Uitwisseling van honingkamers

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
hkeijzer
Berichten: 108
Lid geworden op: di 03 feb 2004, 17:38
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Uitwisseling van honingkamers

Bericht door hkeijzer »

Een of twee weken nadat de eerste honingkamer geplaatst is boven een moerrooster kunnen de bijenvolken, bij goed weer, geëgaliseerd worden.
De zwakke volken kunnen met de sterke volken op gelijke sterkte worden gebracht door eenvoudige uitwisseling van honingkamers.
De bevolking van de honingkamers bestaat voornamelijk uit jonge bijen. Er bestaat dus geen enkel gevaar voor het verlies van de koningin of gevechten tussen de bijen onderling.

Deze egalisatie wordt gedurende het hele seizoen gedaan.

De voordelen:
De zwakke volken worden versterkt
De dracht wordt onderling, door de bijendans, doorgegeven
Vertraging van het zwermen.
De nadelen:
Uitwisselen van materiaal(Romee van der Zee)

Deze bedrijfsmethode ben ik op het forum niet tegengekomen. Ook de imkers bij mijn cursus korfvlechten weten niets van deze methode.

Ik ben benieuwd of andere imkers van het forum ervaring hebben in deze methode.

Mijn mentor gebruik deze methode al jaren.
Zijn grote voorbeeld is Jos Guth een imker uit Luxemburg.
Jos Guth vertelde op 12 november 2000 te Louvain-La-Neuve over deze methode waar hij als spreker was uitgenodigd op een bijen cursus.



Vriendelijke groet,
Harry
kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Uitwisseling van honingkamers

Bericht door kole.amj »

HARRY,

Is dit een methode die alleen werkt bij veel dracht?
Ik kan mij voorstellen dat je in geval van weinig dracht je de zwakke
volken voert met de honing van de sterke volken.Immers je verplaatst steeds de honingkamer met jonge bijen.

Groet,
A-3
hkeijzer
Berichten: 108
Lid geworden op: di 03 feb 2004, 17:38
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Uitwisseling van honingkamers

Bericht door hkeijzer »

Adrie, Voorzover ik weet worden de zwakke volken niet gevoerd, maar krijgen ze de jonge bijen van een sterk volk op hun dak.

Vriendelijke groet,
Harry
kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Uitwisseling van honingkamers

Bericht door kole.amj »

HARRY,

Okay,bedankt.

Groet,
a-3
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Uitwisseling van honingkamers

Bericht door Els Kleijnendorst »

Harry,

Waarom wil jij (en je mentor) in hemelsnaam van sterke volken middelmatige maken? Dat is het allerdomste wat je kan doen, en dat is ook de reden waarom je deze methode nog niet op het forum ben tegengekomen. (Bijna) niemand gebruikt hem.

Want waarom is een zwak volk zwak? Omdat de genen van de moer, in combinatie met die van de darren, er voor zorgen dat een volk minder goed is. Een volk dat zich niet goed ontwikkelt of aanzienlijk slechter de winter uitkomt dan je andere volken wordt er echt niet beter op als je ze een aantal ramen bijen van een goed volk toespeelt. Dat lijkt alleen maar even zo, omdat jij '“ als imker '“ ineens meer bijen ziet. Maar als na een aantal weken deze bijen dood zijn, zit jij nog steeds met die moer opgescheept met minder gewenste eigenschappen. Opruimen zo'n koningin! (= negatieve selectie op je stand)

Natuurlijk wordt er binnen in het opgepepte volk door jouw '˜betere' bijen gedanst op de raat als ze met nectar thuis komen. Alleen '¦'¦'¦ verstaan de bijen van het oorspronkelijke volk ze niet. Zelfs binnen hetzelfde volk, afkomstig van 1 moer, zijn er diverse sub-groepjes, veroorzaakt doordat de moer met diverse darren heeft gepaard. En die groepjes uit hetzelfde volk hebben soms al moeite met elkaar te verstaan, communicatie tussen bijen die genetisch verder van elkaar afstaan verloopt nog moeizamer.

En vertraging van het zwermen? Overhangen van broed en/of bijen houdt dat hoogstens een paar weken op, maar een volk dat wil zwermen gaat. Kweek liever je toekomstige koningen uit je minst zwermlustige volk (overdracht eigenschappen moer = positieve selectie) of haal/koop larfjes of moeren van het door jou gewenste ras en eigenschappen bij derden (bijv. doppenproject!).

Broed of bijen overhangen is alleen wenselijk als je een jonge moer in een heel klein kastje hebt laten bevruchten, zo'n volkje heeft dan even een klein beetje extra bijen nodig om in het begin iets sneller te kunnen ontwikkelen. Maar in dat geval moeten de '˜eigen' bijen altijd de grootste groep blijven vormen, anders loop je grote de kans dat je jonge bevruchte moer wordt afgestoken.
En een sterk volk maak je af en toe nog sterker als er een korte periode van zware dracht is (denk aan heide), in dat geval geeft ik zo'n volk een paar weken daarvoor al een paar ramen uitlopend broed (van een volle zuster, zelfde moment bevrucht, om communicatieverschillen zo klein mogelijk te houden) en als het moment van dracht daar is, gaan er een paar ramen open broed uit. Zo'n supersterk volk denkt echt niet aan zwermen, die wil maar één ding: honing halen!

Maar een zwak volk sterker maken? Doe dat slechts bij grote uitzondering, als je gegronde reden hebt om zo'n volk te behouden, maar over het algemeen is het genetisch bepaald waarom zo'n volk achterblijft: kwetsbaarder voor ziektes, broedstop bij slechter weer, slechts bij hogere temperatuur gaan vliegen (scheelt haal-uren), enz.

Succes met je sterke volken,
Els
kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Uitwisseling van honingkamers

Bericht door kole.amj »

Els,

Het begin van het verhaal was "het op vergelijkbare sterkte maken van alle kasten" dus een evenwichtige bijenstand(voor wat het waard is).
Als je als imker zover bent dat je alle volken op gelijke waarde kunt schatten heb je het niet slecht gedaan ergo is je selectie-werk goed
geweest.
Als in het voorjaar ondanks gelijkwaardige koninginnen er toch verschillen zijn wat aantallen betreft kan ik mij voorstellen dat je juist in het begin alles wilt doen om niet verder achter te geraken.
Immers de bijgevoegde bijen zullen extra halen en daardoor de leg in een vroeg stadium bevorderen.En een goed begin....
Ik denk niet dat er sprake is van slechte volken.Ik vermoed zelfs dat wanneer na invoeren van extra bijen blijkt dat volk toch niet goed ontwikkeld een dergelijke imker dat snel doorheeft en andere maatregelen treft.Een jonge koningin in april/mei is natuurlijk geen optie want de volken zouden evenwichtig zijn,is het uitgangspunt.
Maar je hebt gelijk positieve selectie dus opruimen slechte koninginnen en vervangen door in potentie goede zal tot betere resultaten leiden.En aan kwakkelende volken is ook geen lol te beleven.

Groet,
A-3
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Uitwisseling van honingkamers

Bericht door maartenkleijne »

Uit de korfimkerij ken ik wel het volgende verhaal:

in het voorjaar worden sterke volken -die dus te vroeg dreigen te zwermen- van plaats verwisseld met matige volken, zodat de aantallen bijen per volk uitmiddelen.

Maar destijds was de belangrijkste selectiemethode: wie de winter niet overleeft mag niet meer meedoen!
hkeijzer
Berichten: 108
Lid geworden op: di 03 feb 2004, 17:38
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Uitwisseling van honingkamers

Bericht door hkeijzer »

Els,

Bedankt voor je leerzame reactie en tips. Ik ben een beginnend imker '˜Buckfast' en kan dus al je vragen niet met voldoende argumenten of uit eigen ervaring beantwoorden.

Het uitwisselen van de honingkamers wordt het hele seizoen regelmatig uitgevoerd dus niet eenmalig een aantal ramen met bijen.
Een te zwak of moerloos volk wordt, na de voorjaarsinspectie, op de gebruikelijke manier verenigd.
Met het kweken van toekomstige koninginnen of het kopen van moertjes ben ik het helemaal eens. De moer F1 wordt altijd na drie jaar vervangen.
Half mei worden alle doppen gebroken om het zwermen te voorkomen.
De rest van je opmerkingen over deze methode, zoals de communicatie tussen de bijen, ga ik navragen. Ik ben zelf ook nieuwsgierig.

Heeft de methode soms iets te maken met de Buckfastbij[?]

Voor jouw informatie: Jos Guth teelt 200 moeren per seizoen en zijn productiemoeren worden niet ouder dan 2 jaar. Hij is een Buckfastimker in Luxemburg die met 400 volken de winter ingaat op Dadantkasten.
In de zomer gaat hij naar Frankrijk met zijn volken en verkoopt 14000 kg eigen honing op de Luxemburgse markten.
Ik begrijp best dat je de Nederlandse en de Luxemburgse imker niet met elkaar kunt vergelijken; andere temperaturen, dracht etc. Maar toch zit er veel kennis die zeker de moeite waard is om serieus te nemen.

Ik heb een mentor gevonden die mij het '˜verzorgen' van de bijen wil leren en als ik er aan toe ben ook de koninginneteelt. Zijn motto is 'de harmonie in een bijenvolk zo min mogelijk te verstoren'
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Uitwisseling van honingkamers

Bericht door Els Kleijnendorst »

. . . . .Als in het voorjaar ondanks gelijkwaardige koninginnen er toch verschillen zijn wat aantallen betreft kan ik mij voorstellen dat je juist in het begin alles wilt doen om niet verder achter te geraken.
A-3: niets dat op deze wereld leeft is identiek (gelukkig maar), het is dus een utopie om daar met je bijenvolken naar te streven. Wij imkers grijpen toch al teveel in met allerlei kunstmatige ingrepen, denk aan het te pas en onpas bijvoeren van de volken, broed bijhangen, stuifmeelvervangers, enz. enz. Allemaal zaken waardoor de imker, uitgaande van een misplaatst dierenliefde gevoel, toch de zwakkere volken op de been probeert te houden. Accepteer liever de individuele verschillen en laat alleen de sterken overleven. Dat is de wet van de natuur.

Maarten schreef:
in het voorjaar worden sterke volken -die dus te vroeg dreigen te zwermen- van plaats verwisseld met matige volken, zodat de aantallen bijen per volk uitmiddelen.
Maarten, zelfs een 100 jaar geleden kwamen de betere imkers hier al op terug en probeerden de overige bijenhouders van dit onnut te overtuigen. Lees eens wat artikelen uit die oude Groentjes. De jaargangen 1898 t/m 1923 zijn al voor een ieder zichtbaar (te vinden onder de knop 'Archief'
Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Uitwisseling van honingkamers

Bericht door Ria van den Berg »

Een reaktie van een gebied dat niet met Nederland is te vergelijken : Wij nemen gesloten broed en bijen af om de winterverliezen goed te maken , uit te breiden EN als zwermverhindering. Misschien voor Nederland achterhaald, maar het werkt hier ! Ook hangen we broed over of zetten een "split" op een volk dat niet goed op gang wil komen (maken meestal de oude moer onderin dood en voeren bovenin een nieuwe, bevruchte in), kortom we streven naar zo weinig mogelijk variatie in een stand. Aan het eind van het honingseizoen zetten we honingkamers met broed boven een koninginnerooster op wat kleinere volken om ze toch met veel jonge bijen de winter in te laten gaan. Voor het voeren gaan die er dan weer af. Het werkt voor ons !
De truc van Maarten passen we in het voorjaar ook wel eens toe. We hebben voerbakken met en zonder invliegopeningen. Omdat we in de winter boven invliegopeningen hebben, zetten we op een kleiner volk zeker een voerbak met een invliegopening en ook dat werkt.


vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten