Verenigen van korf naar kast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Verenigen van korf naar kast

Bericht door Albert Stoter » di 07 jun 2005, 11:19

Het gaat om verenigen in het najaar (zie "werkboek bijen houden" van dhr. Speelziek voor de argumenten voor het najaar). Het betreft in feite het verenigen van voorzwerm (korf) met hoofdvolk (kast).

Graag zou ik korf en kast (TBH) willen verenigen zonder dat ik raat van de korf naar de kast hoef te verplaatsen. Fotoos van de kleinste van mijn 2 TBH's is te zien op http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4922

Voorgestelde methode:

Eerst de volken aan elkaar laten wennen. Daartoe 's avonds een doorgang bovenin TBH maken. Daar separator-gaas bovenop zetten en daar bovenop de korf.

Na 48 uur het separator-gaas vervangen door een krant met een aantal gaatjes; het vlieggat van de korf afdichten, en de korf onder een doos of zak verstoppen.

Na weer 24 uur, via het afjagen van de korf, zeker stellen dat er geen koningin in de korf zit. De afgejaagde bijen gaan daarna weer terug in de korf en bovenop de TBH. De doorgang tussen korf en TBH wordt met een moerrooster afgesloten om de koningin(nen) in de TBH te houden. Via deze methode zal het broed in de korf door het volk verder worden ontwikkeld? Om eventuele darren in de korf te laten ontsnappen moet het vlieggat weer worden geopend (maar - i.v.m. warmtehuishouding - wel kleiner - doorgang 1 dar - dan voorheen). De korf zal na 24 dagen, oftewel de ontwikkelingsduur van de dar, broedvrij en in feite alleen nog een honingkamer zijn.
Na de genoemde 24 dagen het vlieggat van de korf weer geheel sluiten (en de korf op de TBH onder zak of doos verstoppen) om alle bijen weer op de vliegopening van de TBH te richten.
Na een dag de korf met alleen nog honing (hopelijk) van de TBH afnemen (bijen laten afvliegen en restant weer afjagen en in broedgedeelte van TBH storten) en schoonmaken (voor volgende zwermperiode volgend jaar).

[?] Zou deze methode kunnen werken?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten