lastige zwerm

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
lastige zwerm

Bericht door Oude Essink » zo 09 mei 2004, 22:32

Vandaag de eerste zwerm van het seizoen; voorzwerm melde zich om elf uur; de lucht zag zwart; laat de dames maar een mooi plekje uitzoeken!
maar dat viel tegen; ik had de moer niet geknipt, maar het leek wel of ze niet omhoog kwam.
En na een uur: daar zaten ze dan:

Afbeelding
langs een paal, waaromheen gaas; vervolgens naar beneden rond een boomstronk. Scheppen uitgesloten. Het was mij al eens eerder gelukt ze in een schepkorf te laten lopen, die ik er half overheen zette.
Op de foto niet te zien, zette ik er ook nog een zesramer in de buurt met heerlijk geurende kunstraat. Wat gaan ze doen?


Afbeelding
Zij kwamen afdalen en onderzochten de korf; het lijkt wel of ze er inderdaad in trekken; zou die korf niet te klein zijn?

Afbeelding
Ook het kastje werd onderzocht; het merendeel ging nu toch in de korf.
maar helaas: een uurtje later waren de dames verdwenen. Toch even niet opgelet! waar o waar?


Afbeelding
een telefoontje van de buurman 50 meter verderop: zoiets had hij nog nooit gezien! Ik liet hem zijn paard binnen zetten en daarna was het klusje snel geklaard.

Zo heeft ieder seizoen weer zijn verassingen.
hennie oes
Afbeelding

vtongeren
Berichten:4
Lid geworden op:do 08 mei 2003, 23:43
Locatie:Laos
Contacteer:

Re: lastige zwerm

Bericht door vtongeren » wo 26 mei 2004, 23:15

beste Hennie.
Je spreekt over een lastige zwerm maar vogens mij heb je het niet helemaal goed aangepakt.Een zwerm met de oude moer trekt altijd naar broed.
Als je in de schepkorf een beetje raat met broed i.a.s had gehangen desnoods darrebroed dan zul je zien dat de bijen zich rondom het broed in de korf waren gekropen en gevlogen.Dit gaat alleen op
met een zwerm met een oude moer.
Met vriendelijke imkersgroeten: Jan v Tongeren

hkeijzer
Berichten:108
Lid geworden op:di 03 feb 2004, 17:38
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: lastige zwerm

Bericht door hkeijzer » vr 28 mei 2004, 19:23

Hallo Hennie,

Gisteren mijn eerste zwerm als imker. Om een uur of vijf in de middag zat een zwerm in de hop met gaas. Geprobeerd ze te vangen in de schepkorf maar na een halfuur was er geen bij meer te bekennen. Jammer dus, en we hoorde bij de buren geen hulpgeroep. 's Avonds na achten belt de buurman aan en melde dat er een zwerm zat, tegen zijn schuur aan.
Dus weer op pad met alles. Half tien was de zwerm geborgen in een volle zesramer.
Vandaag kon ik niet in de tuin komen, zonder gestoken te worden, door de niet geschepte bijen. Ik ben bij de buren gaan kijken en daar waren de hele dag ook lastige bijen op de plek van de zwerm. Heb jij daar ook ervaring mee?

Vriendelijke groet,
Harry

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: lastige zwerm

Bericht door Oude Essink » vr 28 mei 2004, 20:12

Vandaag kon ik niet in de tuin komen, zonder gestoken te worden, door de niet geschepte bijen. Ik ben bij de buren gaan kijken en daar waren de hele dag ook lastige bijen op de plek van de zwerm. Heb jij daar ook ervaring mee?
Nee, Harry, daar heb ik geen ervaring mee; als de zwerm is geschept en ondergebracht, verdwijnen de achterblijvers vrij snel of zitten nog een dagje stilletjes te treuren op een kluitje; Misschien was de zwerm toch al iets ouder en hadden de achterblijvers honger en waren de weg terug geheel vergeten. Misschien weet iemand anders iets beters te bedenken. Toch is dat heel vervelend, met name voor die buren! Ga er snel met een excuus en een potje honing op af.
hennie oes
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten