natuurlijk imkeren

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
natuurlijk imkeren

Bericht door Frans vanTongeren » zo 09 mei 2004, 22:38

natuurlijk imkeren..daar houd ik van !
Vandaag kwam er een tweede voorzwerm af en dat is echt genieten.
Op zo'n moment lijken we aan een snelweg te wonen.
Het volk van de eerste voorzwerm liet een kwaker horen en die heb ik bevrijd. De honingkamer van dat volk zat stampvol honing en dat gewicht is een proef voor de sterkte van je rug.
Als bijen het naar hun zin hebben.., maken ze een gul gebaar naar de imker.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: natuurlijk imkeren

Bericht door Hans van der Post. » zo 09 mei 2004, 23:00

Ja Frans dat kan jij doen met veel ruimte om je heen. Ik was een uur te laat. In Poelgeest waar ik ook bijen heb staan zat de zwerm op 10 meter hoogte en nogwel een oude moer - die zouden toch laag gaan hangen?
Hans.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: natuurlijk imkeren

Bericht door Frans vanTongeren » ma 10 mei 2004, 09:34

Jammer Hans..!
Ooit heb ik een zwerm geschept die op elf meter hoogte zat.
Staande op een trapje met twee surfmasten op elkaar gestoken en daarboven een hooivork met twee tanden die ik door een schepkorf had geprikt.
Als je dan een uitslag/amplitude maakt met dit geheel om de zwerm af te kunnen schrapen van de tak, voel je die uitslag ontzettend in je rug.
Er bestaat een foto van dit gebeuren maar zoiets weer doen.., heb ik nooit opgebracht.
(Tegenwoordig kruipen de bijen in haagjes van veldesdoorn die voor de stal staan)

marregie
Berichten:8
Lid geworden op:za 14 feb 2004, 18:19
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: natuurlijk imkeren

Bericht door marregie » ma 24 mei 2004, 22:45

Er zijn zoveel onderwerpen in de rubrieken dat ik niet zo goed weet waar ik mijn vraag moet plaatsen. Dus maar in deze rubriek.
Vorige week heb ik mijn volk in een grotere kast geplaatst(2 broedkamers) de honingkamer zat er nog op omdat ik ze met honing heb ingewinterd.

Ik heb wel steeds geobserveerd maar dit was de 1e keer dit jaar dat ik de kast opendeed. Het volk was groter dan bij de laatste keer vorig jaar september. De honingkamer hardstikke vol maar een dag later lag er op de bodemplank en voor de kast een "wollig spul", het is grijs voelt niet vet maar droog (eerst dacht ik dat het misschien de lijnolie was waarmee ik de binnenkant van de kast heb 'geverfd'.
Afbeelding
Ik heb wel een digitale foto van het spul maar weet niet hoe ik die hier in moet voegen.

Gisteren was er nog wel wat van dat spul op de bodemplank maar het mindert nu wel.

Wie heeft een antwoord?
met vriendelijke groet
marregie

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: natuurlijk imkeren

Bericht door Frans vanTongeren » wo 26 mei 2004, 22:21

Dag Marregie,
Volgens mij heb je dit volk in het najaar van 2003 verenigd met een ander volk.
Daarbij heb je een krant gebruikt en de bijen hebben 'de krant gelezen'.
Die krant wordt totaal aan vezels gebeten en die vezels zie je nu op de foto..!

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: natuurlijk imkeren

Bericht door Henk Klok » wo 26 mei 2004, 23:38

Volgens mij is het ook verpulverde krant. Maar wel een beetje raar dat het nu pas uit de kast komt.
Ooit heb ik een zwerm geschept die op elf meter hoogte zat.
Zoiets heb ik vandaag ook gehad, een zwerm erg hoog in een boom. Een volk uit een holle boom had gisteren gezwermd, lekker laag en makkelijk te scheppen. Vandaag weer een zwerm uit de boom. Zo hoog zaten ze dat ik het al wilde opgeven, maar met behulp van een lange ladder en een telescoopstok met daaraan een emmer kon ik met veel moeite een deel van de zwerm in de emmer krijgen. Bijen op de grond in een korf en daarna een tweede deel in de emmer geschud. Er hing nog een groot deel van de zwerm in de boom, maar de bijen stertselden voor de korf, en ik hield het voor gezien. Na een uur waren alle bijen in de korf. Heb ze vanavond, omdat het niet zulke grote zwermen waren, met een krant verenigd (tenminste, het verenigen moet natuurlijk nog gebeuren).
Het is waar, zoiets moet je niet te vaak doen (het hoog op een ladder met een lange stok hengelen bedoel ik :-)
Groet,
Henk

marregie
Berichten:8
Lid geworden op:za 14 feb 2004, 18:19
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: natuurlijk imkeren

Bericht door marregie » do 27 mei 2004, 00:27

Een krant kan het niet zijn, volk is vanaf juni vorig jaar zonder bijmenging en de kast waarin ik ze heb gezet was een spiksplinter nieuwe zonder zachtboard of iets dergelijks.
Ik had wel ook nieuwe ramen met kunstraat erin gehangen.
In juni ga ik weer kijken in de kast en ben benieud of daar iets te ontdekken valt.

Met vriendelijke groet,
Marregie

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: natuurlijk imkeren

Bericht door Frans vanTongeren » do 27 mei 2004, 09:07

Ook geen noppenfolie gebruikt?

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: natuurlijk imkeren

Bericht door wilde » do 27 mei 2004, 11:56

Bijen maken slechts was en dat ziet er nooit zo uit. Ook afvalproducten, dode larven, kalkbroed heeft bepaald een andere, meer herkenbare vorm.
Het spul ziet er uit als afgeknaagd materiaal, dat ze niet in de kast willen hebben. Kijk nog maar eens goed naar de gehele binnenkant van de kast. Als het spul uit de kast komt, heeft het er dus eerst in gezeten (door de imker aangebracht) en er is geen enkel bijenproduct dat er op lijkt.

Een onwaarschijnlijke, maar wel mogelijke oplossing kan zijn het verwijderen van niet door de imker of bijen aangebracht materiaal, doch materiaal door muizen er in gesleept. Die staan erom bekend dat ze allerlei producten gebruiken die voorhanden zijn, ook kunststoffen en papier.
Bij eerdere (gehele) controle van de kast zou het echter hebben moeten opvallen dat er ergens een muizennest aanwezig was (geweest).
Albert

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: natuurlijk imkeren

Bericht door Wim Joosten » do 27 mei 2004, 13:37

Zou het de lijnolie dan toch niet geweest kunnen zijn. Is het niet zo dat de binnenkant van de kasten onbehandeld moeten blijven?

Met vriendelijke groet,
Wim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 30 gasten