Merkwaardig kastje.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
H. Wemmenhove
Berichten:6
Lid geworden op:za 21 mei 2005, 21:32
Locatie:Nederland
Contacteer:
Merkwaardig kastje.

Bericht door H. Wemmenhove » ma 07 nov 2005, 16:31

Beste collega-imkers,

Van een kennis kreeg ik een paar plaatjes van een bijzonder kastje dat was gevonden in een af te breken schuur in Oost-Drenthe. De eigenaar vond het kastje bijzonder en veronderstelt dat het iets van doen heeft met bijen danwel koninginnen. Ik ben al jarenlang imker, maar van een dergelijk kastje heb ik nog nooit gehoord.
Is er iemand onder jullie die me kan vertellen of en zo ja wat dit kastje mogelijk van doen kan hebben met het bijenhouden?
Afbeelding

Afbeelding
De vroegere bewoner van het pand hield in WOII inderdaad bijen en diens zoon weet ook niet wat het is.
Wie wel??
Groet, Henk

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Merkwaardig kastje.

Bericht door Piet Jager » vr 11 nov 2005, 23:03

Dag Henk,

Dit is duidelijk een zogenaamde Alley Trap (zwermval).
Het lijkt me een knap stukje huisvlijt te zijn.
Pracht stukje voor een bijenmuseum.

"Vervolgens beantwoordde de spreker verschillende vragen. De heer Beil uit Dinxperlo merkte op, dat ook een Nederlandsche vinding bestaat, die ongeveer werkt als de Alley's trap, die van Amerikaansche vinding is. Hij toonde ons een soort fuikje, in den vorm van een vischfuik."

Zie verder: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... alley,trap

!Piet

H. Wemmenhove
Berichten:6
Lid geworden op:za 21 mei 2005, 21:32
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Merkwaardig kastje.

Bericht door H. Wemmenhove » di 29 nov 2005, 20:50

Hallo Piet,

Ik heb veel informatie verkregen dankzij jouw verwijzingen en jouw informatie. De eigenaar heb ik zover gekregen, dat hij het kastje zal aanbieden aan een bijenmuseum. Ik heb hem geattendeerd op het museum in Vledderveen.

Hopenlijk is het daar spoedig te zien.

Bedankt nogmaals voor jullie hulp.

Groet,
Henk Wemmenhove

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten