Nieuwe manier van kunstraat zetten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 19 apr 2007, 23:04

Ik heb een hekel een het bedraden en insmelten van kuntraat. Ik dacht het volgende. Als een raampje nu door tweeen is gezaagd of laten we zeggen de helft is van een huidig raam.
Tussen twee halve raampjes wordt dan een grote plak kunsraat geklemd. Spijkertje of schroefje erin en klaar is kees. Voor het uitzetten van de raat wordt de onderkant niet vastgeklemd. Allen bovenzijde en beide zijkanten. Wat denkt u ervan. Zou het vastklemmen van de kunstraat voldoende stevigheid opleveren voor de raat, voor het uitbouwen, maar ook met zich op reizen.

jp

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door willem » do 19 apr 2007, 23:11

Hallo JP
Wat een geweldig idee. Dat daar nog nooit iemand eerder aan heeft gedacht!
Waarvoor is die bedrading eigenlijk uitgevonden denk je.
Het antwoord zal wel pasen in de rubriek "Wetenschap" vermoed ik.
Groeten, Willem

Wim Vos
Berichten:58
Lid geworden op:di 18 mar 2003, 15:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Wim Vos » do 19 apr 2007, 23:33

Best wel veel werk, die raampjes in 2-en zagen.

En bij het hergebruik, al die spijkertjes en schroefjes er weer uit.

Veel plezier,
:D

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 20 apr 2007, 00:03

ach ja als ik op al mijn goede ideeen patent zou uitvinden.........dan ben ik de bil gates onder de imkers.

Even op de kritiek in gaande: zou het werken dan kun je gewoon halve raampjes bestellen en dit zou niets duurder hoeven te kosten. Verder twee schroefjes uitdraaien of spijkertjes terug trekken koot heel wat minder werken dan oogjes ponzen en bedraden en inmsleten vervolgens. Wie het een geod idee vind kan het uitproberen en de resultaten op het forum vermelden svp.

jp

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Jozef Maier » vr 20 apr 2007, 01:15

De toplat zou je geheel kunnen laten. Halve zijlatten en onderlat met een insteek stift en op de andere lat gaatjes. De was komt zo tot tegen de onderlat en de bijen kunnen naar boven aan werken.
Dat zou het schroeven ook achterwege kunnen laten. Als de gaatjes op de juiste diameter geboord worden knellen ze nog een beetje zodat het opzetkaderje goed op zijn plaats blijft, en toch kan de was zich zetten. Zou dit niet genoeg zijn kan er een blikken beugeltje omheen. Dat wordt in andere toepassingen ook soms gebruikt.

Wel is de stevigheid weg bij het slingeren. De geslingerde ramen zullen vlug uitzakken.

Om de was eruit te halen beugeljes los, raampjes uit elkaar was snijden en terug nieuwe waswafel erin. Het proberen waart lijkt me.

Jozef

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Tieme » vr 20 apr 2007, 08:47

Hallo JP,

Je idee zou kunnen werken met een plastic kunstraat. Overigens is het geen nieuw idee. In amerika kun je kunstraat krijgen waar de draden al in zitten. Bovendien is daar een systeem met een toplat waarvan een deel los kan, en de onderlat bestaat uit 2 delen. Nu kan je de kunstraat zo vanonder in het raampje laten lijden en het losse deel van de bovenlat vasttimmeren. Klaar.

Kijk maar eens in het leerboek van Keith Delaplane.

Tieme

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 20 apr 2007, 11:24

Uit onderzoek van Seeley blijkt dat de bijen minder lekker bouwen op plastic ramen. Plastic valt dus een beetje af als optie......

Verder ken ik ook het 'gewapend' of voorbedraden kunstraat. Het is toch vreemd waarom dit nooit ingang heeft gevonden in Nederland of Europa. Verder tja ook heel veel biologische dynamische imkers laten ramen uit bouwen zonder kunsraat. Ook zij zouden slinger problemen moeten ondervinden.

jp

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Tieme » vr 20 apr 2007, 11:52

JP,

Nu de bijen lekker bouwen heb ik een volk op 2 bakken een extra bak met 11 raampjes gegeven waar per raam een driehoekig houtje de bijen moet leiden bij de bouw. De raampjes zijn wel bedraad, maar er zit dus geen kunstraat in. Tot nu toe hebben ze er al één uitgebouwd met darreraat en volgestouwd met nectar.

Deze zou in principe te slingeren moeten zijn, al hoop ik dat ze toch ook andere cellen dan alleen darreraat bouwen.

Het is een experiment. De raat is wel mooi kaarsrecht, en de bijen houden de draden ook als midden aan. We zullen zien wat ervan terecht komt.

Tieme

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 20 apr 2007, 14:37

Ja dat kan prima. Meer mensen op het forum doen dat. Belangrijk is een kaarsrechte opstelling van de bijenkast en herhaaldelijke controle van de imker. Ik wil graag af van bedrading van de ramen. Daarom mijn idee wat lijkt mij redelijk simpel is.

jp

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 20 apr 2007, 16:30

JP, je wilt van dat bedraden af. Maar een raam 1x bedraad hoeft toch niet iedere keer als je kunstraat inzet opnieuw bedraad te worden? Even met de draadspanner over de draden en ze zitten weer super strak (gegolfd) in het raam en kan de kunstraat weer ingesmolten worden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten