betonplex

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: betonplex

Bericht door apiario » do 11 jan 2007, 10:47

Redcardar (Thuja plicata)

Bezit een vluchtige stof(olieachtig) plicata. Deze stof is onmiddelijk
te ruiken als men het bewerkt. Het doet aan Ceder denken , maar is het niet. Schimmels hebben een hekel aan deze stof en zullen daarom het hout niet aan tasten. Nog een eigenschap wat vele hout soorten bezitten is dat de onderkant en bovenkant van de houtvaten worden afgesloten (thylen)waardoor het ook bijna geen vocht meer op neemt als het eenmaal gedroogd is. Bij dukdalfen die 60 jaar in het water hadden gestaan was de binnen kant nog droog. Soms is die eigenschap er niet dan is het hout in de korste keren verrot (Beuken) Het is ideaal voor bijenkasten Duurzaamheids klasse 1 Een nadeel is het is wat aan de zachte kant.
Dus dat redcedar vocht opneemt, is minimaal

PS Het is een naaldhoutsoort Komt uit Noord Amerika en Canada

arjan_vanderveen
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 09 nov 2005, 08:25
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: betonplex

Bericht door arjan_vanderveen » do 11 jan 2007, 12:19

Ik heb al 20 jaar kasten van betonplex. Ze zijn inderdaad erg zwaar, maar als je niet reist is dat niet zo'n probleem. De honingkamers heb ik overigens wel van 'gewoon' multiplex gemaakt. Met vocht heb ik nooit veel problemen gehad omdat er genoeg hout inzit wat vocht opneemt en zorg voor voldoende bodemventilatie. De duurzaamheid is erg groot t.o.v. ander hout, als je niet zo vaak tijd hebt om te schilderen.

Groet, Arjan

earnest
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 04 nov 2001, 18:46
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: betonplex

Bericht door earnest » do 11 jan 2007, 17:24

Betonplexplaten... zwaar? Komaan, zoek een voortreffelijke houthandelaar, die verkoopt je betonplexplaat van 18 mm die bestaat uit een 10-tal laagjes van berkenhout (recent moeilijker aan te geraken)of "canadahout" me dunkt, dat laatste vraag ik nog eens na. Ultra-licht is dat. Dergelijke kasten houden sinds medio 80'er jaren nog altijd stand in weer en wind (reizen!). Af en toe wel het kops hout een instrijken. Condens, zeg je? Geen last van: 't stroomt er af en via een zeer ruime, goed verluchte bodem ben je (de bijen)'t zo kwijt. Geen beschimmelde ramen. Of dacht je dat de Segebergerkasten (momenteel hoog aangeschreven)vochtabsorberend zijn? Betonplex is duurder, dat wel. Op termijn loont het zich ruimschoots.[;)]
Werner

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: betonplex

Bericht door de vos roger » do 11 jan 2007, 18:40

Zo denk ik er ook over Werner !!![;)]

roger

s.heere
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 04 jul 2005, 19:13
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: betonplex

Bericht door s.heere » do 11 jan 2007, 23:40

ik heb ook div kasten van 18 mm berkenmultiplex met een filmlaag er op.
neemt totaal geen vocht op maar met een vetilatiebodem totaal geen last van vocht en bevalt erg goed en maar ik ga ze binnen kort ook van 15mm dik maken stuk lichter wie heef daar ervaring mee.

groetjes
sjaak

arjan_vanderveen
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 09 nov 2005, 08:25
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: betonplex

Bericht door arjan_vanderveen » vr 12 jan 2007, 13:34

earnest schreef:
Betonplexplaten... zwaar? Komaan, zoek een voortreffelijke houthandelaar, die verkoopt je betonplexplaat van 18 mm die bestaat uit een 10-tal laagjes van berkenhout (recent moeilijker aan te geraken)of "canadahout" me dunkt, dat laatste vraag ik nog eens na. Ultra-licht is dat. Dergelijke kasten houden sinds medio 80'er jaren nog altijd stand in weer en wind (reizen!). Af en toe wel het kops hout een instrijken. Condens, zeg je? Geen last van: 't stroomt er af en via een zeer ruime, goed verluchte bodem ben je (de bijen)'t zo kwijt. Geen beschimmelde ramen. Of dacht je dat de Segebergerkasten (momenteel hoog aangeschreven)vochtabsorberend zijn? Betonplex is duurder, dat wel. Op termijn loont het zich ruimschoots.[;)]
Werner

Tja, ik had het hout gratis en was destijds nog student dus nam ik dat gewicht voor lief....

Arjan

earnest
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 04 nov 2001, 18:46
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: betonplex

Bericht door earnest » vr 12 jan 2007, 16:55

GRATIS, student, jong... je zoudt't voor minder voor lief nemen, Arjan. Kom daarnet van de chiropractor: tenniselleboog misschien, pijn in de schouder zeker, overbelasting alleszins... tja dan weet je 't. Ik probeer me deze winter nog een bijenkast-takel-transport-karretje aaneen te lassen: genre "duveltje" (niet te verwarren met Vlaamse godendrank) met kruiwagenwiel en takel. Heb wel al een idee. Mocht je me ter zake enige tip kunnen geven, dan zou dat voor mijn overbelaste schouder erg welkom zijn.
Hou je haaks ondertussen, Arjan
Werner

Gebruikersavatar
weertman
Berichten: 71
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 20:50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: betonplex

Bericht door weertman » vr 12 jan 2007, 17:32

Werner als je het bijenkast-takel-transport-karretje klaar hebt
zet er eens een paar foto's van op het Forum.

Vanuit het "Sallandsche"

Manni Weertman

earnest
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 04 nov 2001, 18:46
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: betonplex

Bericht door earnest » zo 14 jan 2007, 23:41

Beloofd, Manni

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: betonplex

Bericht door Jaap v.Popering » ma 15 jan 2007, 18:46

apiario schreef:
Redcardar (Thuja plicata)

Bezit een vluchtige stof(olieachtig) plicata. Deze stof is onmiddelijk
te ruiken als men het bewerkt. Het doet aan Ceder denken , maar is het niet. Schimmels hebben een hekel aan deze stof en zullen daarom het hout niet aan tasten. Nog een eigenschap wat vele hout soorten bezitten is dat de onderkant en bovenkant van de houtvaten worden afgesloten (thylen)waardoor het ook bijna geen vocht meer op neemt als het eenmaal gedroogd is. Bij dukdalfen die 60 jaar in het water hadden gestaan was de binnen kant nog droog. Soms is die eigenschap er niet dan is het hout in de korste keren verrot (Beuken) Het is ideaal voor bijenkasten Duurzaamheids klasse 1 Een nadeel is het is wat aan de zachte kant.
Dus dat redcedar vocht opneemt, is minimaal

PS Het is een naaldhoutsoort Komt uit Noord Amerika en Canada
Ducdalfen zijn niet van redcedar gemaakt , maar van S.O.B. of kapbalken .
dat is het zwaarste hout wat bestaat en het blijft in water niet drijven .het zinkt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten