kolben van heidehoning

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

kolben van heidehoning

Bericht door Frans vanTongeren » ma 05 sep 2005, 12:30

Maatschap Hankel uit Fryslan had moeite met KOLBEN ..
Daar is het volgende over geschreven :
Kolben van heidehoning
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... ms=Kolbenr

Maatschap Hankel
Berichten: 67
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 22:15
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: kolben van heidehoning

Bericht door Maatschap Hankel » ma 05 sep 2005, 12:49

Bedankt Hans van Tongeren,

Dit is goede informatie zo vlak voor de oogst. De heidehoning zal dit jaar rijkelijk vloeien. Heb 1 kast waar 30 kg op staat verzegeld en al. Wordt nog een hele klus maar met deze informatie gaat het lukken zal het resultaat melden!

groet Matthijs en Jaap

Hankel

jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: kolben van heidehoning

Bericht door jaap » ma 05 sep 2005, 12:51

het kolben van de heide oogst doe ik met een strijkijzer waaronder een plaatje zit met kleine kop spijkers en die wordren weer verwarmt ddor het strijkijzer.dit gaat zeer goed en snel.dit idee heeft al eens in het bijen blad gestaan.het werkt erg goed.groeten van texel

jager

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten: 258
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 23:48
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: kolben van heidehoning

Bericht door Harmen vd Ende » ma 05 sep 2005, 14:40

Hallo Jaap,
Ik heb ook het luxe probleem van veel heidehoning

Kun je er een fotootje van maken
Kan ik hem namaken, mijn vrouw gebruikt het strijkijzer toch niet vaak[8D]

Groeten Harmen

leendert
Berichten: 61
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: kolben van heidehoning

Bericht door leendert » ma 05 sep 2005, 23:29

In de loop van de jaren ga je wat gemakkelijker worden.... en door ervaring leer je steeds weer. Zaterdag j.l. en vandaag hebben we met twee man in twee dagen plm. 180 kg heidehoning geslingerd en we denken dat we in totaal nog zo'n 400 kg te gaan hebben! We hebben samen zo'n 50 volken op de hei staan, sommigen op 3x8 ramen, op 2x 10 broed- en 1 honingkamer, op 1 broed en 2 honingkamers etc., van alles wat.
Hoe doen we dat? 's-Morgens om 6.15 uur (het is dan nog donker) zijn we op de heide en halen de bovenbakken (per dag zo'n 80 tot 100 broed- of honingramen) eraf. Daarna brengen we deze naar ons slingerlokaal. We gaan naar huis om te ontbijten en rond half negen beginnen we, Tussen de middag gaan we nog een uur naar huis en rond 5 uur stoppen we. Een man ontzegelt, een man kolbt, direct 2 kanten. Bij deze buitentemperaturen en het direct verwerken hoeft niks verwarmd te worden. Geen gedoe met verwarmde raten, de ericaborstel gewoon zonder verwarmen op de manier van Frans van Tongeren gebruiken en alleen de dagvoorraad slingeren. We hebben twee honingslingers, een 4-raams met gaas en een 8-raams radiaaal (vooral voor de nieuwe broedkamerramen, welke te kwetsbaar zijn) Langzaam de eerste kant slingeren, bij de gaasslinger de raampjes omdraaien, bij de radiaal de omwenteling andersom laten draaien. Geen geknoei met zeven en zo want we laten de heidehoning direct in een grote emmer lopen waarover we een panty hebben gespannen. Op het einde van de dag draaien we de panty leeg met een "bezemsteel" en klaar is kees, in dit geval Harry en Leendert!
Dus: zelfde dag slingeren, ericaborstel onverwarmd maar op de goede manier gebruiken, twee kanten direct ontzegelen en kolben of prikken, vroeg beginnen en zorgen dat je over de goede middelen beschikt en wat improviseren of van de nood een deugd maken, maar niet te moeilijk doen!!!



Leendert van den Bosch

leendert
Berichten: 61
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: kolben van heidehoning

Bericht door leendert » di 06 sep 2005, 23:51

Maatschap Hankel schreef:
Bedankt Hans van Tongeren,

Dit is goede informatie zo vlak voor de oogst. De heidehoning zal dit jaar rijkelijk vloeien. Heb 1 kast waar 30 kg op staat verzegeld en al. Wordt nog een hele klus maar met deze informatie gaat het lukken zal het resultaat melden!

groet Matthijs en Jaap

Hankel
Bloeit bij jullie de hei(de) van begin juni tot eind augustus? Bij ons (met heel veel goede hei) is het per jaar: zeer slecht= niets, slecht=5 kg, normaal=7,5 kg, goed=10 kg, zeer goed 12,5 kg. extreem goed 15 kg per volk. 30 kg per volk zijn 20 goed verzegelde raampjes? En je kunt i.v.m. broed nooit alle ramen slingeren.... Honinglatijn[?]

Leendert van den Bosch

Maatschap Hankel
Berichten: 67
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 22:15
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: kolben van heidehoning

Bericht door Maatschap Hankel » wo 07 sep 2005, 20:35

Hallo Leendert van den Bosch,

We hebben ze dit jaar 3 augustus erneer gezet. Toen hebben we een warme periode gehad van circa 10-14 dagen. Je kon de heide toen gigantisch ruiken. Vervolgens een koelere periode waarin ze de honing hebben gesloten. Nu al meer dan een week goed heet, de heide ruikt niet meer maar stuift nog wel.
Ik moet ook zeggen dat wij met 6 zeer zeer grote volken zijn gegaan. 2 BK met 14 a 16 ramen gesloten broed plus de bijen. Moerrooster en HK eerste 14 dagen vol plus de tussen liggende tijd en nu slepen ze weer grote hoeveelheden. En dan zijn we nog niet eens van de Kantramen in de BK uitgegaan.

Ik denk dat we met die 6 grote volken de 160 tot 180 kg halen. en dan nog 2 kleine volkjes op 1 BK. 1 heeft 5 a 6 kg die andere zo'n 12.

Ik zal vertellen hoeveel het is geworden

Matthijs en Jaap

http://www.bijensite.nl

Hankel

tory
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: kolben van heidehoning

Bericht door tory » do 15 sep 2005, 11:22

Frans, ik heb je nog eens aandachtig gelezen w.b. het slingeren van heidehoning (uit Weiteveen). M'n kasten zaten propvol (dubbele honingkamers en ook in bovenste broedkamer zit nog veel, bijna niet te tillen), echter nu het slingeren.
Vorig jaar veel kapotte raten en veel achterblijvnde honing in de geslingerde raten, die ik in fijn gordijnstof uitgeknepen heb, hetgeen heerlijke nogal geleige honing gaf (+ wat was).
Gisteravond bijna hetzelfde probleem, maar vandaag gaat ie goed.
Voorverwarmen van 2 ramen met verfbrander, dan ontzegelen van een kant, de pinnen van het kolfapparaat verwarmen en dan met gevoel
de honing zoeken, contact maken en dan beweging er in krijgen, waarbij vooral ook de tijd genomen moet worden. Je kunt de stroperigheid voelen.
Zoals jij al aan gaf krijg je lang niet alle honing er uit, maar wel 3/4.
Beste groet,
Bert.

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten: 258
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 23:48
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: kolben van heidehoning

Bericht door Harmen vd Ende » do 15 sep 2005, 16:14

Hallo Bert,

Ik heb hetzelfde luxe probleem, ik stik van de heide honing[8D]
Ik doe het ook zo, en ik heb alle ramen nog heel. Ik had veel ramen met kunstraat ivm de lamsoor, maar ja dat viel tegen en de bijen kiezen zelf, dus heide. Al mijn collega's met doom scenario's
Maar het valt mij wel mee, je moet geduld hebben Ik doe 2 bakken per avond van 20.00 tot 22.30 uur. Maar ja de bijen doen er een maand over:D
Groeten Harmen

Johan Borgeld
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 18 apr 2004, 21:16
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: kolben van heidehoning

Bericht door Johan Borgeld » do 15 sep 2005, 22:12

Ik heb dit jaar een zelf geconstrueerde honingpers (gebaseerd op het idee van Hennie Kroese) gebruikt voor oogsten van de heidehoning, is mij uitstekend bevallen. Heb alle nadelen van mijn prototype pers op een rij. Deze winter wordt een pers gemaakt waar de kinderziektes uit zijn. Dus mijn kolb toestel gebruik ik niet meer.

Groet Johan Borgeld

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten