Aalsteren 2007; discussie pagina

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 21 nov 2006, 17:58

De stappen van de hernieuwde Aalster-methode (concept)
Naar mijn mening is hier helemaal geen sprake van een vernieuwing van de Aalster-methode en wordt er tenonrechte een link gelegd naar deze methode. De voorgestelde "methode" bevat naar mijn mening ook geen aanknopingspunten om tekomen tot een makkelijke productieve bijenhouderij en gezondere bijen. Omdat,zoals de zaak beschreven tot nu toe, geen sterke volken met veel broed worden verkregen in het voorjaar.De zomerdracht bij de Aalster-methode kan alleen worden binnen gehaald als de volken op het einde van de fruitbloei ongeveer 14 broedkamerramen broed hebben.
Ad Staals.
Ik ben het niet helemaal eens met wat je schrijft. Wat is karakteristiek voor de Aalster methode?? Dat is in feite maar een ding. Het versterken van de hoofdvolken met (vlieg) bijen van een assistent volk. Dat is de binnenste kern lijkt me.
Ik wil het overwinteren op 6-ramers afschaffen en dus ook de vroege vereniging. Wat ik in tact laat is het afvliegen van haalbijen voor de zomerdracht.
Wat betreft het punt van de voorjaarsdracht wil ik proberen binnen te halen zonder te verenigen. Ik heb van morgen aangegeven dit te doen door de K. op een lage honingkamer te zetten. Dit zou idd wel eens tot gevolgen kunnen hebben dat er te weinig bijen worden geboren voor de zomer dracht. Beter is dan om ipv de lage kamer een normale broedkamer te gebruiken. Ook dan zal waarschijnlijk de zwermstemming wel vroeg genoeg op gang komen. Het aantal bijen wat je dan krijgt is dus afkomstig van twee broedbakken. Een broed bak die later als honing kamer dient (uitlopend broed) en een uit te bouwen onderste broedbak. Lijkt mij heel wat bijen.

jp

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door A.A. Staals » di 21 nov 2006, 18:57

jp
Tot de Aalster-methode hoort ook overwinteren van veger en verenigen in het voorjaar.(zie Bijenhouden met succes van van Gool blz. 219)En het lijkt mij, trouwens ik weet het zeker,dat die tweevolken verenigd op het juiste moment,een volk oplevert dat groter is en eerder zwermt dan wat jij voostelt.

ad staals

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door kreydt » di 21 nov 2006, 20:03

Lees eens over het rotatie systeem van Celler. Mogelijk geeft dit systeem een nieuwe invalshoek.
Een sterk jong volk heeft meer kans om probleemloos te overwinteren en klaar te zijn voor de voorjaarsdracht. ( in Haspengouw, fruitstreek, is er geen massale zomerdracht )

http://www.laves.niedersachsen.de
Keuzeknoppen; Tiere >> Bienenkunde >> Informationsmaterial >> Informationblätter >> Bienenhaltung in der Rotation


kg

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door A.A. Staals » di 21 nov 2006, 20:55

kreydt schreef:
Lees eens over het rotatie systeem van Celler. Mogelijk geeft dit systeem een nieuwe invalshoek.
Een sterk jong volk heeft meer kans om probleemloos te overwinteren en klaar te zijn voor de voorjaarsdracht.


Helemaal mee eens. Een nieuw volk zwerm of veger,zal makkelijker overwinteren dan een "oud" volk, maar ook dit oude volk kan goed de winter door, als het tijdig een effectieve varroa bestrijding heeft ondergaan. Tijdig wil zeggen direct na de zomer dracht. En dan zal dit oude + jongevolk, indien op op de juiste wijze verenigd, de beste kans hebben de voorjaarsdracht binnen te halen.
ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 21 nov 2006, 23:07

Opnieuw een reactie, per ongeluk gedelete:

Met het herzien van de Aalster bedrijfsmethode probeer ik te appelleren aan een nieuw en veranderd denken in imkerland (aangehaald door Piet!). Dit lijkt mij noodzakelijk aangezien er steeds meer onverklaarbare sterfte is wat wel eens het mede gevolg kan zijn aan ingeslopen dogma's bij de imker. Ik denk dat we af moeten van de reeks groter, groter, grootst. Overgrote vleesvolken als bij Buckfast die non-stop doorbroeden is daarvan een karakteristiek voorbeeld vanuit de praktijk.
Het herzien van een methode houdt wat mij betreft niet in het kwakkeloos kopiëren van de methode maar juist het up daten van het geheel met de kennis van nu, zodat de methode er weer een tijdje tegenaan kan. De vroege voorjaars vereniging is zo'n onderdeel wat beter niet kan worden gekopieerd.

Ik heb al min of meer door laten schemeren waarom ik dit onderdeel uit de methode wil hebben:
a) ik heb het idee dat de bijenvolken van nu groter zijn dan in de jaren vijftig, verenigen is dus niet nodig;
b)verenigingen in het voorjaar is kapitaal vernietiging(denk ook aan al het werk om extra volken in te winteren);
c)en heel belangrijk: verenigen brengt extra risic met zich mee wat betreft ziekte overdracht tussen volken. Overigens is dit punt ook van belang bij het laten afvliegen van de 6-ramers op de hoofdvolken later in seizoen.

Ik denk dat als er met twee bakken op broedkamerformaat wordt gewerkt er a) genoeg kans is om een hele broedkamer voorjaars honing te oogsten en b) er nog voldoende bijen overblijven om de in combinatie met de afgevlogen bijen van de 6-ramer de linde dracht optimaal te benutten.
Mocht dit niet het geval zijn dat moet toch overwogen worden om opnieuw te verenigen in het voorjaar.

PS 1 Bij mij en anderen is gebleken dat kleine volkjes enorm sterk de winter uit kunnen komen. Maar hoe dit punt in de Aalster methode in te passen is mij vooralsnog niet helemaal duidelijk.

PS 2 Ik bezit de Van Gool uit 1955, tweede druk. Dit boekje gaat maar tot pagina 208. Van Gool omarmt dus de Aalster methode relatief laat, want de methode is al gepubliceerd voor 1955 als ik het goed heb.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 22 nov 2006, 10:36

Hans H. ik ben zeer benieuwd naar je reactie.

jp

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door hans hoogendoorn » wo 22 nov 2006, 10:51

Hoi JP. Benieuwd naar mijn reactie. Ik volg de discussie met belangstelling,
maar heb op dit moment jammer genoeg niet de tijd (komt wel !)
om de geschreven details van het nieuwe Aalsteren volledig uit te pluizen.

Mijn eigen NU situatie ernaast zetten is makkelijker, bij deze :

Verenigen, broed en ander materiaal uitwisselen is momenteel riskant vanwege de verschijnselen van ziekte en verdwijnen.
De rotatiemethode zegt volgens mij, dat een (wild)volk als eenheid maximaal anderhalf jaar wordt.
En dat nieuw opgezette volken met een jonge koningin straks een gezondere uitwintering hebben.

Het verhaal gaat ook nog over een slechte stuifmeeldracht voor de productievolken oude stijl in het najaar op woudhoning.
Dit terzijde deze discussie. Ik plak dit hier niet overheen, maar ernaast.

DAAROM heb ik de jonge koninginnen van 2005 zelfstandig meestal zonder aanvulling laten groeien tot een inwinterbaar volk.
De oude koninginnen heb ik ook met eigen volk ingewinterd.
De sterktes zijn wisselend en dus minder gunstig.

Voorlopig twee maal zoveel volken dus (extra materiaal, nood breekt wet),
want in het voorjaar ga ook ik niet verenigen. De sterksten gaan naar de voorjaars-dracht.
De rest zie ik dan wel : Wat is er over. Wat zie ik terug van de rotatie-theorie.
Wat ga ik gebruiken voor de teelt. Wie gaan op Zomer en Heidedracht.
Ben ik in de gelegenheid om een getroffen collega weer op gang te helpen.

En natuurlijk een Aalsterproef ala deze discussie.
Ik zal Piet niet uitdagen [;)]. Wel hoop ik ook op bijdragen van wat oude rotten.
Met dank aan JePe natuurlijk, die de koe hier bij de horens heeft genomen.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 22 nov 2006, 11:22

DAAROM heb ik de jonge koninginnen van 2005 zelfstandig meestal zonder aanvulling laten groeien tot een inwinterbaar volk.
De oude koninginnen heb ik ook met eigen volk ingewinterd.
De sterktes zijn wisselend en dus minder gunstig.

Voorlopig twee maal zoveel volken dus (extra materiaal, nood breekt wet),
want in het voorjaar ga ook ik niet verenigen. De sterksten gaan naar de voorjaars-dracht.
De rest zie ik dan wel : Wat is er over. Wat zie ik terug van de rotatie-theorie.
Wat ga ik gebruiken voor de teelt. Wie gaan op Zomer en Heidedracht.
Ben ik in de gelegenheid om een getroffen collega weer op gang te helpen.
Hans,

beter kan ik niet beschrijven in feite hoe ik imker!!! Zo imker ik dus ook!! Ik laat elk volk zelfstandig uitgroeien. Dat werkt zere goed tegen ziekteoverdracht en (horizontale? verspreding van varroa).Het komt er op neer dat ik bijna nooit verenig tenzij ik eens een darrenbroedig volk heb. Het is alleen een ramp wat betreft ongelijke volksterkte en het op niveau krijgen van goede haalvolken. Daarom dus Aalsteren.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Hans van der Post. » do 23 nov 2006, 20:35

DE AALSTER BEDRIJFSMETHODE

Schrijver: H. van Gool, oud-leraar in algemene dienst
bij het rijksbijenteeltconsulentschap Tilburg

Imker: J. van Aarts, leraar in algemene dienst bij het
Rijksbijenteeltconsulentschap Wageningen en

Fotograaf: R.P. Groenveld, secretaris-penningmeester
VBBN en redacteur van het maandschrift
voor bijenteelt, te Wageningen.

Uitgave: Bijenhuis, Wageningen (1954)

[img]../beeld/h/hansvdpost/hans_inh-aalstermethode.gif[/img]
Ik heb het oorspronkelijke uitgaven van de methode ingescand en in pdf file gezet en de cd gebrand.
Als er belangstelling is kunt u mij en mail sturen. j.vd.postapenstaarthccnet.nl
Kosten: materaal en portie totaal 4 euro
Verder vond ik de cd zo "leeg" en heb ik eens op mijn harde schijf gezocht zie de inhoud.








Hans

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 24 nov 2006, 12:05

Hans, ontzettend leuk en erg bedankt.

PS ik wist niet dat Van Gool (mede) eigenlijk de Aalster methode heeft geintroduceerd.

jp

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten