korf op kast zetten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
thorwald
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 06 jun 2005, 20:39
Contacteer:

korf op kast zetten

Bericht door thorwald » ma 06 jun 2005, 20:50

in maart kocht ik een korf , die ik graag op kast zou krijgen.Ik weet alleen niet hoe?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: korf op kast zetten

Bericht door Oude Essink » ma 06 jun 2005, 21:51

Ik ga ervan uit, dat je het volk van de korf in de kast wilt hebben!!:
Als het je lukt en het volk heeft nog niet gezwermd trommel je het volk uit de korf en stort ze als een kunstzwerm in de betreffende kast; zo mogelijk moerrooster en daarop een tweede kamer waarin je enige onderdelen van de korf (broed; voer) deponeert. Steeds kast op de plaats van de korf zetten!
Als het volk wel gezwermd heeft en de Tuter is nog niet aan de leg: volk aftrommelen; in de kast met kunstraat deponeren en tijdig bijvoeren. Als het helemaal niet lukt: korf wegnemen en er de betreffende kast voor in de plaats zetten; korf buiten de stal leegstoten: de vliegbijen en een groot deel van de bijen zullen de kast invliegen; hopelijk vind je de moer en kun je haar in laten lopen; zo niet: raam jonge larfjes aanbieden, zodat zij doppen kunnen aanzetten.
Afbeelding

Afbeelding

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: korf op kast zetten

Bericht door Minne Bonnema. » zo 12 jun 2005, 12:47

Om een korfvolk in een kast te krijgen paste ik deze methode in het voorjaar altijd toe : Zet de korf op een Bk gevuld met tien of elf ramen kunstraat.Op de Bk wel een hardboard plaat met een rondgat er in. Sluit de vlieggaten van de kotf en zet de vliegspleet van de kast open,de bijen moeten daar dan langs om in de korf te komen.Het xolk zal na verloop van tijd voor uitbreiding hierheen verhuizen .Als bij contole blijkt dat de moer zich in de Bk bevindt, een moerrooster tussen korf en Bk leggen.Na verloop van een 25 dagen is de korf broed schoon, de bijen afslaan en men houdt een schone korf over Niks geen gesodemieter met afzwavelen enz, enz,
Vgr, Minne

Melinda
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: korf op kast zetten

Bericht door Melinda » zo 12 jun 2005, 13:42

.Als bij contole blijkt dat de moer zich in de Bk bevindt, een moerrooster tussen korf en Bk leggen.Na verloop van een 25 dagen is de korf broed schoon, de bijen afslaan en men houdt een schone korf over Niks geen gesodemieter met afzwavelen enz, enz,
Vgr, Minne
Minne, zou je de korf ook leeg kunnen krijgen door er na die +/- 25 dagen een dekplank tussen te leggen met een bijenuitlaat?

Zou het weer wat makkelijker maken?

Groet Mel.

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: korf op kast zetten

Bericht door Minne Bonnema. » zo 12 jun 2005, 15:11

Mel,
Je hebt volkomen het gelijk aan jouw kant.
Vgr, Minne.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten