verenigen en /of verplaatsen van volken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
jellehulzinga
Berichten: 134
Lid geworden op: za 19 jun 2004, 21:51
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: verenigen en /of verplaatsen van volken

Bericht door jellehulzinga » di 17 aug 2004, 21:00

Dus dat verenigen doe je in de loop van de avond als alles rustig is. Je moet niet wachten tot de laatste uitslover die komt na zonsondergang binnen.
Had ik dat toch goed ingeschat.
Nogmaals dank Hans!

hkeijzer
Berichten: 108
Lid geworden op: di 03 feb 2004, 17:38
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: verenigen en /of verplaatsen van volken

Bericht door hkeijzer » di 17 aug 2004, 22:00

Een F1 koningin van 2003, van een teruggeslagen zwerm, op 11 augustus weer verenigd nadat ik de kast heb verplaatst. Ca. 50 cm per dag. Haar oude volk met de F2 moer van 2004 stond 4 meter verder op twee broedkamers. Na het verwijderen van de F2 moer heb ik haar met een krant bovenop geplaatst in de loop van de avond. Ik denk dat het sterkste volk de vliegplank moet bezetten. Een paardagen later de ramen van de middelste bak verdeeld. De vereniging of liever de hereniging van koningin Labargii met haar volk is tot nu toe probleemloos verlopen.

Harry

holleman
Berichten: 10
Lid geworden op: za 03 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: verenigen en /of verplaatsen van volken

Bericht door holleman » wo 18 aug 2004, 18:18

Hallo, even een reactie op het verenigen van bijenvolken.
Het valt me tegen dat zoveel imkers hier over zo weinig parate kennis beschikken, immers in elke cursus bijenhouden leer je hoe je twee volken moet verenigen.
Dus Jelle ga eens wat lezen over de elementaire zaken wat betreft bijenhouden. Groet, Gerard

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: verenigen en /of verplaatsen van volken

Bericht door Frans vanTongeren » wo 18 aug 2004, 18:48

Beste Gerard H.,
Internet (bijenhouden.nl) is een levend, actueel handboek met een veelvoud aan schrijvers.
Aan de lezers van de berichten worden geen eisen gesteld; een kennismakingscursus vooraf.., is niet verplichtttt !

jellehulzinga
Berichten: 134
Lid geworden op: za 19 jun 2004, 21:51
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: verenigen en /of verplaatsen van volken

Bericht door jellehulzinga » wo 18 aug 2004, 20:07

Dus Jelle ga eens wat lezen over de elementaire zaken wat betreft bijenhouden.
Dag Gerard,
Bedankt voor jouw visie op elementair bijenhouden.
Mijn visie is....
Verenigen in het voorjaar. Nooit problemen, niet met de bijen en ook geen problemen met moeren. Maximale voorjaarsoogst, maximaal rendement bij de zomeroogst. Echter wel een ogenschijnlijk nadeel: Duurder inwinteren. Maar dat komt dubbel en dwars weer terug bij de voorjaarshoning.
Dus nu ik afwijk van de elementaire methode van bijenhouden heb ik voor de zekerheid even gevraagd of mijn gedachtengang wel klopte.

Jelle

leendert
Berichten: 61
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: verenigen en /of verplaatsen van volken

Bericht door leendert » wo 18 aug 2004, 22:36

Hans van der Post schreef:
Goed je krijgt van mij nog een argument om de moer boven te plaatsen en geen kranten nat maken. Het gaat bij het verenigen met een krant om de drukinkt en vezels die tussen de raten van de onderbak (moerloos) heen dwarrelen en mede daardoor gaat de geur van inkt door de twee bakken heen. Op die wijze worden de bijen een beetje "belazerd".[:)]
Hans.
Wie belazerd wie? De z.g. krantenmethode wordt al sinds mensenheugenis toegepast. Echter het drukproces, de kwaliteit van het papier en de (veelal chemische) samenstelling van de inkt zijn zeker de afgelopen tien/twintig jaren dermate veranderd dat er andere redenen moeten zijn. Ik denk dat een vel blanco krantenpapier evengoed werkt. Alleen het is gemakkelijker om aan een bedrukt vel te komen dan aan een blanco.....
Krantenpapier bevat veel cellulose en is licht, dus gemakkelijk af te scheuren en in kleine stukjes door de bijen te vervoeren. Ik denk eerder dat dat de reden is dat de krantenmethode met succes kan worden toegepast.
Verder wordt niet gebruikte inkt in drukkerijen afgevoerd als chemisch afval want het bevat pigmenten, mineralen, oxidanten, droogstoffen, olie etc. Dus niet echt milieuvriendelijk. Overigens zullen deze stoffen geen enkele invloed hebben in niet in honing of was komen.


Leendert van den Bosch

Marco
Berichten: 5
Lid geworden op: do 25 mar 2004, 18:38
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: verenigen en /of verplaatsen van volken

Bericht door Marco » do 19 aug 2004, 18:02

leendert schreef:
Wie belazerd wie? De z.g. krantenmethode wordt al sinds mensenheugenis toegepast.
Zoek het maar eenvoudig. De krantenmethode werd al toegepast door mijn grootvader en nu ben ikzelf al meerdere keren grootvader. Door gebruik te maken van een krant, meestal meerdere keren doorprikt met een fijn nageltje om de nestgeur van beide volken te verenigen alvorens de bijen bij elkaar kunnen, krijgen de te verenigen volken stilaan dezelfde nestgeur tijdens het doorbijten van de krant door de bijen. Dat de geur van papier of drukinkt ook een kleine rol speelt zal misschien waar zijn maar dan in kleine mate.
De krant bij het verenigen heeft enkel hetzelfde doel als het gebruik van een separator: nl. de nestgeur van beide volken gelijk brengen.
Marco

StefaanDeputter
Berichten: 84
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 21:15
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: verenigen en /of verplaatsen van volken

Bericht door StefaanDeputter » do 19 aug 2004, 19:56

Zo heb ik het geleerd van een zeer ervaren Belgische imker...

De broedbak met de goeie koningin moet op haar plaats in de bijenhal blijven staan.Daarop de krant en daarop de broedbak met het moerloze volk.
Zeker nooit het volk met de goeie koningin verplaatsen in de bijenhal.

Stefaan

hkeijzer
Berichten: 108
Lid geworden op: di 03 feb 2004, 17:38
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: verenigen en /of verplaatsen van volken

Bericht door hkeijzer » do 19 aug 2004, 22:14

StefaanDeputter schreef:
Zo heb ik het geleerd van een zeer ervaren Belgische imker...

De broedbak met de goeie koningin moet op haar plaats in de bijenhal blijven staan.Daarop de krant en daarop de broedbak met het moerloze volk.
Zeker nooit het volk met de goeie koningin verplaatsen in de bijenhal.

Stefaan
Stefaan,
Theorie en de praktijk zijn vaak niet te verenigen. Mijn moerloze volk stond in de bijenhal en de goeie koningin ergens in mijn tuin geparkeerd. Het moerloze volk, na mijn ingrijpen, had 20 ramen bezet en de goeie moer maar 6.

Harry

StefaanDeputter
Berichten: 84
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 21:15
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: verenigen en /of verplaatsen van volken

Bericht door StefaanDeputter » do 19 aug 2004, 23:04

Hello Harry,

Eigenlijk bedoel ik dat de kast met de goeie koningin op haar vaste, oorspronkelijke plaats zou moeten blijven staan en daarop dan de moerloze broekbak plaatsen.
Toevallig heb ik dat deze voormiddag gedaan: de broedbak met jonge koningin heeft 8 ramen en de broedloze kast heb ik herleid tot 10 ramen. De broedramen van deze kast (behalve 1)heb ik verdeeld over 3 6ramers waarin jonge koninginnen zitten.

Stefaan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten