productievolken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

productievolken

Bericht door maartenkleijne » vr 24 dec 2004, 15:24

In Recente Polls heb ik een vraag gezet over de ideale grootte van een goed productievolk.
Ik zie imkers die streven naar heel grote volken met wel drie broedbakken -b.v. vol met Buckfast bijen-, terwijl er ook imkers zijn die hun volk nooit meer dan 1 broedbak gunnen, en toch veel honing oogsten.
Het heeft ook met ras te maken natuurlijk. In elk geval boeit mij de vraag, zeker vandaag nu de bijen volop vliegen en reiniginsvluchten maken, mij eraan herinnerend dat ik nog vele weken rustig kan filosoferen over de bijen voordat het seizzoen weer echt begint.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: productievolken

Bericht door maartenkleijne » vr 24 dec 2004, 20:49

Achtergrond bij mijn poll vraag:

Begin jaren 70 tijdens mijn eerste imkercursus zag in Flevoland een imker met mega-volken van wel 10 bakken hoog.
Om de paar dagen krikte de hele zaak omhoog en schoof er weer een nieuwe bak met kunstraat onder. Het idee was tweeledig: tegelijk zwermverhindering/voorkomen en maximale maximale honingopbrengst. De torens werden rondom gestut want omvallen was een dreigend gevaar. Ik keek er met bewondering en afgunst naar en dacht: dat wil ik later ook.
Maar voor de beginnerscursus halverwege was, was moest ik mijn toekomstideaal herzien: de betreffende imker kreeg te maken met volken die desondanks gingen zwermen, uitbraken van nosema (die op het koolzaad juist niet zouden voorkomen), en alsnog omgevallen kasten. Gevolg: hij had een hoop ellende en heel weinig koolzaadhoning.
Toch bleef mijn ideaal: zorg voor grote volken ten tijde van de hoofddracht, dan krijg je ook goede oogsten. En zo ging dat, met wisselend succces.
Toen kwamen de Buckfast bijen in zwang: grote volken, weinig zwermen en veel opbrengst. Maar wel: forse stijging van de hoeveelheid benodigd wintervoer wnat deigen consumptie van de imme is ook maximaal. Tsja, wat is wijsheid?
Tegelijk waren de varoa's in opkomst en ik dacht: hoe groter de imme, hoe meer kans voor allerlei ziektes en plagen; net als er in de grote stad ook meer ziektes heersen als op het platte land. Dus toch maar geen Buckfast maar doorrommelen met bastaard bijen.

Later meer input voor de poll.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten