nep-combikast doet het goed

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

nep-combikast doet het goed

Bericht door Frans vanTongeren » do 09 jun 2005, 22:22

Vandaag heeft de allereerste ...imker de verenigingsslinger bij me opgehaald. Normaliter hadden al veel meer bijenhouders de slinger willen lenen (voor 3 euro).
Zelf heb ook ik nog niet geslingerd en dat is me nog nooit overkomen.
Voorjaarshoning was vaste prik in Joppe!
De slingeraar vertelde dat hij het volk laat wonen op een broedkamer met daarop een honingkamer; het volk ontwikkelde zich heel goed in deze ideale woonruimte bij triest weer.
Hij zette er een tweede honingkamer op (zonder rooster) en die bovenbak heeft het volk gevuld (met kleine maanrandjes broed).
Vroeger liet hij de bijen wonen in een combikast (grootte BK plus HK)maar die ramen zijn niet praktisch.
Hans van der P. en Hennie Kr. laten hun volken wonen in ruimten die zo groot zijn als twee HKamers op elkaar.
Die mannen zijn daar heel tevreden over.
Dus..in ons kikkerlandje blijkt wonen op twee Broedkamers een te .. groot vertrek te zijn voor bijen in treurige-weers-omstandigheden !
Bij het inwinteren (als me dat nog lukt, qua spierkracht), ga ik de woningen ook zo opzetten.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: nep-combikast doet het goed

Bericht door Hans van der Post. » do 09 jun 2005, 22:41

Over slingeren gesproken; volgende week is het voor mij slingeren geblazen, acht gevulde honingkamers. De dracht is aan de kust goed geweest.
Hans

Kees van Gortel
Berichten: 92
Lid geworden op: do 15 nov 2001, 20:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: nep-combikast doet het goed

Bericht door Kees van Gortel » vr 10 jun 2005, 13:08

Ook wij zijn inmiddels zo ver dat er geslingerd is.
Volken staan op 1BK, moer zit opgesloten met aan beide zijden moerrooster. ER onder staat een honingkamer. Bovenop bij sommige volken de 2e al.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten