verenigen en /of verplaatsen van volken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
auke jitzes
Berichten:9
Lid geworden op:za 01 mei 2004, 11:45
Contacteer:
verenigen en /of verplaatsen van volken

Bericht door auke jitzes » wo 16 jun 2004, 21:29

Het verenigen en zeker ook verplaatsen van volken over kortere afstanden kan best lastig zijn.Zie ook de discussies en oplossingen die op dit forum gevoerd worden.
Met des te meer interesse las ik de bijdragen van Adriaan( dec 2002)
en Albert Wilde (mei 2004) die dit probleem dmv het beroken met wiet
(bedoeld wordt nederwiet en niet de vezelvarieteit) kennelijk soepel
en zonder noemenswaardig bijenverlies op hebben gelost.
Nou daar komen uiteraard veel reacties op , minimaal prive een verzoekje om wat wiet om het ook eens te proberen
Niks , nada ( navraag Adriaan )
Was of is er dan sprake van een open deur
Of is de methode afkeurenswaardig / not done
Of is het meer iets van wat de boer niet kent dat eet cq gebruikt hij niet
Of toch iets van : ja maar hoe kom je eraan
het blijft vreemd

kuchend , puffend en blazend

auke

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: verenigen en /of verplaatsen van volken

Bericht door Erik Speksnijder » wo 16 jun 2004, 22:17

Hoi Auke,

Ervaring met wietgebruik heb ik niet, maar aan wiet komen lijkt me niet zo moeilijk hier in Nederland. Het is volgens mij moeilijker om een keuze te maken in de koffieshop. De menukaarten zijn naar horen zeggen tegenwoordig zeer uitgebreid.
Mocht je een bezoekje aan een koffieshop te omstreden vinden, dan kun je ook aan wietzaad komen door een zakje gemengd vogelzaad bij een dierenspeciaalzaak te kopen.
Is hennep trouwens een drachtplant voor bijen?







Erik

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: verenigen en /of verplaatsen van volken

Bericht door wilde » do 17 jun 2004, 23:15

Erik, het is een fantastisch drachtplant, maar dan alleen de mannelijke. Zie onderstaande link (de foto's had ik al verwijderd, maar heb ik net weer teruggeplaatst):
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=2674&

Het beroken met wiet heb ik toevallig van de week nog een keer moeten toepassen bij een vereniging van volken. Ik moest enkele 6-ramers met 10-ramers verenigen en deed dat via een spray van limonadesiroop met een pittig luchtje. De broedramen hang ik om en om en alle bijen worden besproeid.

Bij één van de verenigde volken ontstond er toch nog behoorlijke ruzie met dode bijen. Ik heb toen alsnog snel mijn dathepijp gepakt, die ik eigenlijk voor wat anders nooit gebruik, en heb heb ze de volle laag gegeven met uitsluitend wiet als rookmateriaal. Dat was inderdaad even kuchen, maar het hielp wel. Het bleef beperkt tot een paar honderd dode bijen.

Ik heb het wel eens anders meeggemaakt, waarbij er duizenden doden vielen en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Een krant ertussen was hier vermoedelijk beter geweest, maar dan hadden ze op 2 broedkamers gemoeten. Ik heb ze in een 10-ramer gedaan, omdat dat nu voldoende was en de juiste ruimte voor die combinatie. Ik verenig vrij snel anders krijg ik veel te veel volken via allerlei zwermmeldingen en raakt het materiaal op. Ik had verleden week ongeveer 25 volken en dat moeten er van de winter weer maximaal 12 zijn. Er moeten er dus nog heel wat verenigd worden.
Groetend, Albert

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: verenigen en /of verplaatsen van volken

Bericht door jellehulzinga » ma 16 aug 2004, 18:27

Een krant ertussen was hier vermoedelijk beter geweest, maar dan hadden ze op 2 broedkamers gemoeten.
Dag Albert en anderen,
Heb twee vragen over het verenigen via de krantenmethode en op 2 broedbakken.
Als in het najaar twee volken verenigd en van één volk de moer doodmaakt, denk ik dat je het volk met de nog levende moer aan de bovenkant moet plaatsen. Dit i.v.m. de vertikale feromoonafgifte. Is dit een correcte werkwijze of is de stelling niet juist?
Heb in het archief gezocht maar kon hierover niets vinden.
Verder nog over het meest gunstige tijdstip van verenigen. Mij lijkt 's avonds de beste methode, als de vliegbijen al thuis zijn.
Correcte conclusie?
Jelle

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: verenigen en /of verplaatsen van volken

Bericht door LWPisa » ma 16 aug 2004, 19:28

Bak met moer moet het vlieggat bezetten, meen ik. Is tot nu altijd goed gegaan. Ik voer nog wel eens bij tijdens het verenigen als er weinig in zit.
mvg,
Lennard

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: verenigen en /of verplaatsen van volken

Bericht door Frans vanTongeren » ma 16 aug 2004, 21:19

De beste koningin moet de beste plaats in de woning krijgen als je twee volken verenigd en geen zin hebt om er eentje weg te knijpen. Dat is dus in de bovenste Broedkamer.Daar heerst een koesterende warmte en dat stimuleert het eitjes leggen.
Stel dat je de beste koningin in de onderste bak zou plaatsen, dan bestaat de mogelijkheid dat bijen uit de bovenste broedkamer die koningin klem zouden gaan zetten als ze Haar passeren en die bijen een beetje dominant zijn.

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: verenigen en /of verplaatsen van volken

Bericht door jellehulzinga » ma 16 aug 2004, 21:32

Dank je wel Frans en Lennard.
Lennard, als ik 's avonds de moer bovenin doe en de krant goed nat maak met suikerwater, lijkt me dat er de volgende ochtend al lang een doorbraak is zodat het vlieggat voor alle bijen al weer bereikbaar is.
Zelf vind ik Frans zijn argument heel steekhoudend. De moer bovenin want daar zal ze waarschijnlijk blijven, zodat ze niet "geblokkeerd" wordt door de vreemde bijen.
Verder wacht ik nog even af of er andere argumenten komen.
Jelle

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: verenigen en /of verplaatsen van volken

Bericht door Hans van der Post. » ma 16 aug 2004, 22:13

Goed je krijgt van mij nog een argument om de moer boven te plaatsen en geen kranten nat maken. Het gaat bij het verenigen met een krant om de drukinkt en vezels die tussen de raten van de onderbak (moerloos) heen dwarrelen en mede daardoor gaat de geur van inkt door de twee bakken heen. Op die wijze worden de bijen een beetje "belazerd".[:)]
Ga je de moerloze bak met bijen boven zetten dan zullen de wachters en vliegbijen zich door de moergoede bak met bijen en moer heen "worstelen" komen daar een vreemde moer tegen...... gaat vaak goed..... maar nu in deze tijd van het bijenseizoen moet je geen onnodige risico's nemen.
Hans.

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: verenigen en /of verplaatsen van volken

Bericht door jellehulzinga » di 17 aug 2004, 00:13

Goed je krijgt van mij nog een argument om de moer boven te plaatsen en geen kranten nat maken. Het gaat bij het verenigen met een krant om de drukinkt en vezels die tussen de raten van de onderbak (moerloos) heen dwarrelen en mede daardoor gaat de geur van inkt door de twee bakken heen. Op die wijze worden de bijen een beetje "belazerd".
Dank je Hans, de plaats van het moergoede volk en de verdere behandeling is mij nu volstrekt duidelijk. Nu nog het tijdstip. Heb jij (of iemand anders) ook daar nog een tip voor?

Jelle

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: verenigen en /of verplaatsen van volken

Bericht door Hans van der Post. » di 17 aug 2004, 10:37

Het tijdstip wat zou je zelf denken? midden op de dag? vliegen veel bijen! die worden afgestoken als ze zich willen inbedelen teminste in deze tijd van het jaar (dracht)
Dus dat verenigen doe je in de loop van de avond als alles rustig is. Je moet niet wachten tot de laatste uitslover die komt na zonsondergang binnen.
Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten