Renson moer

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:
Renson moer

Bericht door marc » zo 08 mei 2005, 10:45

Omdat 2 volken, op verplaatsing in de Ardennen, maar wekelijks bezocht kunnen worden, pas ik daar voor het eerst de Renson-methode toe. Wanneer de moer in de Rensonkamer wordt geplaatst moeten in principe binnen de 9 dagen eventuele aangezette moerdoppen in de benedenkamer worden gebroken. Is dit niet overbodig ? gaan de werkbijen niet zelf de doppen wegbreken omdat de oude moer in het volk blijft ? Voor de volledigheid : de onderbak is een DB broedkamer, de Rensenkamer is een DB honingkamer (7 broedramen).
marc

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Renson moer

Bericht door Hans van der Post. » zo 08 mei 2005, 13:50

Zou maar wel de doppen breken. Zelf heb ik geen ervaring met de Renson methode maar wel met opgesloten moeren in honingkamers.(stom van mij) Het bijenvolk gaat soms moerdoppen(redcellen) aan zetten in de broedbak(ken). Als je deze niet wegbreekt krijg je eerst een "voorzwerm" die terugslaat -geen moer te vinden-[:)]en dan een week later de eerst uitgekomen jonge moer die weg zwermt omdat er vaak meerdere redcellen zijn aangezet.
Hans.

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Renson moer

Bericht door Bart Maes » ma 09 mei 2005, 22:48

Ik vind niets over de Renson methode op dit forum, maar naar wat ik lees bij Marc denk ik dat dit een broedbeperkingsmethode is aangezien de koningin opgesloten wordt in het hoogsel met een beperkt aantal ramen. Ik heb geen ervaring met DB (weet wel ongeveer hoe groot de kastmaten zijn). Is dat hoogsel met 7 ramen genoeg voor het moertje terwijl je onder de rooster een grote broedkamer hebt staan. Wat ik momenteel denk is dat ik een hoogsel onderaan zou zetten om stuifmeel in op te slaan, dan de rooster en daarop de broedkamer (weerom met een aantal raten dan de volle bak) met daarop weer een rooster met de halve hoogsels. Of is dit fout?
Op wat steunt de Renson methode? [?]
Beschouw het maar als een leergierige vraag!

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Renson moer

Bericht door Piet Jager » ma 09 mei 2005, 22:54


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten