Kristalisatie van suikerwater

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Kristalisatie van suikerwater

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 27 okt 2006, 13:14

Volgens mij wel eens eerder behandelt......

de laatste portie suikerwater had ik gekookt om dat ik de bijen een hele dikke siroop wilde aanbieden. Dat is gelukt want de meeste kasten zijn loodzwaar. Ik hou van zeer dik ingewinterde volken. Nu bij de laatste sessie is de gekookte oplossing deels gaan kristaliseren in de voerbakken. Vevelend omdat het allemaal zo'n werk is dat er weer uit te krijgen. Voortaan ga ik nooit meer koken. Enkele vragen: hoe kan dit? En hoe kan je het voorkomen (als je nog steeds de suiker gaat koken?)

jp

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kristalisatie van suikerwater

Bericht door Piet Jager » vr 27 okt 2006, 13:29

Jelte Pieter,

Suikeroplossing 3s : 2w niet koken, maar tot aan het koopunt laten komen. Bij het laten afkoelen de deksel er op houden, zodat het gecondenseerde water uit de damp terug kan vloeien in de pan.

!Piet

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kristalisatie van suikerwater

Bericht door Gerard van Gastel » vr 27 okt 2006, 16:39

Ik hou van zeer dik ingewinterde volken
Waarom? goed=goed zou ik zeggen

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Kristalisatie van suikerwater

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 27 okt 2006, 16:54

Dikke siroop was bij mij 3 suiker 1 water. Te dik dus en veel ellende met schoon maken, maar bijen namen het goed op en ze hoefden weinig in te dikken.

jp

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kristalisatie van suikerwater

Bericht door Dirk Blanken » vr 27 okt 2006, 17:47

Jelte de bijen moeten de suiker wel inverteren en dat lijkt me moeilijker als er zo weinig water inzit dat ze het maar net opkunnen nemen.
De einige reden om het tot aan de kook te brengen lijkt me dat het wat langer houdbaar is, maar als je telkens zoveel klaarmaakt als je nodig hebt en de bijen nemen normaal op is het niet nodig.
Volgens mij is de verhouding 3 suiker 2 water de ideale verhouding.
Ik begrijp niet waarom je dat zo doet.
Als je het doet om de bijen met indampen te helpen denk ik dat het niet nodig is zeker niet als de bijen nog broeden waarbij ze vrij veel vocht nodig hebben.
Ik denk dat je ze eerder pest dan ze een plezier doet.
En je kasten worden er zeker niet zwaarder van, dat is afh. van het aantal kilo's suiker wat je er instopt.
Ik geef een simplexkast zo'n 18 kilo, dadant 22 kilo en met de Golzkasten ben ik nog aan het experimenteren maar heb al gemerkt dat het afhankelijk is van de sterkte van het volk.
Een wat kleiner volk heeft in het broedkamergedeelte meer eige voorraad dan de zeer sterke volken.
Dirk

dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 27 gasten