Dathé pijpje.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
henkv
Berichten: 105
Lid geworden op: vr 03 jan 2003, 15:57
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica KI, f1
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Dathé pijpje.

Bericht door henkv » ma 05 feb 2007, 22:37

Wie kan me helpen aan meer info over het ontstaan van de Dathé pijp.
Ik neem aan dat een zekere Dhr. Dathé dit rooktoestel heeft uitgevonden.
Maar wanneer werd deze bijenberoker geintroduceerd en wie was Dathé???

Wie kan me helpen???

Bij voorbaat dank.

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Dathé pijpje.

Bericht door kreydt » di 06 feb 2007, 14:52

- Prof. Dr. Heinrich Dathe -


07.11.1910 Dathe wird in Reichenbach/Vogtland geboren.

Er lernt an der Volksschule Reichenbach/Vogtland und besucht das Reformalgymnasium Reichenbach. Anschließend besucht er die Nikolaischule Leipzig, wo er abschließend auch sein Abitur absolviert.

An der Universität Leipzig beginnt er seine Studienzeit. Dort studiert er unter anderem Zoologie, Botanik und Geologie.
1936 macht er seinen Abschluss mit Promotion zum Dr. phil.



1939 Heinrich Dathe wird im Zuge des Krieges in die Armee einberufen und bleibt bis zum Ende des Zweiten Weltkrieges Kriegsgefangener der Sowjets.

1948 Dathe ist als freier Mitarbeiter beim Verlag Dr. Paul Schöps in Leipzig tätig. Dort hält es ihn nur zwei Jahre.

1950 Dathe ist Wissenschaftsassistent, zwei Jahre später steigt er auf.

1952 Dathe ist Direktorassistent.

1954 Er wird aus Leipzig nach Berlin berufen. Dort gestaltet er als Leiter des Tierparks den ehemaligen verwilderten Schloßpark Friedrichsfelde komplett um und fügt die Tiergehege großzügig in die Landschaft ein. Auf Initiative Dathes entsteht auch das Alfred-Brehm-Haus.

06.01.1991 Heinrich Dathe stirbt in Berlin.



Ik hoop dat dit de juiste 'Dathe' is, want ik heb geen verwijzing gevonden naar zijn pijpje. En op de koop toe wordt op het net >>> enfumoir dathe <<< geschreven dat de pijp geintroduceerd is rond 1920 en dat kan dan weer niet kloppen met zijn leeftijd.
Maar in de biografien in het verband met bijen vind ik alleen deze heer.

Heeft zich vooral bezig gehouden met hommels (twee soorten naar hem vernoemd) en wilde bijen.

Zoekcriterium voor deze man, op het net >>> H.H.Dathe <<<

kg

H.S. Kok
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Dathé pijpje.

Bericht door H.S. Kok » di 06 feb 2007, 18:55

Ik neem aan dat een zekere Dhr. Dathé dit rooktoestel heeft uitgevonden.
Gustav Dathe (1813-1880) ontwierp een eigen bijenkast, materaal om de bijen op suiker te overwinteren, en de bekende pijp.

Uit de "Geschiedenis van de Bijenteelt" O. Goens en J. Maes.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Dathé pijpje.

Bericht door Hans van der Post. » di 06 feb 2007, 19:09

Ik denk dat inderdaad een andere Dathe is dan die KG heeft gevonden
Ik zocht in de oude bladen; "Maandschrift voor de bijenteelt" http://www.bijen.info/maandblad/maandblad_index.asp

Hans

http://www.bijen.info/forum/topic.asp?t ... erms=dathe 15 augstus 1898
Over de vraag : staafjes of raampjes, daarover werd gestreden, en wel van de zijde van Von Berlepsch met heftigheid en onbehoorlijke personaliteit, die aan Dr. Schönfeld (niet Gravenhorst, die toenmaals nog niet de imker van den eersten rang was, die hij naderhand geworden is) (zie Vogel: Bztg. 1878 S 25) aanleiding gaf, een ernstig woord tot Von Berlepsch te richten, wat tengevolge had dat Von Berlepsch in het openbaar, ridderlijk vergeving vroeg voor onbehoorlijke personaliteiten, door hem in den strijd gebezigd, en waardoor de vrede hersteld werd. Het resultaat van den strijd was, dat slechts weinigen Dzierzon's staafjes gebruiken, de overgroote meerderheid de raampjes door Von Berlepsch uitgevonden, en later door Dathe aanzienlijk verbeterd door in plaats van de houten ooren daarin afstandsstiften te gebruiken.

http://www.bijen.info/forum/topic.asp?t ... erms=dathe 15 oktober 1898
Op mijne terugreis heb ik bovendien, behalve den Heer G. Dathe te Eijstrup, ook den Heer Gravenhorst te Brunswijk bezocht, en ben daar ook nog eenige dagen gebleven, alleen met het doel om zeer van nabij de methode van den boogkorf, onder leiding van den genialen uitvinder dier methode zelve, zeer van nabij te leeren kennen.

http://www.bijen.info/forum/topic.asp?t ... erms=dathe 15 jan. 1899
Had ik bij vader in 'žständerkasten'' van Berlepsch e.a. geïmkerd, hier besloot ik het met 'žlagerkasten" (bij welke de honingruimte zich op zij bevindt) te probeeren. Ik liet mij uit Eystrup in Hannover 50 Dathe-Kasten komen en imkerde naar de aanwijzing, van het leerboek van Dathe. Ik wanderde (reisde) ook met de kasten naar de heide. Daar stonden zij dan in stapels van ieder zes kasten evenals schilderhuisjes, waarvoor zij tijdens de manoeuvres in die buurt meer dan eens gehouden werden.

http://www.bijen.info/forum/topic.asp?t ... erms=dathe 15 jan. 1899
Er zijn echter vele vormen waarin de losse bouw toegepast wordt, b.v. Dzierzon gebruikte geen raampjes maar alleen staafjes. Von Berlepsch, Dathe enz. enz. raampjes voor den lossen bouw. De 17 door ,Distelvink" ten onrechte zoogenoemde 'žsystemen" maken schijnbaar een verbijsterenden indruk, het zijn echter alle kasten. Of dat nu Dzierzon- of Berlepsch- of Dathekasten genoemd worden, of zij van hout of steen, of riet of stroo, of zelfs van papier-maché gemaakt zijn, of zij in pavillons zijn opgesteld, of zij lager- of standaardstokken zijn, of zij een vast honigruim of opzetkastjes hebben, of zij van boven, van ter zijde of van achteren geopend worden, doet allemaal niets ter zake.

http://www.bijen.info/forum/topic.asp?t ... erms=dathe 15 febr. 1900
Van die 65 volken waren 22 in de gewone Lüneburger strookorven gehuisvest, de overige in allerlei kasten als: model Von Berlepsch, Dathe, Gerstung, Alberti enz. ook in min of meer daarvan afwijkende vormen. In boogkorven waren geen levende bijen ingezonden.

http://www.bijen.info/forum/topic.asp?t ... erms=dathe 15 april 1900
In Groep C., bevattende de werktuigen en gereedschappen, waren Thie, Gödden, Dathe en Günther wel de grootste inzenders; vooral de verzameling door Thie bijeengebracht, besloeg een heel oppervlak. Iets nieuw was evenwel niet aanwezig.


http://www.bijen.info/forum/topic.asp?t ... erms=dathe 15 febr. 1920
Monsterfleschje, met houten koker ƒ 0.12½
Dathepijp, reclameprijs, (slechts eenige honderden) Æ’ 1.25
Amerikaansche secties, per stuk met spleet Æ’ 0.05
Honingbussen, bruin gelakt, zeer geschikt voor postverzending, inhoudende 9 pond, met zeer mooie sluiting Æ’ 0.65
Dezelfde, inhoudende 5 pond Æ’ 0.50

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Dathé pijpje.

Bericht door Oude Essink » di 06 feb 2007, 21:04

Gustave Dathé (19e eeuw) behoort toch tot de pioniers van de Duitse imkerij; Toen een halsaandoening hem afhield van zijn beoogd leraarsschap, stortte hij zich op de imkerij en sloot zich aan bij de groep von Berlepsch en Gerstung; een groep uit Thüringen, die in Weimar een geheel eigen visie op het imkeren ontwikkelde.
Hij bouwde voort op de ideeën van von Berlepsch en ontwikkelde een eigen bijenstand met eigen kastmateriaal en een eigen raam: Het Daté raam is 36 cm.hoog en 22,2 cm breed, leidend tot de latere Deutsch Normal maat. Hij vond de raampjestang uit; een apparaat dat speciaal bij achterbehandelingskasten dienstig was en is. Ook de bekende Dathé pijp is van hem afkomstig.
bekende boeken van hem: "Anleiting zum Italisieren" ( gaat over het imkeren met Ligustica's, waar Dzierzon zich druk voor maakte; Dzierzon en de groep Thüringen waren gezworen vijanden) en "Lehrbuch der Bienenzucht".

hennie oes

Afbeelding

henkv
Berichten: 105
Lid geworden op: vr 03 jan 2003, 15:57
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica KI, f1
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Dathé pijpje.

Bericht door henkv » za 10 feb 2007, 21:28

Beste Medeimkers.

Hartelijk dank voor jullie reactie, ik heb voldoende aanwijzingen
om de geschiedenis van de Dathé pijp uit te zoeken.

Nogmaals dank.
Afbeelding

Een aantal Dathé pijpjes uit mijn verzameling.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten