kopergaas

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
noëlvis
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 27 jun 2005, 21:42
Locatie: Belgie
Contacteer:

kopergaas

Bericht door noëlvis » za 28 jan 2006, 19:47

toevallig ben ik in het bezit van kopergaas. Nu had ik gedacht dit te gebruiken voor de verluchtingsopening van mijn drieramers.

Is dit een goed idee?

groeten

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: kopergaas

Bericht door marc » za 28 jan 2006, 20:29

Noël, koper in droge toestand geen probleem maar in bijenkasten krijgen we te maken met vocht, zuren enz.
Bijna alle koperverbindingen zijn giftig.
Hebben niet alle brouwers hun koperen brouwketels vervangen door RVS ketels..., dakleien geplaatst met koperen haken houden het dak langer mosvrij...
Groetjes.

noëlvis
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 27 jun 2005, 21:42
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: kopergaas

Bericht door noëlvis » zo 29 jan 2006, 09:46

maar aangezien bijen niet echt lang in een drieramer blijven dahct ik misschien is dit geen probleem.

Poulus Coset
Berichten: 84
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 16:46
Imker sinds: 2001
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Kerkdriel
Contacteer:

Re: kopergaas

Bericht door Poulus Coset » zo 29 jan 2006, 11:09

noëlvis schreef:
maar aangezien bijen niet echt lang in een drieramer blijven dahct ik misschien is dit geen probleem.
Hieronder een vrijwel letterlijk citaat uit de "Wikipedia".

Vrijwel alle koperverbindingen moeten als giftig worden beschouwd. Toch is koper van levensbelang voor dieren en hogere planten. Veel enzymen bevatten koper en het metaal is van essentieel belang voor het transport van zuurstof.

En toch heeft Marc goed omschreven waarom je beter geen koper kan gebruiken. Koperverbindingen blijven vrij lang rondcirculeren in het milieu. Ook al bevinden de bijen zich niet lang in het drieramertje, je hangt toch de raampjes weer over naar de nieuwe kast. En van daaruit word het koper weer verder verspreid.

De concentratie word echter wel steeds minder, maar het blijft er wel. Ook al kan het voor de mens misschien geen kwaad meer, bijen zijn wel even een heeeeel stuk kleiner dan wij.

Nu zul je wellicht denken, waterleidingen zijn toch ook van koper? Ja, maar vroeger waren ze van lood, en was dat gezond?

Nu is het schadelijke effect van een koperen waterleiding wel te verwaarlozen, maar waarom zou je koper gebruiken als het een. moeilijker te verkrijgen is en twee. je ervan weet dat het dat het minder goed is dan rvs?

noëlvis
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 27 jun 2005, 21:42
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: kopergaas

Bericht door noëlvis » zo 29 jan 2006, 13:03

zoals ik reeds zei ik had het gewoon op het schap liggen maar ik vreesde dat het geen goed idee was om het te gebruiken.

Ik zal morgen naar de winkel gaan en het geschikte materiaal aanschappen .

Bedankt voor de reacties

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten