Aalsteren 2007; discussie pagina

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door kreydt » za 25 nov 2006, 17:54

Hennie,

Je legt ten onrechte de nadruk op "fruittelers met bijen". Het zou " niet intensieve hoogstam fruittelers met bijen" moeten zijn. Fruittelen werd tot de jaren '50 als nevenactiviteit uitgeoefend.

Verder omschrijf je de aalstermethode zeer correct.

> om op een eenvoudige manier het zwermen te hanteren.
> toen ik mijn eerste cursus deed, werd de methode op bijna alle cursussen geleerd.
>als tijdgebrek of anderszins bij mij de zaak uit de hand dreigt te lopen, val ik erop terug.

Meer moet het niet zijn!



kg

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 25 nov 2006, 18:29

Je legt ten onrechte de nadruk op "fruittelers met bijen". Het zou " niet intensieve hoogstam fruittelers met bijen" moeten zijn. Fruittelen werd tot de jaren '50 als nevenactiviteit uitgeoefend.
Tja........ik weet niet.....maakt het enig verschil uit? Het gaat er Hennie waarschijnlijk om dat fruittelers bijen als secundair aanhangsel beschouwen. Primair is voor hun fruiteelt, maar bijen zijn daarbij nodig. Simpelheid en overzichtelijkheid -de Aalster methode- biedt dan uitkomst.
Meer moet het niet zijn!
Ik ben het dus oneens met deze visie. Ik vind het veel te negatief. Bovendien klinkt het mij in de oren als 'iets simpels als De Aalster bedrijfsmethode niet ingewikkeld genoeg is voor Nederland als professioneel bijenland (en of course ook Belgie)'.
De Aalster methode kan met allerlei aspecten worden uitgebreid. Deze uitbreidingen kom ik later nog wel op terug. Ten tweede De Aalster methode is uitermate geschikt om verschillende broedpauzes in te lassen die helpen om varroase te verminderen. Bovendien kan met de methode veel raat worden vernieuwd. Ik horo jullie daar niet over. Met name om deze laatste redenen is het dat ik de Aalster bedrijfmethode wil herzien.

Blijft natuurlijk jullie punt staan wat betreft de volksgrootte in het voorjaar. Ook ik denk dat de accenten voor dracht in de vijftiger jaren anders lagen dan nu. Misschien iets minder de nadruk op voorjaar, alhoewel dat meteen ontkracht wordt door Hennie zijn bijdrage: De bedenker van de Aalster methode, de heer Evers, was zelf immers fruitteler.

Veder moet ik erkennen dat ik geen ervaring heb in de fruitteelt. De eerste grote voorjaarsdracht in Fryslan is zo'n beetje de paardebloem, die lang niet altijd goed honingt. Dit jaar ben ik wel van plan om naar het fruit te gaan, maar dat zal dan dienen om de volken te stimuleren en bestuivingsgelden te innen, niet om honing te winnen. Bij mij ligt de piek bij paardebloem, kastanje en esdoorn. Vervolgens linde en de braakligging. Evetueel nog de heide.

jp

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Oude Essink » za 25 nov 2006, 19:00

Ik ben het geheel met je eens JP: de Aalstermethode biedt een zékere en veilige basis voor imkeren vanuit de natuurlijke zwermneiging van honingbijen, en kan met velerlei nuances worden toegepast, wat je ook beoogt met je teeltmethoden.
Ik heb niet meer willen schetsen, dan de historische achtergrond van de methode, waarbij dan ook in ogenschouw genomen moet worden, dat medio de vorige eeuw menig imker nog op de zwarte bij in de korfteelt gefocussed was; d.w.z. late voorjaarsontwikkeling van relatief kleine volken, die pas in de loop van de (voor-) zomer tot ontwikkeling kwamen; terwijl de fruitteelt mikte op volken die veel vroeger in het jaar op sterkte waren en aan de steeds intensievere bestuivingseisen moesten voldoen. De Aalstermethode was in die jaren een revolutionaire ontwikkeling om aansluitend bij de natuurlijke zwermneiging tot vroege sterke volken te komen en toch voor iedere imker vrij eenvoudig toe te passen: allerlei ingewikkelde toestanden met invoer van rassen van heinde en ver, met teeltprogramma's voor zuivere lijnen en weet ik al niet wat, was er niet voor nodig. Iedere imker kon ermee overweg en tot goede resultaten komen.
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 25 nov 2006, 20:23

Hennie en anderen,

jouw laatste stukje lijkt mij een objectieve analyse: de Aalster methode was in de ogen van die tijd een revolutionaire methode, gegrondvest op de situatie van toen. Overstap van korfvolken naar losse bouw, kleinere zwermgrage volken, nieuwe areaal aan dracht: het vorojaar, etc. Nuances en uitbreidingen binnen de methode zijn goed mogelijk.

Ik moet de oorsponkelijke tekst van de Aalster methode nog lezen, maar mij lijkt dat de Aalster methode ook zeer zeker geschikt is om de voorjaarsdracht mee binnen te halen.

jp

ps ik wacht nog op een reactie van Marc en Kreydt, maar wat mij betreft is dit punt genoeg opgehelderd.

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door kreydt » zo 26 nov 2006, 04:31

JP.

De fruitteelt is maar de laatste decenia, een effectieve bedrijfstak geworden. Het was alleen in abdijen en kastelen dat er fruitkultuur bedreven werd, denk maar aan de naam van vele oude varieteiten die verwijzen naar een klooster of een kasteeldomein.
De landbouwers hadden enkele hoogstam bomen staan met varieteiten die plaatsgebonden waren.(maar ook in de steden) Het aantal bomen was afhankelijk van de grootte van de percelen waarop dieren graasden. Met een plantafstand van 45m in het vierkant, is een wei dan wel vlug vol geplant.
Na de eerste WO werden de eerste varieteiten uit Engeland geplant maar het was eerst na de tweede WO dat massaal Amerkaanse rassen werden geplant in een voor die tijd onwaarschinlijke plantafstand van 5m in de rij en 10m tussen de rijen ( ik heb nu een perceeltje met peren die geplant zijn op 0,8m in de rij en 3m tussen de rijen.). De boeren en veehouders werden echte fruittelers in de jaren '50.
Het bijen verhaal is ook iets genuanceerder nl De bijen werden niet gehouden om te bestuiven maar om honing te leveren. Vergeet niet dat vroeger de honing goedkoper was dan suiker.
Ook de methode van korfimkeren was (of is??) toch iets anders dan het imkeren op kasten. ( Welke imker zal het bijvoorbeeld in zijn hoofd halen om nog 2/3 van zijn volken af te zwavelen?) Dat er gebruik werd gemaakt van zwermlustige rassen is in die optiek zeer aannemelijk omdat men elk jaar bijna van nul moest vertrekken om de nodige volken op te bouwen.

Uw opmerking dat ik het aalsteren een minderwaardige methode vind is totaal niet correct. Mijn negatieve toon betreft niet de aalstermethode als zodanig maar het verenigen in het voorjaar. In de boekjes die ik over bijen heb wordt, kan ik nergens een auteur vinden die het voorjaarsverenigen effectief aanraad. (wel vermelden om van kleine overwinterde volkjes een groot te maken)


kg

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 26 nov 2006, 17:03

Kreydt, Hennie OES en alle anderen,

De standpunten wat Aalseteren in het voorjaar betreft zijn uitgewisseld. Wat betreft de volksterkte in het voorjaar: zeer grote volken zijn wellicht nodig in het voorjaar om goed te kunnen bestuiven en veel honing te halen. Gezien bijengezonheid zijn denk ik grote volken minder gewenst.
Gisteren heb ik de door Hans ingescande oospronkelijke pr versie van het Aalseteren gelezen. Een roman gelijk. Ik zal een paar opmerkelijkheden opsommen.

A)als bij de voorjaarsvereniging door de imker geen K. werd gedood dan kwam het voor dat beide K. weken, zoniet maanden naast elkaar leefden (of liever gezegd op elkaar). Mij lijkt dat hierdoor het verenigde volk de volksgrootte explosief toenam. Meteen rijstte bij mij de vraag: waarom deze twee K. niet scheiden door middel van een rooster en deze (goede) stap inlijven in de methode?
B)Uitbreiding in het vroege voorjaar geschiedde alleen maar door uitgebouwde ramen. Dit advies kwam dikwijls voor in die tijd: '˜het zuinigst moet de imker zijn op zijn of haar raten bestand.' Raatbouw kost immers honing was de opvatting. Bovendien hoefden de bijen nu niet aan het bouwen en de K. kon meteen aan de leg. Ook de 6-ramer werd geheel afgeslagen op uitgebouwde ramen! Dit om dezelfde redenen als bij het hoofdvolk. Het boekje verteld niet hoe een beginneling komt aan zoveel uitgebouwde ramen. Wat het punt van raatverniewing betreft, zal de rotatie coefficient zeer laag geweest zijn, omdat als er ergens raat werd vernieuwd dit in de zomer was en maar enkele raatjes.
C)Tot mijn grote verbazing (en onsteltenis) gaat de schrijver helemaal niet in op de voorjaarsdracht. Het enige wat wordt verteld hierover is dat een week voor de voorjaarsdracht het volk verenigd moet worden. Het lijkt wel of in de oorsponkelijke versie de imker geen voorjaarsdracht voorhanden heeft. Groeneveld heb ik zo niet bij de hand, wellicht heeft hij wel de voorjaarsdracht erin op genomen.
D) Koninginnen werden gekweekt door uitsluitend Red-cellen.
E) We hebben uitbreid gespoken over de volksterkte van de bijen in de tijd toen het Aalsteren werd gepromoot. Al lezend kwam ik erachter dat het hoofdvolk net zo groot is dan de 6-ramer. Omdat de beide kantramen eruit gehaald na afloop van de heide en werden vervangen door kantblokken, bleven er dus 8 ramen over. De voorkeur ging zelfs uit naar 7 ramen. Aangezien het hoofdvolk veel oude afgevlogen bijen bezit, kan men aanmenen dat zowel 6-ramer als hoofdvolk een identieke volksterkte aan het begin van het voorjaar bezitten. Wat afvoeren betreft: de 6ramers waren al ingevoerd voordat de hoofdvolken op de stand kwamen (vermindering van de kans op roverij) . De hoofdvolken werden gevoerd met een zeer grote voerbak en in twee rondes afgevoerd. Het (al kleine) broednest werd dus snel naar beneden en naar voren gedrukt en dit in een week tijd.


jp

J.L.Trip
Berichten: 69
Lid geworden op: do 30 okt 2003, 10:28
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door J.L.Trip » zo 26 nov 2006, 18:48

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Meteen rijstte bij mij de vraag: waarom deze twee K. niet scheiden door middel van een rooster en deze (goede) stap inlijven in de methode?
Dat is een andere methode dan de Aalster, n.l.: La ruche gratte ciel à pluieurs reines, van M. Dugat. ( Een een systeem met meerdere koninginnen in één kast).

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 26 nov 2006, 21:07

Klopt, ook in Amerika is er volop geexperimenteerd met het twee koninginnenstelsel. Het gaat mij er eigenlijk meer om het feit dat de schrijver het voorkomen (of in leven blijven) van een tweede koningin in verenigde volk als algemeen deed vorokomen en hierin een voordeel zag. Bewust een moerrooster leggen om deze om er zeker van te zijn de twee koninginnen tijdelijk naast elkaar te houden was maar zeer eenvoudig geweest.

jp

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 26 nov 2006, 22:43

JP schreef: Ik wil u nog even wijzen op de poll over darrenraat inhangen. Heeft u al gestemd?? Ik wil deze poll later gebruiken in deze serie.

Jelte Pieter, volgens mij heb je jouw vraag niet goed gesteld. Je vraagt wie er darrenraat inhangt in het voorjaar. Dat doen velen.
Waar het jou echter om gaat is "wie er darrenraat inhangt om meer darren van een gewenst ras te krijgen" d.w.z. wie de darrenraat niet uitsnijdt, maar het broed juist tot wasdom laat komen.

P.s.: wat een overdosis aan pollen "in de lucht", 4 in 3 dagen.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 26 nov 2006, 23:08

Jelte Pieter, volgens mij heb je jouw vraag niet goed gesteld. Je vraagt wie er darrenraat inhangt in het voorjaar. Dat doen velen.
Dit is trouwens ook maar de vraag, maar akkoord had de vraag anders moeten stellen. Hierbij dus herstel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten