt 2003, 22:13

Hallo,

Ik vond de grootte van mijn bijen eerst gewoon normaal.
Tot dat ik ging beginnen met het varroa bestrijden doormiddel van Thymovar. Ik had een voor mijn mening een zeer grote varroa mijten val.
Na een tijd zag ik dat mijn bijen ineens een aanzienlijk stuk groter waren. Ik kon ze vergelijken op een raam waar oude bijen en jonge bijen naast elkaar zaten (donker (oud)/ Licht (jong)) en kon zien dat de jonge bijen een stuk groter waren dan de ouderen onder hen.

Of dit nou komt of dat de bijen misschien ook krimpen in leeftijd? [:)],
dat het misschien een verschil is tussen winter- en zomerbijen,
of dat het daadwerkelijk komt door de enorme varroa val weet ik niet

Groeten,
Roelof Stadt (Amsterdam)

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: grootte bijen

Bericht door kole.amj » ma 06 okt 2003, 10:43

Roelof,

Als je nieuwe raten hebt bijgevoegd komen volgens Maarten uit die nieuwe cellen ook grotere bijen.Dus ik begreep dat het kan zijn dat
genetisch identieke bijen tgv PLAATS VAN ONTW. toch in groote
kunnen verschillen.

Groet.

A-3

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: grootte bijen

Bericht door Frans vanTongeren » di 07 okt 2003, 13:54

Eigenlijk zouden we naar een celgrootte van 4,9 mm moeten gaan!
'Maar waarom?', zult u wellicht zeggen. 'dat is toch stom!'
-
Zo stom is dat niet;
goed voor een snelle voorjaarsontwikkeling
goed tegen tegen varroa
goed tegen virussen
Meer weten.., kijk in BIJEN
*juli/aug. 03 'terug naar kleine bijen? 1
*september 03 '' ' ' ' 2
*november 03 ' ' ' ' 3
Mari van Iersel heeft een en ander gelezen en vertaald.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: grootte bijen

Bericht door wilde » di 07 okt 2003, 17:15

Eigenlijk zouden we naar een celgrootte van 4,9 mm moeten gaan!
Frans, dat lijkt me een goed idee, maar dan liefst eerst eens uitproberen in een wat grotere testomgeving. Het artikel was zeer lezenswaard. Dat soort onderwerpen maken een bijenblad waardevol. Het is wel eens anders geweest.

Eerder was de celbreedte hier ook aan de orde, zie:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... celbreedte

Groetend, albert

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: grootte bijen

Bericht door kole.amj » di 07 okt 2003, 21:53

Frans,Albert,

Als jullie een cursus organiseren om bijen die grootte van cellen te
gaan bouwen hoeveel cursisten mag ik dan sturen??

Groet,

A-3

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 53 gasten