Categorie heidejaar 2005

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Categorie heidejaar 2005

Bericht door Piet Jager » do 15 sep 2005, 16:40

Leendert geeft wel een aardig beeld van de heidehoningoogst 2005.
180 kg + 400 kg = 580 kg : 50 volken = 11,6 kg per volK

De indeling die Leendert aangeeft, zouden we best eens als een soort standaard kunnen invoeren:
zeer slecht= niets, slecht=5 kg, normaal=7,5 kg, goed=10 kg, zeer goed 12,5 kg, extreem goed 15 kg per volk.

Ik ben niet naar de heide geweest. Ook had ik mijn volken niet klaar gemaakt (beetje drijfvoeren vanaf 20 juni) voor de heide. Ik heb vlak voor de heidedracht zelfs nog 11 volken verkocht. Toch heb ik nu ruim 94 pond heidehoning uit de honingkamers van 4 volken in 105 potten op de schappen staan. Dat is 11,81 kg netto per volk (= ca 3/4 deel van elk geslingerd raampje per volk / ca 1/4 deel krijg je er immers niet uit). Dit komt overeen met dat van Leendert. Het dichtst bijzijnde (kleine) heideveld ligt ca 2 km en het grote heideveld op ca 4,6 km vanaf mijn stal (huis) verwijderd. Als ik die 1/4 deel (niet te slingeren honing in de HKR) en de nog opgeslagen hoeveelheden honing in de broedkamers, alsmede de 2 km lange vliegafstand naar de heide daarbij in mijn beschouwing mee weeg, komt de heide voor mij dit jaar uit in de categorie zeer goed.

!Piet

Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: Categorie heidejaar 2005

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 20 sep 2005, 10:44

Dag Piet,

Ik ben wel naar de heide geweest, dus ze hoefden niet zo ver te vliegen als die van jou. Ze konden het wel lopend doen en dat hebben ze volgens mij ook gedaan. De opbrengst viel mij niet mee.
Ik heb 45kg Honing + 4kg raathoning geoogst op 8 kasten.
Dat is dus 49kg / 8 = 6,125kg.
Als je gaat rekenen met 1/4 niet te slingeren dan komt het op
61,25 / 8 = 7,65 kg. Klinkt beter maar je hebt er niets aan.

Wat mij wel opviel is dat de zware volken die ik weg bracht het niet veel beter hebben gedaan dan de wat mindere volken. Zo had ik twee kasten op 8 ramen BK en deze een lege 10 raams honingkamer gegeven.
De bedoeling was om deze volken te laten afvliegen maar dat is er niet van gekomen. Ik moest eerst de babykamer afmaken en ondertussen ben ik vader geworden van een dochter.[:)]
Deze kleine volken leverden toch nog 5-6 raampjes verzegelde heidehoning af.
De reden van niet zo'n geweldige opbrengst is niet zo moeilijk. De Ginkelse heide waar ik stond bloeide niet optimaal. (Waarschijnlijk heeft er een panter overheen gepiest of zo)[;)]
Toch ben ik niet ontevreden hoor.
De kwaliteit is goed. Na 1 nacht in het aftapvat liep de honing al niet meer door de afsnijkraan.

En nu inwinteren.
Jaap

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Categorie heidejaar 2005

Bericht door maartenkleijne » di 20 sep 2005, 17:33

Afgelopen weekend hoorde ik van imkers in Weststellingwerf dat de heideoogst op de Dwingelose Heide (in Westerveld) uitzonderlijk goed was.

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten: 258
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 23:48
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Categorie heidejaar 2005

Bericht door Harmen vd Ende » wo 21 sep 2005, 11:54

Hallo,

Op Terschelling was het ook uitzonderlijk goed.
8 volken totaal 120 kg heide honing. Alle honingkamerramen compleet verzegeld, er had nog een tweede bak op gekund, maar die had ik niet meer. 1 volk stond op 2 broedkamers, de bovenste was compleet verzegeld
Ik heb nog een lamme arm van het slingeren:D

Groeten Harmen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten