imker materialen tentoonstelling te PRAAG.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

imker materialen tentoonstelling te PRAAG.

Bericht door jaap » za 16 dec 2006, 20:52

Afbeelding

Hallo. Weer een berichtje van Texel. Wij zijn naar een bijen- materialenbeurs geweest in PRAAG. Dat vind ik een aanrader. Je ziet een hele andere bijen cultuur. Er waren enkele standhouders met grote apparaten zoals een honing slinger voor 40 ramen! Etc. Hier een foto van Ing.Jan Jindra met een simpel, verbouwde steekwagen met fiets- wielen en hefboom om de kasten alleen op de aanhanger te tillen.Het werkt perfect! De witte bijenkast die u ziet is van KARTON. Werkt ook goed. Helaas was er een taalbarriere. Maar we zijn een heel eind gekomen. Zijn web site is: http://www.sweb.cz/jjvcela een aanrader. De tekening van de til-steekwagen staat er op. Leuk om in de winter te knutselen. Groeten van een winderig Texel. p.s. Het is buiten 8 graden.


jager

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: imker materialen tentoonstelling te PRAAG.

Bericht door de vos roger » za 16 dec 2006, 22:36

Mooie foto's op die site ,vooral die bijenkasten met die wanden in stro.

roger

H.S. Kok
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: imker materialen tentoonstelling te PRAAG.

Bericht door H.S. Kok » zo 17 dec 2006, 11:48

Wij zijn naar een bijen- materialenbeurs geweest in PRAAG.
Jaap , kan je een verslagje maken van je indrukken in Praag?
Waren er volgens jou weten nog meer Nederlanders aanwezig ?
Wie heb je allemaal ontmoet ?
De volgende beurs zal in Bratislava (Slowakije)gehouden worden.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: imker materialen tentoonstelling te PRAAG.

Bericht door apiario » zo 17 dec 2006, 16:26

Mieterse site Jaap

Doordat mijn brilletje niet best meer is zie ik de letters niet zo scherp maar ik begrijp het een ander wel.

Heb je nog meer nieuws daar vandaan?

jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: imker materialen tentoonstelling te PRAAG.

Bericht door jaap » vr 29 dec 2006, 23:48

Afbeelding
Hallo. Weer even een berichtje van Texel. Wat u op deze foto ziet is verbeterd model roterende bijenkast. De fabriek noemt hem de ROTAPI. Deze kast is geheel van plastik. Het oude model dat in het bijenhuis stond is iets anders b.v. het half ronde afsluitluikje dat op de rotapi ligt is van hout en zit verwerkt in de houten kast. De verkoper noemde dit het nieuwe imkeren. Geen mijten en geen zwermen . Als alles goed gaat dan is een oogst mogelijk van 100 kilo per jaar. De tijd die men aan een kast besteedt per jaar is ongeveer 1 uur. Normaal is dat veel langer ,ongeveer 5 uur volgens de verkoper. De kast die in het bijenhuis stond is nu op Texel.. De website van de firma is http://www.AniVet.hu die beveel ik aan . Het is een firma die een breed assortiment heeft voor de agrariërs. Het ligt in mijn bedoeling dat ik in het voorjaar naar de firma toe ga om er verder mee te leren omgaan. Die afspraak heb ik gemaakt. De gebruiksaanwijzing staat ook op de website van AniVet. Alleen niet in het nederlands. Dat is jammer. Misschien kan iemand het voor mij vertalen? Groeten van Texel JAAP


jager

Gebruikersavatar
croy
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 18:46
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: noord Brabant NL
Contacteer:

Re: imker materialen tentoonstelling te PRAAG.

Bericht door croy » za 30 dec 2006, 14:23

Wat kost de kast eigelijk

Croy
jaap schreef:
Afbeelding
Hallo. Weer even een berichtje van Texel. Wat u op deze foto ziet is verbeterd model roterende bijenkast. De fabriek noemt hem de ROTAPI. Deze kast is geheel van plastik. Het oude model dat in het bijenhuis stond is iets anders b.v. het half ronde afsluitluikje dat op de rotapi ligt is van hout en zit verwerkt in de houten kast. De verkoper noemde dit het nieuwe imkeren. Geen mijten en geen zwermen . Als alles goed gaat dan is een oogst mogelijk van 100 kilo per jaar. De tijd die men aan een kast besteedt per jaar is ongeveer 1 uur. Normaal is dat veel langer ,ongeveer 5 uur volgens de verkoper. De kast die in het bijenhuis stond is nu op Texel.. De website van de firma is http://www.AniVet.hu die beveel ik aan . Het is een firma die een breed assortiment heeft voor de agrariërs. Het ligt in mijn bedoeling dat ik in het voorjaar naar de firma toe ga om er verder mee te leren omgaan. Die afspraak heb ik gemaakt. De gebruiksaanwijzing staat ook op de website van AniVet. Alleen niet in het nederlands. Dat is jammer. Misschien kan iemand het voor mij vertalen? Groeten van Texel JAAP


jager

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: imker materialen tentoonstelling te PRAAG.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 30 dec 2006, 14:47

Dat ding ziet er echt prachtig uit, maar een gehele beschrijving van de kast staat er niet bij. Vermoedelijk is de kast gemaakt van een soort kunststof onderhoudsvriendelijk materiaal.

jp

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: imker materialen tentoonstelling te PRAAG.

Bericht door apiario » za 30 dec 2006, 16:41

Hee Jaap, Mooie foto,s als ik het goed bekijk dan is de trommel
het zelfde als jij die gekocht heb van het bijenhuis. Alleen het huis is fituristis gemaakt Nu is ook mooi de ronde vorm te zien.

Zoals ik al heb gezegd,ik heb nu 5 Ronde kasten
Twee ervan gaan op 40cm ronde ramen draaie deze zomer. Ik kreeg het idee dat ik de eersten te klein heb gemaakt Vooral met het inwinteren dacht ik in de problemen te komen. Deze winter heb ik gewoon de boven bak er op laten staan. Dus ze "winteren'" op vierkante ramen. Die bak zet ik srtaks weer onder op en dan draait het weer normaal.

Met de nieuwe ramen (40cm)ga ik wel inwinteren.Tot nu toe blij ik wel het idee behouden dat mijten ee hekel aan draaien hebben. en iderdaad het geeft minder werk ,maar je moet het wel een beetje leren.

Bertus

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: imker materialen tentoonstelling te PRAAG.

Bericht door hans hoogendoorn » za 30 dec 2006, 17:56

Mijn vraag is of de ronde kunsstof ramen of andere onderdelen ook los te koop zijn. Dan ga ik zeker een paar kasten maken.
Op de Anivet-site vind ik wel een engelse en duitse beschrijving, maar ik vind nergens prijzen .....

Vertalen kan misschien via een site als http://www.hongarijepagina.nl/modules.p ... e_Vertalen
Slavische talen liggen niet eenvoudig.
Alleen bij mij werkt deze link momenteel niet goed.

Gaat het bijenhuis deze kast en ramen misschien verkopen.
Anivet heeft alleen wederverkopers in de oostblok landen.
De duitse zusterwinkels hebben ze (nog) niet in de catalogi staan.
Boedapest is hier 14 uur rijden vandaan.

Trouwens een leuke link Jaap, die je hierboven hebt gegeven.
Andere cultuur en andere idee-en.
Het steekkarretje met lift vind ik een topper.

!HaHo!

frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: imker materialen tentoonstelling te PRAAG.

Bericht door frits dalm » zo 31 dec 2006, 02:48

Hans,
Snap best dat het hongaars niet gemakkelijk
te vertalen is,is verwantmet het fins en dus
een taal die verwant is aan een mongoolse taal.
Dus geen verwantschap met welke slavische taal
dan ook.
Roemeens bv is een romaanse taal en ook geen
slavische taal

Frits

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten