35 mm in Dadant

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

35 mm in Dadant

Bericht door LWPisa » zo 07 jan 2007, 20:36

L.S.,

Wie werkt er met 35 mm raatafstand in Dadantkasten en kan mij vertellen of er afstandsrepen te koop zijn of worden die zelf geknutselt?

vrolijke groet,
L.

lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 35 mm in Dadant

Bericht door lamheuv » ma 08 jan 2007, 08:55

Hoi, Afstandsrepen voor Dadantkasten zijn te koop bij het Bijenhuis en hun depots.
Art.nr. 22744 per paar 1,85 Euro in 2005.
Zal nu wel niet veel duurder zijn.

Succes ermee.
M.vr.gr. Elze Lammerts.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 35 mm in Dadant

Bericht door Dirk Blanken » ma 08 jan 2007, 15:19

Als er 12 ramen in Dadantkasten zitten heb je 38 mm afstand.
Bij 35 mm zitten er 13 ramen in.
Deze afwijkende afstandsrepen heb ik aan geschaft via het Ielgat in Amen 35 9446 PA Amen. tel 0592 389349, Ze zijn in de winter alleen woensdagmiddag open.
In de prijslijst van het bijenhuis zie ik ze niet staan, vandaar mijn reactie.

Dirk

LWPisa schreef:
L.S.,

Wie werkt er met 35 mm raatafstand in Dadantkasten en kan mij vertellen of er afstandsrepen te koop zijn of worden die zelf geknutselt?

vrolijke groet,
L.
dertiende

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: 35 mm in Dadant

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 08 jan 2007, 19:46

Er zijn nog meer mogelijkheden.
Gebruik een geleidestrip dan behoef je de ramen niet uit de sparingen te wippen.
De ramen voorzie je van drie Push-pins dat zijn punaises met een grote dop van plastic te koop bij de kantoorboekhandel een doos van 200 stuks kost ca €7,25.
Je komt dan excact op 35 mm uit, raampje + dopje.
Wel even kijken of je de goeie koopt er zijn nl ook met een bolle kop dan kom je op 36mm.
Neem ze met een platte kop.
Doe je er twee bovenaan en een in de onderlat, heb je direkt de ramen "vast" staan als je gaat reizen, kunnen ze nl niet meer schudden van onderen.
Door er een aan de onderzijde te plaatsen heb je ook een vaste maat aan de onderzijde.
Vier stuks kan natuurlijk ook.
De ramen kan je dan doorschuiven over de geleiding ipv eruit te tillen en verplaatsen, is voor de bijtjes ook rustiger en voorkomt stukdrukken tussen de ramen in.


gerard.b.w.vos

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 35 mm in Dadant

Bericht door Dirk Blanken » ma 08 jan 2007, 21:35

Gerard dat hangt toch helemaal af van de breedte van de ramen die mensen gebruiken.
Het normale hollandse spaarkastraam is 22 mm breed.
Het Dadantraam is 28 mm.
En de Duitse ramen zijn vaak 25 mm breed.
De afstanddopjes zijn dan in het laatste geval precies 10 mm om de afstand van 35 mm te bewerkstelligen.
Om 35 mm voor het normale spaarkastraam ( 22 mm breed) te verkrijgen zou je afstanddopjes van 35 - 22 mm = 13 mm moeten hebben.
Dat is het probleem, die zijn er gewoon niet.

De afstandsdopjes gaan uit van 25 mm en zijn dus standaard 10 mm.

Ik heb overal geinformeerd maar je moet gewoon zorgen dat je ramen 25 mm breed zijn + 10 = 35mm

Ik kan iedereen adviseren om pas dingen te gaan veranderen als je zeker weet dat het mogelijk is.

Resumerend:
Als je de afstand van 35 mm wilt aanhouden, de meest natuurlijke afstand dan moet je als je glijlijsten gebruikt en het normale spaarkastraam van 22 mm breedte, afstanddopjes van 13 mm breed gebruiken en die zijn er gewoon niet, dus ben je verplicht om afstandslijsten te gebruiken.

Gerard kan best gelijk hebben maar hij heeft het niet over de breedte van het raam en dat is nou zo belangrijk.
Als je zoiets veranderd dan moet je er van verzekerd zijn dat het voortduurt.

Dirk


gerard.b.w.vos schreef:
Er zijn nog meer mogelijkheden.
Gebruik een geleidestrip dan behoef je de ramen niet uit de sparingen te wippen.
De ramen voorzie je van drie Push-pins dat zijn punaises met een grote dop van plastic te koop bij de kantoorboekhandel een doos van 200 stuks kost ca €7,25.
Je komt dan excact op 35 mm uit, raampje + dopje.
Wel even kijken of je de goeie koopt er zijn nl ook met een bolle kop dan kom je op 36mm.
Neem ze met een platte kop.
Doe je er twee bovenaan en een in de onderlat, heb je direkt de ramen "vast" staan als je gaat reizen, kunnen ze nl niet meer schudden van onderen.
Door er een aan de onderzijde te plaatsen heb je ook een vaste maat aan de onderzijde.
Vier stuks kan natuurlijk ook.
De ramen kan je dan doorschuiven over de geleiding ipv eruit te tillen en verplaatsen, is voor de bijtjes ook rustiger en voorkomt stukdrukken tussen de ramen in.



gerard.b.w.vos
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten