De broednesttheorie

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
De broednesttheorie

Bericht door heidecap » za 05 jun 2004, 21:47

Collega's, mag ik eens weten waarom er velen onder u aanhanger zijn van de broednesttheorie ???
Met de broednesttheorie bedoel ik het consequent in stand houden en vooral niet verstoren van het broednest. Hieronder valt bijvoorbeeld het aanbieden van kunstraat uitsluitend precies naast het broednest. En het in precies de zelfde (dus niet omgekeerde) stand terug hangen van de ramen.
Ik houd mij hier bijvoorbeeld helemaal niet aan. Noem het de lang leve de lol methode (velen zullen dit erg afkeurend horen klinken), maar bij mij werkt het uitstekend !
Ik ben eigenlijk niet zozeer geinteresseerd in woorom mijn methode wel werkt, maar met name waarom je wel zou moeten handelen conform de broednesttheorie.

1) Kunstraat, bijvoorbeeld biedt ik NOOIT aan aan de rand van het broednest, maar ALTIJD 1 raam binnen het broednest. Gevolg : het raam is binnen enkele dagen uitgebouwd en volledig belegd.
2) Als een raam aan de rand van het broednest ENKEL aan de broednestkant belegd is draai ik het resoluut en consequent om : Blijkbaar heeft de moer de weg naar de andere kant van het raam nog niet gevonden. Reeds de volgende dag is het raam volledig belegd.
3)Ramen met broed uit boven en onderbak verwissel ik gericht. Als ik zie dat de bijen niet actief zijn in de 4 meest rechtse ramen van de onderbak en als zij hier geen kunstraat uitbouwen en elders wel, dan verplaatst ik hier broed naar toe en gaat het kunstraat naar boven. Werkt perfekt ! Uiteraard houd ik in de gaten dat er op redelijke afstand van het broed stuifmeel en voer voldoende voorhanden is.
4) Regelmatig verwijder ik een raam met honing en stuifmeel wat de uitbreiding van het broednest in de weg zit. De bijen kunnen uitbreiden c.q. verder bouwen en stuifmeel en voer is er toch al genoeg...

Hoezo broednest instandhouden ?


groeten, Thomas

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: De broednesttheorie

Bericht door Hans van der Post. » za 05 jun 2004, 22:08

Thomas vond je dat de vijver rimpelloos is? - hij is bevroren!
De steen blijft liggen! geen golven deze keer!
Hans.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De broednesttheorie

Bericht door Oude Essink » za 05 jun 2004, 22:19

Thomas,
Lees eens een boek over de warmtehuishouding bij honingbijen.
Zal je goed doen!
hennie oes

Afbeelding

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: De broednesttheorie

Bericht door heidecap » za 05 jun 2004, 22:44

Hans, hij is wel heel erg criptisch. Ik mis hem 'n beetje.

Hennie, ook erg goed bedoeld, jouw reaktie, maar ik kan 'm niet plaatsen. Bedoel je dat het broed warmtetekort heeft als je eens een keer een raampje omdraait in een gewoon sterk volk. Dat kun je toch niet menen?? Misschien meen je het echter ook wel, want ik kan me herinneren dat je ook erg tegen het bestrijden van varroa in de winter bent ...
geeft niets, ieder zijn eigen methode ...

Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: De broednesttheorie

Bericht door Hans van der Post. » za 05 jun 2004, 23:57

Thomas je tracht voortdurend te bewijzen dat de honing bij(het bijenvolk) zich aan veel catastrofes probeert aan te passen(jou ingrepen)Ik en andere mede imkers proberen jou ideeën niet te bestrijden, maar we kijken verder dan onze neus lang is!
Jammer dat ik je niet kan ontmoeten op Leidse "bijenmarkt"(12 juni) maar kijk uit ik weet je te vinden!
Hans.

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De broednesttheorie

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 06 jun 2004, 00:29

Thomas, ook ik draai de raten in mijn volken om, hang ze naar hartelust van de onder- naar de bovenbak en omgekeerd, geef ze bij voorkeur in het broednest een velletje kunstraat . . . .
Doe dat al jaren zo en heb nog nooit bemerkt dat het de bijen geen goed doet. Wel let ik er altijd op dat de bolvorm van het broednest gehandhaafd blijft i.v.m. de warmtehuishouding. Niet overdrijven dus.
Kortom, ben het deze keer met je eens dat dit de bijen in het geheel niet verstoort.
(sorry Hennie en Hans)

Dennis
Berichten:84
Lid geworden op:vr 20 jun 2003, 07:59
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: De broednesttheorie

Bericht door Dennis » ma 07 jun 2004, 08:06

Thomas,

Ook ik wissel wel eens ramen om. Laatst had ik een moer die alleen maar in de bovenste broedkamer bleef zitten terwijl er in de onderste broedkamer volop ruimte was,ook hingen er nog een aantal ramen in met kunstraat die nog niet volledig waren uitgebouwd terwijl er toch volop dracht was. Ik heb de broedkamers om gewisseld en na 10 dagen weer eens gekeken. De broedkamer was volledig uitgebouwd en 8 ramen waren belegd/larven e.d..Boven op de broedkamer staat ook nog een honingkamer die bijna vol is en verzegeld wordt. Vaak wordt vergeten dat we met levend materiaal werken en denken we dat we alles weten maar elk jaar is het weer anders. Imkeren doe je ook vaak vanuit je gevoel en soms stoot je je neus wel eens een keer maar daar leer je alleen maar van. Zelf heb ik dat in de loop der jaren (24 jaar Imker)meer malen gehad. Elk jaar denk ik weer aan het begin van het seizoen nu weet ik hoe ze zullen reageren op bepaalde ingrepen en dan gaat het toch weer anders dat maakt het imkeren ook zo leuk. Maar nu weer even terug naar het broednest. Met gemiddelde temperaturen van 15 graden Celsius hoef je gerust niet bang te zijn dat het broed koud staat, ik heb het tenminste nog nooit meegemaakt dat een raam broed wat onderbroken is door een raam kunstraat niet is uitgelopen. Vaak onderdruk je de zwermneiging ook nog eens omdat de bijen en de moer eerst weer het broednest op orden willen hebben.

Vriendelijke groet,

Dennis van Randen

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: De broednesttheorie

Bericht door Harmen vd Ende » ma 07 jun 2004, 13:17

Hallo Thomas,

Wat betreft het inhangen van ramen, wat je opschrijft blijkt in de praktijk te werken, en daar twijfel ik niet aan in de meeste gvallen, maar waar het mij betreft omgaat is dat je bij alle ingrepen die je doet nadenkt waarom je het doet en waarvoor. Het betekend dus dat je de theorie moet weten waarom bijen in bepaalde vormen bouwen, of waarom ze bepaalde dingen doen, als dat niet het geval is het gewoon een kunstje, En is wat mij betreft imkeren op die manier hetzelfde als een honing fabriek (als je teminste nog honing krijgt)
Verder moet je niet vergeten dat je te maken hebt met levende dieren, dus is het verstandig hier ook zo mee om te gaan.
Dus moet je rekening houden met de mogelijke gevolgen van de ingrepen die je pleegt.
Ik probeer op deze manier met mijn bijen om te gaan, en het gaat bij mij ook wel mis, maar leuk vind ik dat helemaal niet.

Groeten Harmen

garrit
Berichten:71
Lid geworden op:do 10 jun 2004, 19:56
Contacteer:

Re: De broednesttheorie

Bericht door garrit » vr 11 jun 2004, 14:11

ten eerste wil ik opmerken dat je een bijenvolk zo min mogelijk moet storen dus dat geldt ook voor het broednest.Het is zelfs handig om de ramen te nummeren zodat ze ook na het slingeren mooi passend teruggehangen worden.


P.s.Elsje heb je niet opgelet bij Koppert.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten