doppen breken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Frans Klein Breteler
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 20 aug 2003, 08:40
Locatie: Netherlands
Contacteer:

doppen breken

Bericht door Frans Klein Breteler » wo 06 jul 2005, 17:48

Heb maandag 27 juni doppen gebroken, moet dus vandaag wederom doppen breken (op 2 na?) Ben vandaag echter niet in gelegenheid om doppen te breken. Kan het kwaad als ik ze morgen breek of zal ik dan al een zwerm gehad hebben?

Gr. Frans

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: doppen breken

Bericht door Oude Essink » wo 06 jul 2005, 21:46

Hoi Frans,
Ik ben soms een domme imker en begrijp alle technieken niet meer:
jij schrijft dat je Ma. 27 juni doppen hebt gebroken. Ik neem dan aan, dat er een tuter is en je er nog een eventuele kwaker hebt laten inlopen ( na 16 u) en dan maar afwachten of je inderdaad alle doppen hebt gebroken en na 14 dagen de jonge moer aan de leg is.
Waarom moet je nu 9 dagen later wéér doppen breken?? en waarom op 2 na: ik concludeer, dat je op 27 juni de bijen van alle doppen hebt ontdaan en, jonge larven of niet, opnieuw doppen hebt laten aanzetten.
Volgens de oude regel is het dan wederom de 12e dag opnieuw kijken of er een tuter is en je het restant doppen zult verwijderen.
Jij wilt kennelijk ten tweeden male de bijen van haar nieuwe voorraad doppen ontdoen die net afgesloten zijn; er dan er 2 laten zitten, alsof jij kunt uitmaken welke van de nieuwe doppen de goede moeren zullen opleveren. Voor mij - sorry hoor, ik ben een domme imker- is dat "rommelen" in de levenscyclus van de bijen. Ik begrijp niet, waarom je zo handelt.
Wees overigens niet bang, dat zij met dit weer zullen zwermen; de tuter blijft tuten en de kwakers zullen blijven kwaken tot de tijden beter zijn; en als dat te lang duurt, zullen zij het zelf regelen door de kwakers op te ruimen.
hennie oes



Afbeelding

hkeijzer
Berichten: 108
Lid geworden op: di 03 feb 2004, 17:38
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: doppen breken

Bericht door hkeijzer » wo 06 jul 2005, 22:47

Dag hennie, om de 9 dagen doppen breken is een eindeloze techniek om zwermneigingen te onderdrukken.

Harry

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: doppen breken

Bericht door Oude Essink » do 07 jul 2005, 18:28

Hallo Harry,
bedoel je een eindeloze reeks vruchtafdrijvingen om geboortes te voorkomen?

hennie oes

Afbeelding

hkeijzer
Berichten: 108
Lid geworden op: di 03 feb 2004, 17:38
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: doppen breken

Bericht door hkeijzer » do 07 jul 2005, 19:50

Precies hennie, dat bedoel ik.
Zie ook:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5073

Harry

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: doppen breken

Bericht door Oude Essink » do 07 jul 2005, 19:58

hallo Harry,
Wij zijn vriendjes!! [:)]..[:)]
hennie oes

Afbeelding

StefaanDeputter
Berichten: 84
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 21:15
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: doppen breken

Bericht door StefaanDeputter » vr 08 jul 2005, 09:30

Hello Harry,

Eigenlijk ben je dan ook tegen de Rensonbroedbeperkingsmethode (om de 10 dagen op doppen kontroleren) ?

Stefaan

hkeijzer
Berichten: 108
Lid geworden op: di 03 feb 2004, 17:38
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: doppen breken

Bericht door hkeijzer » vr 08 jul 2005, 18:08

Hallo Stefaan,
Ieder zijn of haar methode maar eindeloos doppen breken vind ik dus geen voordeel.
En Hare Majesteit dan maar na 5 dagen, volgens de Rensonmethode, te doden om er een jonge onbevruchte koningin in te stoppen vind ik ook geen optie.
Denk mee met je bijen en help met wat ze willen.

Harry

Frans Klein Breteler
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 20 aug 2003, 08:40
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: doppen breken

Bericht door Frans Klein Breteler » zo 24 jul 2005, 12:28

Ben te rade geweest bij een ervaren imker. Deze vertelde me dat ik moest afwachten of de twee doppen eventueel een koningin voort brachten. Gisteren bij inspectie zag ik ca. 10 gesloten konningendoppen en verder enkel darrenbroed. Wie kan me vertellen wat er gaande is en of ik eventueel nu kan overstappen op Buckfast.

Gr. Frans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten