De juiste plek voor bijen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00
De juiste plek voor bijen

Bericht door Henk Klok » di 23 mar 2004, 09:24

Naar aanleiding van het onderwerp over het bijenkunstwerk in Amsterdamkwam de plaats van het kunstwerk ter sprake. Sommigen twijfelden of de plek wel geschikt was voor bijen.

Mijn (voormalige) mentor, en komend beheerder van de bijen(kasten) in het kunstwerk, mailde mij het onderstaande (en ik hoop dat hij op dit forum ook zelf wat van zich zal laten horen [:)] ):
Wim Joosten schrijft:

"Als dit kunstwerk omwille van de bijen is, dan heb ik een voorstel:
maak in dat kunstwerk een behuizing voor een bijenvolk maar laat deze leeg. Mocht er dan uit vrije keuze een bijenvolk in trekken, dan lijkt me dat de kunstenaar dit verstandelijk goed aangevoeld heeft en dan dus dit kunstwerk geslaagd mag noemen.
"

Ik ga er van uit dat het voorstel van Wim Joosten serieus bedoeld is en dus gebaseerd is op eigen ervaring.

Als ik het goed begrijp werkt zijn methode als volgt. Hij zoekt eerst naar de meest geschikte plek die hij kan vinden. Daar zet hij een lege bijenkast neer. Vervolgens wacht hij tot er uit vrije keuze een bijenvolk intrekt.

Als dit gebeurt, dan is dat voor hem een bewijs dat de plaats geschikt is. Gebeurt dit niet, dan is de uitgezochte plek ongeschikt voor bijen.

Ik kende deze methode van Bijenhouden nog niet, maar het klinkt zeer bijenvriendelijk. Ik zou dan ook graag wat meer horen over de (ook levensbeschouwelijke) achtergronden van de methode die hij toepast, maar voorlopig vooral over de praktische kanten ervan.

Hoe lang moet Wim gemiddeld wachten bij zijn lege kast voor er uit vrije wil een bijenvolk intrekt?  Hoe lang blijft Wim gemiddeld wachten voor hij besluit dat de plek ongeschikt is voor bijen? Maakt hij nog gebruik van lokmiddelen, of ziet hij dat als '˜vals spel'? Welke rol speelt het toeval bij dit alles in zijn visie?

Welke lege bijenbehuizing zet hij klaar bij zijn methode? De standaardkast met 10 houten ramen, met een hart op hart afstand van 38 mm, of kiest hij voor 11 ramen met een afstand van 35 mm, die bijen in alle vrijheid (in ons land) ook kiezen? Of ziet hij niks in ramen en bedrading die hinderlijk zijn voor de bijen(communicatie) en kiest hij bijvoorbeeld voor een toplattenkast? Of gebruikt hij helemaal geen kasten, maar hangt hij alleen hier en daar een lege bijenkorf aan een boomtak?
Groet,
Henk

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: De juiste plek voor bijen

Bericht door Hans van der Post. » di 23 mar 2004, 10:13

Een aardige reportage van at5 je moet wel door reklame een bijten en een redelijke verbinding hebben.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: De juiste plek voor bijen

Bericht door Wim Joosten » zo 28 mar 2004, 13:28

Zo, net weer terug van een weekje La Palma.
Mijn opmerkingen waren zeker serieus bedoeld. De achterliggende gedachte van de opmerking was meer gericht op het idee: "bijen omwille van de kunst" of "kunst omwille van de bijen".
Op zich vind ik het idee van die kunstenaar heel leuk maar ik vroeg me af of de locatie wel zo geschikt was voor de bijen en of er over dit aspect wel voldoende is nagedacht door de kunstenaar.

Het is dus zeker geen methode van mij, die ik beschrijf. Ik werk dus niet zo en dus ga ik daar ook niet verder op in.

Met vriendelijke groet,
Wim

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: De juiste plek voor bijen

Bericht door kole.amj » zo 28 mar 2004, 15:05

Henk,Wim,

Als ik het goed gelezen heb zijn er Nieuwe kasten geplaatst.
Ik heb de ervaring,uit overlevering,dat oude kasten met goede oudere raten veel aantrekkelijker zijn voor zwermen.
Is het een idee om er ook een oudere kast met raten neer te zetten.
Leert de kunstenaar 2 dingen voor dezelfde prijs en weet imkerend nederland dat niet alles nieuw hoeft te zijn om goed of beter te functioneren.

Groet,
A-3

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: De juiste plek voor bijen

Bericht door Henk Klok » di 30 mar 2004, 09:13

Zelf heb ik ooit een zwerm uit een muur zien afkomen. Ik was bij vrienden, en wist in hun schuur afgedankt kastmateriaal en oude ramen te liggen. Snel heb ik alles bij elkaar gezocht (van de WBC-hive kastdelen, dus ik moest ook nog uitvinden hoe het in elkaar moest worden gezet). Daarna heb ik de kast niet te ver van de plek waar de zwerm afkwam geplaatst. Na enige tijd vlogen de bijen richting de kast, waar het al snel een enorme drukte werd. Zonder veel moeite is toen de zwerm in de kast gegaan, en s'avonds kon de kast verplaatst worden naar een, voor de mens in ieder geval, geschiktere plek.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten