Werken zonder kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Werken zonder kunstraat

Bericht door Tieme » do 19 okt 2006, 16:27

Hallo allemaal,

Ik zou graag eens in uw collectieve wijsheid putten om en antwoord te krijgen op de volgende vraag:
Hoe kun je zo werken met kasten dat kunstraat niet hoeft te worden gebruikt?

Ik wil volgend jaar een volk alles zelf laten bouwen. De raampjes heb ik voorzien van een driehoekig geleidestripje en bedraad. Het viel me op dat dit voor darreraat goed werkt.

Ik vrees echter dat een zwerm na enkele raten fijn werk te hebben gebouwd over zal gaan op darreraat. Is dit zo en hoe lang duurt dit?

Tieme

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Werken zonder kunstraat

Bericht door Oude Essink » do 19 okt 2006, 19:06

In een korf bouwen bijen haar eigen raat: werksterraat zolang er ruimte genoeg is en er geen zwermneiging is; pas daarna groeit de behoefte aan darren en wordt darrenraat gebouwd, bezijden en onder de raat waarin het broednest zich bevindt. Heb geen nood of probeer het uit: in een kast met ramen zonder kunstraat zal het niet anders zijn. Evenals in een korf zul je tijdens de bouw begeleidend moeten optreden om te voorkomen, dat het een "warbouw = warboel" wordt.

Afbeelding


Afbeelding

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Werken zonder kunstraat

Bericht door buckfast_beekeeper » do 19 okt 2006, 19:45

Hallo Tieme,

Waarom wil je van de waswafels af? Contaminatie? Te veel werk? Of wat anders?

Als je zelf je was verwerkt tot wafels, heb je de contaminatie voor een groot deel in eigen handen. Gebruik je hier alleen honingraat voor, zal de contaminatie vrijwel nihil zijn.

Wil je volledig op "zelfbouw" overgaan? Om niet in warbouw verzeild te geraken, zou ik geleidelijk overgaan. Een niet uitgebouwde raam tussen 2 reeds gebouwde. Darrenraat bouwen ze zo vrijwel perfect recht. Waarom zouden ze dat met werksterraat ook niet doen. Na volledige uitbouw verwijder je de reeds uitgebouwde ramen en je geeft ze nieuwe om te bouwen.

Ik vermoed echter een probleem bij het slingeren van deze ramen. Gaan ze voldoende sterk zijn? Gaan ze onderaan vastgebouwd worden voor de stevigheid? Korven werden niet geslingerd maar geperst, daar stelde het probleem zich niet.

Veel succes met je experiment en laat ons het resultaat eens weten.

Ik zal in alle geval nog zelf wafeltjes maken. Mooi tijdverdrijf voor de winter.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Barry Sp
Berichten: 114
Lid geworden op: di 30 aug 2005, 19:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Werken zonder kunstraat

Bericht door Barry Sp » do 19 okt 2006, 20:03

Hoi,

Ik hang er ook wel is lege ramen in zondre kunstraat in maar ze bouwen het raam niet hele maal uit tot aan de hoeken!



B.Speet

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Werken zonder kunstraat

Bericht door Tieme » vr 20 okt 2006, 09:18

Hallo allemaal,

Ik wil het proberen om verschillende redenen.

De eerste is gewoon om te zien of en hoe het kan. Wat doen de bijen met de gegeven vrijheid?

De tweede reden is dat er gedachten de ronde doen dat kleine cellen wellicht de gezondheid van het volk te goede komen. Maar ik heb ook weer gelezen dat de cellen varieren in grootte al naar gelang het ontwikkelingsstadium van de bijen. Ik vraag me dus af of het zult merken aan de bijen dat ze zelf mogen bouwen (gezondheid en haalgedrag).

Een andere reden zou kunnen zijn dat ik liever niet werk met verontreinigde was. Maar om eerlijk te zijn heb ik geen idee of onze kunstraat verontreinigd is. Het laatste jaar heb ik kleine cellen gebruikt, en dat was gecertificeerd biologisch.

En een reden is dat alle ramen dan bruikbaar zijn om als raathoning te verkopen.

Tieme

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Werken zonder kunstraat

Bericht door Dirk Blanken » za 21 okt 2006, 20:35

Tieme schreef:
Hallo allemaal,

Ik zou graag eens in uw collectieve wijsheid putten om en antwoord te krijgen op de volgende vraag:
Hoe kun je zo werken met kasten dat kunstraat niet hoeft te worden gebruikt?

Ik wil volgend jaar een volk alles zelf laten bouwen. De raampjes heb ik voorzien van een driehoekig geleidestripje en bedraad. Het viel me op dat dit voor darreraat goed werkt.

Ik vrees echter dat een zwerm na enkele raten fijn werk te hebben gebouwd over zal gaan op darreraat. Is dit zo en hoe lang duurt dit?

Tieme
Ik denk dat je het het beste uit kan proberen met een grote zwerm want volgens mijn ervaringen bouwen ze vaak anders grotendeels darrenraat.
Zeker is dat het op den duur een rommelje wordt.
Dirk

dertiende

Jan de Graaf
Berichten: 94
Lid geworden op: za 10 dec 2005, 08:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Werken zonder kunstraat

Bericht door Jan de Graaf » do 26 okt 2006, 08:39

Omdat het verzorgen van darren enige aandacht vereist van de werksters, zullen er eerst voldoende (jonge) werksters moeten zijn. Deze moeten namelijk de darren verzorgen. Verder schijnt het zo te zijn dat er een bepaalde verhouding is tussen werksters en darren. Dus als er massaal darrenbroed wordt aangezet, zal daar een andere reden aan ten grondslag liggen. Zwermneigingen, dode koningin, leggende werkster...

De ervaring die ikzelf heb met veelvuldig aanzetten van darrenraat is in een volk, waar in een broedbak 9 mooi uitgebouwde broedramen zitten en 1 honingraam. Aan de onderzijde van het honingraam zal het volk een lege ruimte vinden waar ze darrenraat aanzet. Wanneer dit stuk raat vol zit met gesloten broed, haal ik het weg en vang daarmee een hoop varoamijt. Een nadeel is dat je de verhoudingen tussen werksters en darren wel verstoord.
groet, Jan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten