grootte van honingkamerraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
grootte van honingkamerraat

Bericht door Frans vanTongeren » za 27 dec 2003, 14:28

In de volgende artikelen staat veel beschreven over de grootte van broedkamercellen
verschil in celgrootte
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... hichpage=1
grootte van bijen
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... hichpage=2
*
Maar nu gaat het in dit stukje over de grootte van cellen in de honingkamer
In het blad BIJEN van nov. '03 staat in het derde artikel over de overgang naar kleine cellen dat natuurvolken gedurende de dracht de voorkeur geven aan grote cellen
Daarom lijkt het me beter om tijdens de voorjaarsdracht HKraampjes in te hangen met kunstraat van darrenbroed.Dan denk je aan de natuurlijke voorkeur van bijen!
(die pakken darrenraat worden geleverd in een hoeveelheid van tien vellen)

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: grootte van honingkamerraat

Bericht door Hennie Peters » za 27 dec 2003, 16:06

Frans,
Zou darrenraat niet minder sterk zijn en bij het slingeren problemen geven ?



groet,
Hennie

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: grootte van honingkamerraat

Bericht door Frans vanTongeren » za 27 dec 2003, 16:44

Dat klopt Hennie.
Maar ..als je wat subtiel te werk gaat en de olifant buiten de porseleinkast weet te houden, is het goed te doen.
Om heideraathoning van te voren te laten fabriceren door de bijen, geef ik ze in het voorjaar al een paar lege HK raampjes en...ze vervaardigen darrenraat. De voorjaarshoning slinger ik eruit en vervolgens ook nog lindehoning. Zelfs heidehoning heb ik er ook nog uit weten te krijgen en...de constructie bleek houdbaar.
Als je dus darrenraat in de HKraam knutselt, zal alles meer solide zijn(of minder kwetsbaar)

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: grootte van honingkamerraat

Bericht door kole.amj » za 27 dec 2003, 20:19

FRANS,

Ik meen dat een zwerm in een raatloze kast altijd startte met het bouwen van darren cellen.Mogelijk efficienter als opslagruimte.
Ook meen ik gelezen te hebben dat een jonge KONINGIN in haar eerste legperiode veel onbevruchte eieren legt mogelijk juist in die
grotere cellen.Ook kan het zijn dat het mannelijk zaad nog geen uitweg kan vinden tijdens het leggen van de eieren maar ook dat kan te maken hebben met het feit dat de cellen waarin gelegd wordt te ruim zijn zodat er geen spermacellen uitgeperst worden.

ALS een volk zou starten met kleinere cellen zou na enkele malen
gebruik de cellen mogelijk te klein kunnen zijn om volledige bijen
te kunnen leveren wat zou betekenen sneller vervangen en dus minder
efficient.Want het bouwen van raten kost toch veel energie(((honing))?

Groet,
A-3

van trijp
Berichten:36
Lid geworden op:zo 16 feb 2003, 12:58
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: grootte van honingkamerraat

Bericht door van trijp » di 06 jan 2004, 20:15

BESTE imkers

Bij het lezen van de rubriek van kole.amj over de leggen van onbevruchte eitjes in darrencellen dacht ik, kan het zo zijn dat de koningin altijd bevruchte eitjes legt en dat de bijen bepalen of het een werkster wordt of een dar. Hier mee bedoel ik dat de spermacel op de eicel ligt (net als bij kikkers) en de werksters laten het sperma zitten of halen het weg. Mijn gedachte is dat de werksters gezamelijk regelen wat belangrijk is in een volk, het halen van honing, het verzamelen van stuifmeel,het bouwen van werkstercellen dan wel darrencellen of koninginnendoppen. Als de koningin iedere cel moet opmeten en nadenken of het een dar of werkstercel gat er veel tijd verloren. Er wordt veel tijd versleten met meten.

gr. Rini

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: grootte van honingkamerraat

Bericht door Frans vanTongeren » di 06 jan 2004, 21:44

Dag Adri, dag Rini,
De koningin bouwt haar paleis niet zelf; dat doen de werksters voor haar.
Die werksters zullen door de grootte van de cellen kunnen aangeven, wat.. de koningin moet gaan leggen. Dat meten door haar, zal dus moeten gebeuren! Ze heeft er een minuut per ei voor beschikbaar. Stress zal het haar niet geven.
Rini, ik heb nooit gehoord/gelezen dat er bevruchte eitjes in darrencellen werden gelegd; naar jouw idee zou dat mogelijk moeten zijn als de werksters het sperma zouden laten zitten op het eitje.
Adri denkt over alle dingen na.
Een dar uit Wemeldinge..

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: grootte van honingkamerraat

Bericht door kole.amj » di 06 jan 2004, 22:26

Frans,

DAR is de reactie.
Als een koningin legt in een werkstercel schijnt de ruimte zo nauw
te zijn dat tegelijkertijd met het eitje ook wat sperma meegaat.Of
de bevruchting in de bij of in de cel plaats vindt vertelt het verhaal
niet.Wel weten we dat de koningin vele onbevruchte eitjes in haar lichaam bewaart tegelijk met sperma,in aparte zakjes,van diverse darren.In de darrencellen van de raat is de ruimte groot genoeg en
legt de koningin zonder druk op de spermazakjes haar dus onbevruchte
eitjes.
Dat een zwerm eerst darrencellen aanmaakt is ook een ervaring.Maar dat een jonge koningin vaak begint met leggen van eitjes zonder er sperma bij te doen is kennis uit de boeken.

Groet,
A-3

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: grootte van honingkamerraat

Bericht door Frans vanTongeren » di 06 jan 2004, 22:44

Dag Adri,
Dat van die zakjes, had ik ook ooit gedacht.
Helaas, het wordt gewoon een bonte verzameling zaadjes in de spermatheca!
Lees o.a.
reizend zaad
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... permatheca

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten