Zijn wij niet meer lief voor onze bijen?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
abejón
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 21 jul 2004, 20:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Zijn wij niet meer lief voor onze bijen?

Bericht door abejón » ma 28 mar 2005, 16:30

Deze vraag stelde ik mij toen ik vanmorgen wegreed bij de bijenmarkt van Schaijk?
Veel negatieve opmerkingen over de vele dode bijen volken van de Brabanders uit de omgeving hoorde ik. Winteren wij onze bijen niet goed in? Nemen wij er de tijd niet meer voor om de bijen goed te behandelen tegen de varrooa? Een darrenraat methode kost nu eenmaal energie en dus wordt de honingoost minder. Waarom doen de z.g. bestuivingsimkers z'n grote aanslag op onze nog resterende voorraad bijen. Overal, als ik met collega imkers praat, komen tot de conclusie dat er iets mis is. Eigenlijk zouden de imkers zich meer bezig moeten houden met de jeugd om het bijenhouden in de toekomst in het leven te houden. Ook kan de jeugd de hobby een nieuw perspectief geven.
Waarom staat de bij niet meer centraal maar wel de honingoogst en de winst die kan behaald worden met het bestuivingswerk? Voor een bestuivingsvolk wordt '“ heb ik horen zeggen '“ 35€ per week betaald! Reken maar uit dan is een volk van 75€ , in Schaijk werd dat betaald, er zo uit. Houden wij ons voor de gek met de vraag: hoe komt het dat er zoveel bijenvolken dood gaan iedere winter en hebben wij tot nu toe niet teveel onze hand in eigen boezem gestoken. Is het een ziekte, zijn het schimmels, heb ik het zaakje verstoord? Tocht het in de buurt, etc.? Allerlei gevaren liggen op de loer. Het heeft volgens mij een diepere oorzaak misschien zijn wij niet meer bij vriendelijk geworden.

Jan.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zijn wij niet meer lief voor onze bijen?

Bericht door Piet Jager » ma 28 mar 2005, 17:50

Inzichtelijk bijenhouden.

1. Het bijenvolk is een genetisch bepaalde organische eenheid, toegerust voor en afgestemd op het optimaal functioneren als deel van het totale ecologisch systeem.
2. Geslachtsdrift omvat de instandhouding van de soort.
3. Bij de geslachtsdrift is veelal een vrouwelijke helft en een mannelijk helft betrokken.
4. De vrouwelijke helft bestaat uit de moer en de werkbijen samen als een organisch geheel en omvat de productie van eicellen , verzorging van broed, huishoudelijke werkzaamheden en aanleggen van voorraden.
5. De mannelijk helft bestaat uit de aanlevering van de zaadcellen.
6. In een genetisch bepaalde organische eenheid is alles intern heel fijn op elkaar afgestemd.
7. Verstoring - in welke vorm ook - kan problemen opleveren


!Piet

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Zijn wij niet meer lief voor onze bijen?

Bericht door Frans vanTongeren » ma 28 mar 2005, 18:14

Dag Jan,
Nog nooit.. een dood volk gehad in het voorjaar.
Volgens mij (en volgens jou) moet je je, als imker, inleven in de bijenwereld.
Een jaar lang heb ik beschreven hoe ik dat doe.
Mijn manier van imkeren
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=124

abejón
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 21 jul 2004, 20:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Zijn wij niet meer lief voor onze bijen?

Bericht door abejón » ma 28 mar 2005, 21:31

Heel fijn dat jullie er ook zo over denken. Ik wil niet al te onderwijzerig overkomen maar moest dat toch even kwijt.

Groetjes Jan.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Zijn wij niet meer lief voor onze bijen?

Bericht door apiario » di 29 mar 2005, 08:23

Beste, mensen

Na deze berichten gelezen te hebben ,ben ik bij mij zelf te rade gegaan.
Ik ben een imker die al vroeg inwintert (begin augustus)
Ik wens ze een goede zit toe.(niet vergeten) Daarna kom ik nooit aan de kasten.
Omstreeks deze tijd,maar ook wel later kijk ik voor het eerst even binnen of er nog genoeg eten aan wezig is. Ruim dertig jaar bijen ,kan me niet herrinneren of ik ooit een dood volk heb gehad.
Hier geld een ding'¦'¦'¦..Rust

Bertus

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Zijn wij niet meer lief voor onze bijen?

Bericht door Frans vanTongeren » di 29 mar 2005, 14:40

Behalve 'rust' (Bertus) is het ook in de zomer, nadat de linde heeft gebloeid, nodig om ieder volk eens per week een opgeloste kilo suiker toe te dienen. De winterbijen immers worden dan geboren en de koningin moet voldoende voeding binnenkrijgen om aan de leg te BLIJVEN.
Ben je nalatig, dan worden er te weinig winterbijen geboren !

abejón
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 21 jul 2004, 20:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Zijn wij niet meer lief voor onze bijen?

Bericht door abejón » di 29 mar 2005, 17:13

Frans dat heb ik ook gedaan in de z.g. "arme tijd" flink bijgevoerd. Na een thymovar beurt in augustus, +/- 15 kilo suiker van de Aldi er bovenop. Ook met rust gelaten. Dat kan gelukkig ook want ik zie ze vanuit het voorraam vliegen. Nu vliegen de meisjes frank en vrij langs de zojuist gerestaureerde toren van mijn dorp naar de wilgen aan de oever van de Maas, misschien wel erover heen richting Brabant. Nog steeds niets aan mijn kasten gedaan. Waarom niet? Omdat ik weet dat ze het op dit moment goed doen en de vrouwtjes mij niet gauw in de steek laten! Kwestie van vertrouwen.

groetjes jan.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Zijn wij niet meer lief voor onze bijen?

Bericht door Frans vanTongeren » di 29 mar 2005, 19:01

Dan Jan,
Voor een man is het leuk om te weten dat 'de vrouwtjes' hem niet gauw in de steek zullen laten.(Dat zal natuurlijk ook aan die man zelf liggen).
Jan.., ik geniet van je ontspannen manier van schrijven.

abejón
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 21 jul 2004, 20:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Zijn wij niet meer lief voor onze bijen?

Bericht door abejón » di 29 mar 2005, 19:22

Frans dat is wel een groot compliment. Deze week ga ik toch eens kijken in de beide kamers want ik heb geen uitgebouwde raten meer buiten de kast en wil ze dan maar wat waswafeltjes geven. Ook dit jaar zal alles wel weer goed komen. Alleen van mijn tandarts mag ik geen honing eten dus alle buren krijgen van mij gratis een potje. Als dorpsimker voel ik mij een begenadigd mens. Het fruit, de wilgen, de esdoorns en straks de lindes op de Maasdijk.

Jan.

patrick
Berichten: 59
Lid geworden op: di 25 jan 2005, 19:06
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Zijn wij niet meer lief voor onze bijen?

Bericht door patrick » di 29 mar 2005, 21:52

Goeie avond heren,

Vorig jaar was voor mij de eerste keer dat ik na de laatste slingerbeurt op 25 juli met inwinteren begonnen ben samen met een varroabehandeling met mierenzuur. Ik had in de winterperiode in verschillende lectuur gelezen dat je na 21 juli kan beginnen met drijfvoeren en inwinteren om een zo groot mogelijk wintervolk te bekomen. En met resultaat, of is het geluk dat ik de eerste keer in mijn kleine imkersbestaan geen dode volken heb na de winter ?
Mijn volken zijn toen nog 3 keer open geweest om een 2de behandeling met mierenzuur te geven en eind oktober nog een perizinbehandeling.
Is dit een goede methode geweest? De tijd zal het leren.
Nog vele imkersgroeten.[^]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 24 gasten