Landelijke invoering Duits standaard formaat.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Landelijke invoering Duits standaard formaat.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 23 sep 2004, 15:15

Een issue die mij al enkele jaren parten speelt en nu op de lippen brandt, is de volgende: hoe kunnen we een afbouwregeling bedenken en vervolgens uitvoeren (landelijk) om over te stappen naar een landelijke standaardmaat voor raampjes. Op deze manier houden we aansluiting op meer duurzamere en moderne producten die de toekomst zijn toevetrouwt. Ik doel dan op een landelijke overstap naar Duits formaat!, want laten we eerlijk zijn, Duitsland heeft veel en veel meer te bieden als ons eigen mini-land op imkergebied. Het sluit naadloos aan bij het motto '˜Nederland is klein, denk groot'. Het past bij de eenwording van Europa. Overstap naar Duits formaat biedt nou eenmaal grote (economische) voordelen en wat ik nog belangrijker vind, het is denk ik noodzakelijk bij een inkrimpend imkerbestand, willen we op een zo'n hoog mogelijk niveau kunnen blijven imkeren.


****
Een paar obeservaties uit het veld:

Steeds meer verkopers halen hun bijenbenodigdheden uit Duitsland;
De segeberder is onder jonge imkers zeer populair om tig redenen. De verkoop stijgt;
Steeds meer oudere imkers verlaten de imkerij, zodat andere typen kasten en dus de Nederlandse standaardraam terrein verliest;
Steeds wordt de roep onder imkers en verkopers naar een Duiste standaardmaat luider en luider.

****

Dus wat is de beste aanpak?

j.p.

Als het poll-menu werkt, wil ik peilen wat u als imker van deze noodzaak vindt.

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Landelijke invoering Duits standaard formaat.

Bericht door Henk Klok » do 23 sep 2004, 17:52

Ha Jelte,

standaardisering kan nuttig zijn, en misschien ook wel voordeliger voor ons, nederlandse (en belgische?) imkers. Maar wát is de duitse standaard? En waarom zou het duurzamer en moderner zijn? En past dat allemaal in mijn kasten? Ik vraag dit niet uit wantrouwen, maar ik kén de duitse spullen niet.
Dus voor ik in een komende poll zou stemmen zou ik dat wel willen weten.


groet,
Henk

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Landelijke invoering Duits standaard formaat.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 23 sep 2004, 18:03

beste H.

Inderdaad. Vragen waarop we antwoord willen, voordat wij als imkers een beslissing kunnen en willen nemen!

Ik doel op de 'kunststof' kasten die in Duitsland vele malen goedkoper zijn. Ik denk dat kunststofkasten duurzamer zijn en tevens moderner. Duurzamer dan welk procuct maar ook (misschien uitgezonderd stro). Het heeft een voortreffelijke isolatie en is licht van gewicht. In dat opzicht modern te noemen. (Zie ook deze dicussie:http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3967)

Ook ik moet eerlijk toegeven dat ik de Duitse spullen niet genoeg ken. Dat lijkt misschien een beetje raar, omdat ik deze discussie op gang wil brengen, maar ik hoop dat ik via deze discussie meer zicht daarop kan krijgen. Zo is bijvoorbeeld het Duiste honingkamerraam lager dan het Nederlandse honingkamerraam. Als bij een overstap van Nederlands naar Duitse raam, zou bijvoorbeeld Nederlandse honingkamers niet meer te gebruiken zijn. Een goede vraag is, hoe kunnen we een overgangsperiode inlassen (hoe lang moet deze zijn) en hoe kunnen Nederlandse ramen/kasten zo worden (af)gebruikt dat er en vloeiende overgang plaats vind naar Duitse formaat. Of hoe kunnen we Duitse kasten zo aanpassen dat nederlandse ramen nog te gebruiken zijn?

j.p.

zonnig46
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 13 jun 2003, 15:44
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Landelijke invoering Duits standaard formaat.

Bericht door zonnig46 » vr 24 sep 2004, 13:24

Gaat het hier om deze kast waarvan Hugo al eens eerder de URL heeft geplaatst?

http://www.warnholz.de/Deutsch/Preisham ... ammer.html

Vriendelijke groeten
Erik Rene

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Landelijke invoering Duits standaard formaat.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 24 sep 2004, 15:26

In principe wel, maar in feite maakt het niet. Het gaat myn niet om een type kast. Het gaat mij bijvoorbeeld alle kasten waar de Duitse standaard op de correcte manier inpast.

j.p.

P.S. Heren hoe staat het met het poll menu?

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Landelijke invoering Duits standaard formaat.

Bericht door willem » zo 26 sep 2004, 17:11

Jelte Pieter Dijkstra schreef: : hoe kunnen we een afbouwregeling bedenken en vervolgens uitvoeren (landelijk) om over te stappen naar een landelijke standaardmaat voor raampjes.
Ik doel dan op een landelijke overstap naar Duits formaat!,.....


J.P.
We hebben een standaardmaat voor raampjes, het vertrouwde simplex raampje, de maten zijn vastgelegd in een echte norm namelijk de NEN 1061, compleet met zaagsnede en de plaats van de spijkertjes. De laatste druk is uitgegeven in 1975 (eerste druk 1961).
Dat wist je natuurlijk al.
Zo hebben onze oosterburen dat ook gedaan en de maten van hun raampjes en nog veel meer vastgelegd in een DIN norm. Dat is gebeurd voor twee raampjes n.l. voor het Deutsch Normal Mass raam (DN)en voor het Zander raam (Z). De nummers weet ik niet meer. Twee standaard ramen dus en nog tig andere want veel imkers vinden hun eigen, veel betere, standaard raam uit.
De tijd staat inmiddels niet stil en er hebben zich wat ontwikkelingen voorgedaan die hebben geresulteerd in het ontstaan van het gemodificeerd DN en Z raam. De top lat heeft bij deze ramen de afmetingen van het Langstroth raam, 19mm dik en 27mm breed, deze maten zijn omstreeks 1870 bedacht en vookomen in hoge mate braamraat tussen de bovenliggende ramen/dekplank.
Wat is er te koop aan kunststof kasten en bij wie?
Eerst nog even dit: de meeste kunststof kasten zijn voorzien van een sponning. Dat is handig,bij kunststofkasten(KK) en onhandig bij houten, want de KK sluit aan de buitenzijde aan op de boven of onderliggende onderdeel. Aan de binnenzijde zit een spleet met een bijenruimte maat. De kastdelen worden niet samen gekit. Zonder die voorziening worden de delen aan elkaar gekit, voor hout geen probleem maar bij KK treed schade op bij het losmaken. Daardoor vallen de Deense kasten af en ook de combi kasten van Warnholz. Bijft over de Segeberger(DN) en de Zander kasten van Seip en Wienholt beide 9-raams.
Holtermann levert een tien-raams Zanderkast maar die is ook geschikt voor twaalf ramen DN in warmbouw, een compromis-kast dus. Holtermann levert overigens wel een Langstroth-kast(11 raams) die perfect aan de maat is en de daarbij passende ramen, ook prima op maat. Dat is ook een probleem want de maten zijn dan wel vastgelegt maar lang niet iedereen levert ook volgens die maten b.v. de dikte van de raamoortjes bij DN moet 8mm zijn. Jan levert 8mm en Heinz 10mm op zich niet erg maar hang ze maar eens door elkaar, (kleine) elende meneer/mevrouw. Die Langstroth maten zijn trouwens vasgelegd door de vereniging van Langstroth-imkers, dat is ook een mogelijkheid, een verenigings-norm.
Hoe pak je dit aan?
Als eerste denk ik een artikel in ons maandblad Bijen en afwachten of er respons komt. Afhankelijk daarvan de landelijke verenigingen zien te bewegen een gezamelijk standpunt in te nemen, de oude norm in te laten trekken en een nieuwe te maken. En het belanngrijkste een mooi verhaal maken en een subsidie aanvragen bij de EU ter vervanging van de oude spullen door het nieuwe raam en kasten, in het kader van ....
Wat sneller gaat is het oprichten van een vereniging van "NIEUW RAAM" gebruikers, raam en kast uit te zoeken en verkopers te zoeken die dat willen leveren.
Voorlopig vind ik dit wel genoeg.
Groeten, Willem

ps De Fa. Nicot, van de dopjes, levert ook een kunststofkast van "zacht-hard-kunststof", Dadant-blatt maat, maar dan in Flachzarge uitvoering. Mooie kast!

x

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Landelijke invoering Duits standaard formaat.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 28 sep 2004, 18:57

Willem, heb ik je overigens ooit bedankt voor de artikelen die jij mij toendertijd hebt opgestuurd? Nogmaakls bedankt!

***

Een interessante bijdrage die ons een stuk vooruit helpt in deze discussie.

***
Dat wist je natuurlijk al.
[:I]

Ik weet niet zoals jij, daarvan de code precies te noemen. Overigens waar staat DIN en waar staat NEN voor?

Wat kasten betreft, je somt een aantal kasten op en daarbij geef je in zekere zin aan dat in Duitsland ook geen vaste eenheid heerst wat ramen en kasten betreft. Zinvol om te weten denk ik. Het voordeel van Duitsland is dat het aantal imkers er fors hoger ligt en daardoor een groter afnamegebied is voor imkershops. Finiciële risico's voor kastenbouwers zijn op die manier beter te dragen.

Mijn reactie hierop is dat het ook een utopie is om te denken dat elke imker in Nederland (en ook Duitsland) met hetzelfde raam en dezelfde kasten zou imkeren. Wat dat betreft zijn er teveel verschillende geesten en zielen in Nederland imkerland en dat is maar goed ook. Met pluriformiteit is niets mis mee. Ik denk dat voor Nederland alleen de pluriformiteit te versnipperend werkt. We heffen deze versnippering voor een deel op als we aansluiting krijgen bij een groter imkergebied als Duitsland. Wat afwijkende imkers betreft; het is aan hunzelf als zij ervoor kiezen om financiële risico's te lopen. Bij een afwijkende maat is het lastiger om bijen te kopen en te verkopen.
Hoe pak je dit aan?
Als eerste denk ik een artikel in ons maandblad Bijen en afwachten of er respons komt. Afhankelijk daarvan de landelijke verenigingen zien te bewegen een gezamelijk standpunt in te nemen, de oude norm in te laten trekken en een nieuwe te maken. En het belanngrijkste een mooi verhaal maken en een subsidie aanvragen bij de EU ter vervanging van de oude spullen door het nieuwe raam en kasten, in het kader van ....
Wat sneller gaat is het oprichten van een vereniging van "NIEUW RAAM" gebruikers, raam en kast uit te zoeken en verkopers te zoeken die dat willen leveren.
Voorlopig vind ik dit wel genoeg.
Groeten, Willem

ps De Fa. Nicot, van de dopjes, levert ook een kunststofkast van "zacht-hard-kunststof", Dadant-blatt maat, maar dan in Flachzarge uitvoering. Mooie kast!
Ok Willem
Inderdaad is mijn plan om, als de discussie is uitgewoed, onze bevindingen keurig verpakt in een goed verhaal naar het VBBN hoofdbestuur te sturen.

Mede op basis van jou adviezen/bedenksels heb ik een CONECPT stappenplan opgesteld hoe een dergelijke landelijke invoering het best uit te voeren.

In deze stappenplan zou dan het volgende moeten komen te staan:

1 Uiteenzetting van de intentie landelijke invoering van nieuwe (Duitse) standaard.
1 A opname artikelenreeks forum
1 B opname poll forum
(Bij 1B het volgende: percentage voor- en tegenstander en percentage imkers met meest voorkomende Duitse (Segeberger) kasten);
2 Vraag naar het verlenen van medewerking van het hoofdbestuur;
3 Opname artikel in bijen met doel het peilen van behoefte en noodzaak van een neiuwe standaard onder de imkers;
Bij postief resultaat van 1B en 3:
4 Oprichting werkgroep/stichting '˜Nieuw raam' ;
Deze stichting stelt zich ten doel boven water te krijgen wat de beste stappen zijn hoe de nieuwe (Duitse) standaard in Nederland in te voeren. Ik denk dat de werkgroep/stichting uit moet gaan van een standaard raam en daarmee geliëerd een kast, waarvan het nu al min of meer vast staat de Nederlandse imker ook daadwerkelijk behoefte aan dit raam/annex kast zal hebben. Het vergoot het succes op een algehele landelijke invoering. Het hantgt af van de pecentages imkers, dat nu al met dergelijke ramen en kasten werken;
5 Plubicatie advies van werkgroep/stichting in Bijen en op Bijenhouden.nl;
6 Stemming over wijziging landelijke standaard;
7 Aanvraag subsidie. Subsidie moet de volgende zaken dekken:
Tegemoetkoming imkers in Nederland bij het overgaan van de nieuwe standaardmaat.
Voorlichtingsmateriaal om imkers inzicht te geven hoe het beste om te switchen naar de nieuwe standaard.
8 Brief '˜Standaardwijziging' versturen naar alle verkooppunten met een vrijwillig verzoek over te stappen naar nieuwe standaard.

j.p.

Forumleden: wijzigingen?
Hoe staat het met poll menu?

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Landelijke invoering Duits standaard formaat.

Bericht door LWPisa » di 28 sep 2004, 19:17

JP,

wat zijn precies de voordelen van "de duitse standaard" in vergelijking met de situatie zoals die nu is in NL?

mvg,
Lennard

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Landelijke invoering Duits standaard formaat.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 29 sep 2004, 09:24

Hi Lennard,

ik denk dat het voordeel van de Duitse standaard louter een economisch voordeel is. Een voorbeeld: Postma uit Schildwolde verkoopt al sinds jaar en dag Segeberger kasten. Kasten voor de Nederlandse standaard wel te begrijpen. De honingkamers bij deze kasten 'maakt' ie zelf. Of liever gezegd: wijzigt ie zelf. Hij plakt er een extra rand tegenaan. Iets waar ik niet zo gecharmeerd van ben, maar goed er is geen andere keuze als imkerzijnde als je bewust voor Nederlandse honingkamers kiest. Honingkamers op Duits formaat kun je nemen, maar worden in Nederland nog niet veel gbruikt. Bij verkoop van bijenvolken op raam zit je dan al te hannessen zou je het volk inclusief honingkamerramen verkopen.

Duidelijker kan ik het niet maken.

Postma vertelde mij dat het maken van een honingkamermatrijs op Nederlands formaat onbetaalbaar is. Geen verkoper van bijenmaterialen die zich daaraan waagt. Vandaar mijn betoog voor invoering van Duits formaat.

J.P.

Frans Klein Breteler
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 20 aug 2003, 08:40
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Landelijke invoering Duits standaard formaat.

Bericht door Frans Klein Breteler » wo 29 sep 2004, 09:25

JP

DIN staat voor Duitse Industrie Norm.
Waar NEN voor staat weet ik niet.

Gr Frans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten