betonplex

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
jveldik
Berichten: 40
Lid geworden op: di 21 mei 2002, 13:10
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ochten, Nederland
Contacteer:

Re: betonplex

Bericht door jveldik » ma 15 jan 2007, 19:55

Beste Bertus,

Je schrijft:"Bij dukdalfen die 60 jaar in het water hadden gestaan was de binnen kant nog droog."

In de waterbouw wordt niet of nauwelijks naaldhout toegepast. Zo ver ik weet soms voor damwanden en/of paalfunderingen onder de waterspiegel. Voor de waterbouwkundige constructies werd vroeger veel eiken toegepast. Ivm de paalworm wordt tegenwoordig alleen tropisch hardhout met FSC-keurmerk gebruikt. De laatste jaren is Robinia in opkomst.

Verder schrijf je:"Het is ideaal voor bijenkasten Duurzaamheids klasse 1 Een nadeel is het is wat aan de zachte kant."
Duurzaamheids klasse 1 is de meest duurzame houtklasse. Voorbeelden zijn Azobé, Demerara groenhart, Merbau, Angelim Vermelhom enz. Dit zijn over het algemeen zware, harde en niet makkelijk te bewerken maar zeer duurzame houtsoorten. Het is niet echt aan te raden deze houtsoorten toe te passen voor de bijenkasten. Ook omdat sommige van deze houtsoorten een penetrante lucht hebben.

Er is volgens het tabellenboek bouw- en waterbouwkunde één naaldhout soort met duurzaamheids klasse 1 nl. Incense cedar. Red cedar heeft een duurzaamheidsklasse 2. Nadeel van de cedar soorten is dat deze niet slijtvast zijn. Bijvoorbeeld tpv hoeken waar je met de beitel steekt ontstaat er snel slijtage.

Persoonlijk gebruik ik het liefs grenen. Je moet schilderen en de kasten hebben een kortere levensduur maar het is slijtvaster dan Red cedar.

Met vriendelijke groet,

Johan van Eldik

Bron: Tabellen voor de bouw- en waterbouwkunde.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: betonplex

Bericht door apiario » ma 15 jan 2007, 21:06

Bij dukdalfen die 60 jaar in het water hadden gestaan was de binnen kant nog droog."

Ha, die Johan,

Inderdaad heb ik ook nog nooit dukdalven gezien van naaldhout.Of het moet Oregon zijn geweest, Maar
Azobe, Demerara Groenhart,het zeer bekende Basralocus. Die paalworm bestendig zijn. Het ging er om dat niet alle houtssoorten per definitie veel vocht op nemen Duurzaamheid klasse 1 gaat 40jaar mee gebaseerd op de scheiding water en lucht Klasse 2 zal iets minder zijn.
Ik meende dat Incence Cedar veel voor potloden gebruikt werd. Maar dat weet ik niet zo goed meer. Maar na duizenden m3 meter Redcar verwerkt te hebben vond ik het wat aan de zachte kant. Want probeer maar eens met een nagel over het hout te gaan er staat geheid een kras op.Wat ook leuk is te vermelden is dat Canada er dakpannen van maakt (Cingels of zo iets) Maar de meeste hardhout soorten zijn inderdaad minder geschikt voor bijenkasten. In Brasil trof ik Eucalyptushout voor bijenkasten aan maar daar was men nu veel overgegaan op grenen ,het welk geïmpregneerd was met een wasachtige substantie.
Maar toch leuk even met je van gedachten te hebben gewisseld over hout en bijenkasten. Ik heb er 17 Jaar tot aan mijn oren ingezeten.

Met vriendelijke groet

Bertus

Bron: Uit mijn blote bol.

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: betonplex

Bericht door de vos roger » ma 15 jan 2007, 22:00

Ja Bertus,en ik zat er ongeveer 40j tot over mijn oren in .[;)]
Johan,Grenen zal ook wel gemakkelijker bewerken dan Red Cedar.
Let er wel op als je grenen kiest,keur eerst het hout,kijk naar het kopshout van de planken waar de jaarringen heel dicht tegen elkaar liggen (trage groei)dat zijn de beste, en neem ook de zwaarste planken eruit .De duurzaamheidsklassen van Grenen variëren tussen de 3 en 4,wat wil zeggen klasse 3= 10 tot15jaar onbehandeld in contact met de grond,klasse 4 =5 tot 10jaar .Dus als je bijenkasten droog en van de grond in een bijenhal staan zullen de jaren aanzienlijk hoger zijn.
groetjes

roger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten