Vlechtband te koop bij Mendel in Apeldoorn

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Vlechtband te koop bij Mendel in Apeldoorn

Bericht door Bart de Coo » za 20 jan 2007, 14:59

Bij de gebroeders Mendel in Apeldoorn kun je pitband krijgen in alle geuren en kleuren, soorten en maten.

Misschien dat er nu korfvlechters zijn die bij zichzelf denken: Bart, man, vertel eens wat nieuws, dat wisten we al lang. Maar ik wist het niet, terwijl ik toch al geruime tijd fanatiek mijn korfjes vlecht. Het bedrijf levert overigens gewoon aan het Bijenhuis in Wageningen en wie dichter in de buurt woont van Wageningen kan gewoon daarheen. Voor de prijs hoef je namelijk niet naar Mendel. Ze vragen 28 euro voor een kilo pitband van 5 mm dik. Ik heb even geen zin om het te controleren, maar het Bijenhuis kan zomaar goedkoper zijn.

Maar goed, Mendel in Apeldoorn dus. Ik hoop dat ik iemand een goeie tip heb bezorgd.

(Ze verkopen ook nog ander spul, zoals biezen voor de stoelenmatters onder ons. Zijn die er nog?)


Gebr. Mendel, Rotanproducten en Rotanhalffabrikaten
Tel. 055 - 5331412

Lange Amerikaweg 80 - 7332 BR - Apeldoorn

H.S. Kok
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vlechtband te koop bij Mendel in Apeldoorn

Bericht door H.S. Kok » zo 21 jan 2007, 13:26

(Ze verkopen ook nog ander spul, zoals biezen voor de stoelenmatters onder ons. Zijn die er nog?)
Vanuit Veenendaal reizen we voor het derde jaar, dit jaar met 6 mensen naar Speuld waar we bij Gerrit Oudendorp op donderdagavond van 19.00-21.30 korven vlechten, stoelenmatten en webben. Je start met het vlechten van een vierkante Uddelerkorf om de techniek in de vingers te krijgen, en omdat Speuld nabij Uddel het ontstaansgebied is van de Uddelerkorf. Daarna kan je verder met de ronde de Gravenhorsterboogkorf, of een jaagvat. Ik zelf ben dit jaar met een Gravenhorsterboogkorf begonnen op een antieke mal gekocht op de Boelavond in Ruinen.
Sinds kort heb ik van een imker gehoort die hier nog steeds mee imkert en nooit anders heeft gedaan. Hoewel ik de literatuur bezit over het imkeren met deze korf is het in levende lijve aanschouwen hoe dit gaat toch instructiever.

Naast korven worden er ook manden gevlochten, en natuurlijk Ambrosius. Heel bijzonder is een vlechter die mandjes vlecht met deksel die gebruikt worden voor het begraven van babies.

Stoelenmatten met biezen en het webben van stoelen wordt op dezelfde avond door een aantal mensen beoefend. Hiervoor zijn in Speuld zeer deskundige instructeurs als begeleiding aanwezig. Door deze activiteit is het aantal vrouwelijk deelnemers in Speuld niet gering.

Omdat de aanwezige handwerkslieden, verschillende achtergronden en belangstellingsferen in de bijenteelt hebben, ontstaan er vaak boeiende gesprekken, maar ook grappen en grollen, zijn niet van de lucht.

Vorig jaar is een excursie geweest naar de Luneburgerheide waar we twee beroepsimkers bezochten die nog imkerde in vierkante Kanitzkorven type Dorfmark en in de ronde Luneburger korf allebei in zo'n typische Lagd.

Naast Speuld worden dezelfde activiteiten gedaan in Ederveen in de schuur van Teus Bouw.

Mvg

Henk Kok

Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: Vlechtband te koop bij Mendel in Apeldoorn

Bericht door Jaap van Assenbergh » wo 24 jan 2007, 11:28

Hoi Henk

Even een kleine correctie
Teus Bouw woont in Lunteren (Weliswaar aan de ederveense kant maar als je hem opzoekt in het telefoonboek moet je toch echt onder lunteren kijken)

Jaap

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten