Met recht een 'NATUUR'zwerm

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Met recht een 'NATUUR'zwerm

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 19 jun 2007, 23:33

Vandaag heb ik een zwerm geschept in het natuurgebied (Duurswold, Kolham, Groningen) waar ik al jaren onderzoek doe. Opmerkelijk. De bijen kwamen op me toe en moesten een meer oversteken waar ze geen zin in hadden. Eerst dacht ik nog dat ze mijn auto in kropen, maar het werd een wilg boven het water. Ik had alleen een super de boer boodschappen tas bij me. De zwerm 'geshopt' en vervolgens een plastic 'jute'' zak eromheen gedaan. Vastgebonden. Vanavond vulde de zwerm een hele broedkamer!! Gezet op uitgebouwde ramen. Buitenste twee kantramen voerramen. Hopelijk blijven ze zitten.

Maar goed: met recht dus een natuurzwerm[;)]. Gevangen in de natuur. En die andere natuurzwermpjes die steeds maar weer terug komen op dit forum. Oh, gevangen in uw achtertuin. Maar dan....

jp

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Met recht een 'NATUUR'zwerm

Bericht door labrador » wo 20 jun 2007, 00:01

elke zwerm is een natuurzwerm, of je hem bij de buren uit de tuin plukt of toevallig in een natuurgebied.....
Imkerij Postma zit daar toch in de buurt?
Ik woon ook in een natuurgebied, dus ik heb ook ECHTE NATUURZWERMEN!!!!

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Met recht een 'NATUUR'zwerm

Bericht door Jaap van Assenbergh » wo 20 jun 2007, 09:26

Ik heb laatst ook een zwerm geschept.
Toen ik bij de zwerm kwam begon het te regenen. Niet zomaar een buitje maar stromende regen.
Ik heb een uur met natte kleren gelopen.
Heb ik nu ook een echte NAT-UUR zwerm?

Jaap

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Met recht een 'NATUUR'zwerm

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 20 jun 2007, 09:53

Honing mag toch ook geen natuurzuivere honing heten?? Waarom zwermen die zijn geschept wel natuurzwermen??

jp

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Met recht een 'NATUUR'zwerm

Bericht door Piet Jager » wo 20 jun 2007, 11:17

Jelte Pieter,

Het begrip natuurzwerm wordt gebruikt ter onderscheiding van het begrip kunstzwerm (veger / vlieger). Deze hebben normaliter altijd een oude moer, die het jaar daarvoor is verkregen uit een zwermcel, teeltcel, redcel, dan wel wisselcel.

Als een natuurzwerm een voorzwerm is, kan dit ook zo zijn. Is het een nazwerm dan zijn het (althans bij mij, want daar doel je mede op!) moeren, welke op een zo natuurlijk mogelijke manier zijn geboren en de leeftijdsopbouw van de zwermende bijen volledig beantwoordt en afgestemd is op haar doel en werkzaamheden. Alles is volgens de natuurlijke wetten verlopen en het volk bouwt in volledige rust en harmonie aan haar toekomst.

!Piet

jack
Berichten:81
Lid geworden op:wo 20 apr 2005, 20:43
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Met recht een 'NATUUR'zwerm

Bericht door jack » wo 20 jun 2007, 11:28

JP
Gefeliciteerd met je "natuurzwerm".
Ik begrijp alleen niet waarom je hem geen kunstraat hebt gegeven. Wil je eens vertellen waarom niet?
Groeten Jack.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Met recht een 'NATUUR'zwerm

Bericht door Dirk Blanken » wo 20 jun 2007, 17:46

Juist Jack dat is nou net het mooie van een natuurzwerm, die is zo goed van samenstelling dat hij een broedkamer afh van of het een voor of nazwerm is binnen een week of twee weken uit kan bouwen en als je voer bijzet dan volledig verzegelde ramen, maar beter is om dit pas na een week te doen,een zwerm dit vol voer.
Bovendien in eerste instantie een lege bak onder de kunstraat bak zetten, dat is makkelijker, je stort de zwerm in de lege bak en zet de kunstraatbak er direct op, de eerste 1 1/2 dag trost de zwerm onder de kunstraatbak en dat hebben ze dus nodig, dan vertrekken ze bijna nooit meer.
De kunstraat een beetje vochtig sproeien is ook goed.
Dirk

dertiende

zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Met recht een 'NATUUR'zwerm

Bericht door zonregeditor » wo 20 jun 2007, 21:27

gunstig nu is me ook weer duidelijk wat een natuurzwerm is.

Bij mij was vorige maand een zwerm vanuit de natuur in een lege kast gearriveerd,
en er was een lege honing kamer om in te trossen onder de broedkamer

nu hadden ze onder de broedkamerramen naar beneden doorgebouwd,
het leek wel of ze liever de lege ruimte uitbouwden dan de kunstraat ramen. na 1 maand waren beiden kamers bijna volledig uitgebouwd en ongeveer 16 ramen broed ofzo..

groet peter

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Met recht een 'NATUUR'zwerm

Bericht door Bart de Coo » wo 20 jun 2007, 23:38

Peter,

Interessant en zo is het volgens mij precies: bijen trekken graag in de lege ruimte en dáár beginnen ze met bouwen. Het verhaal dat de bijen graag op verse waswafels zitten is niet waar. Gooi een zwerm in een broedbak met waswafels, plaats er een broedkamer zonder raampjes op en ze beginnen met bouwen aan het deksel. Omgekeerd net zo: plaats een broedkamer met waswafels bovenop een lege broedkamer en de bijen gaan hoogstwaarschijnlijk onderaan de raampjes bouwen.

Nog een waarneming. Korf afgetrommeld (Oude moer eruit). Gewacht totdat jonge moer aan de leg was. Heel veel raat weggesneden. Wat raat met voer aan één kant van de korf laten zitten. Andere kant van de korf tot aan het plafond schoongekrabd met een korfmes. Waar gaan de bijen verder met bouwen? Niet onderaan de bestaande, ingekorte raten, maar in de lege ruimte waar ik de raten helemaal verwijderd had.

Nu spreek ik Dirk nadrukkelijk tegen. Nou ja, hij zal zich wel nader verklaren, denk ik.


Groet,


Bart de Coo

(p.s. Jaap; 'nat-uur-zwerm'. 'Ich habe schallend gelachen,' zeggen de Duitsers [:I])

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Met recht een 'NATUUR'zwerm

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 21 jun 2007, 23:58

JP
Gefeliciteerd met je "natuurzwerm".
Ik begrijp alleen niet waarom je hem geen kunstraat hebt gegeven. Wil je eens vertellen waarom niet?
Groeten Jack.
Beste Jack (maar ook andere auteurs die hebben gereageerd via Aalsteren 2007.

Ik heb de zwerm op uitgebouwde ramen gezet omdat ik niet anders kon..... Momenteel razend druk (en daar worden de bijen de dupe van). Ben alleen maar aan het werken.
Toen was het half tien s-avonds en moest ik nog de zwerm plaatsen. Ik had geen zin om de zwerm een paar dagen lang op te doeken. En ik had uitgebouwde ramen onder handbereik. Daarom dus niet volgens de handelswijze uit de boekjes. Tja, ook ik vind dit een gemiste kans om veel raat uit te kunnen bouwen. Ik wil deze handelswijze dan ook niet propageren. Volgende week zet ik er meer kunstraat op. Nu ga ik slapen.

JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten